Permalänk
Avstängd

Den berömnda IKEA korgen

jag håller på att forska lite för min PSU modd till min HTPC (snart moddat min HTPC i ett år allt som allt)

Jag undrar lite om den berömnda Ikea korgen..

hur styv är metallen?

tänkte kanske använda den för utblåset på min moddade PSU.

Normalt sitter det ju fläkt, strömtillförsel och powerknapp på fronten av PSUet. Jag tänkte ta bort allt och sätta dit utblåst istället... Vad jag undrar är om metallen i den där papperskorgen är stabilnog att montera tid powerknapp och strömtillförsel.. Tänkte man kunde såga till en ram för båda i aluminum och sedan löda ihop det med papperskorgs metallen... Tror ni att den skulle orka bära det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjena den är ganska styv försökt att få den rack jag . tänkte prova att göra en hel front av den hehe. får se hur det går har mitt flltower att moda först.

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Avstängd

coolt.. du har ingen närbild på den? vill se lite mer hur mönsret ser ut...

Visa signatur
Permalänk
Gäst

Det går lätt att böja den med händerna. Svårare än hönsnät och taggtråd. Du menar att du ska ha den som fläktgaller?

Permalänk
Avstängd

nix.. som utblås galler.. ungefär som mitt andra PSU (bild under)

som fläktgaller ska jag ha ett vanlingt fläktgaller (som bilden)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är extremt svårt att löda aluminium, så du får nog göra ramen i nått annat material om du skall löda... Det finns aluminiumlod, men det är dyrt.

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk
Avstängd

jag har grejer för att löda alu.. jag antar att papperskorgen är i alu?

Edit: ingen som har närbild på mönsret på papperskorgen? Vill se hur det ser ut...

Visa signatur
Permalänk
Gäst

Jo, tror det iaf. Den är lätt och av metal. Tvekar på att det kan vara något annat.

Permalänk
Medlem

Har satt en bit där nätagget egentligen ska sitta på chassit jag håller på med nu (har som du ser lackat det svart):

Det är vanligt honeycomb-nät, ganska finmaskigt som synes på bilden. Honeycomb gör ju att det blir ganska styvt, även om själva trådarna är ganska tunna - det är smidigt att forma iaf!
Eftersom papperskorgen är rund får man klippa bort ganska mycket i kanterna för att få till en rak bit!
Känns förresten inte som aluminium, tror det är ståltråd...

EDIT: "klippa" stavas med två "p"

Permalänk
Avstängd

oki... då blir det stål även på ramen för kontakterna. lättare att löda än alu...

Edit: det ser lite buckligt ut, men det kanske bara är bilden?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CyberVillain fin bild du hitatt att illustrera med

nu fick man något att tänka på antingen papperskorjsnät eller nätet på en cykelkorg. undra vad som är lättast att arbeta med :S

Snus snyggt gjort. hade tänkt lösa problemet med nätet med popnitar med nu vet man hur det kommer se ut

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Avstängd

du kan löda dit det seda...

Edit: vilken av bilderna menar du seda?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Denna bilden:

löda hmm intresant jo, ja man får ta sej en tankeställare och se vad man kommer fram tid.

men som sagt lägger upp bilder då det är klart

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk

Korgen är inte av aluminium, det är magnetiskt. Har en sån hemma. Tog en bild så ni får se riktigt nära.

Satte vanligt linjerat papper bakom så att man kan uppskatta tätheten på gallret

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Denna bilden:
http://www.gtek.se/img_prod/NX4090.gif

jo, men eftersom jag har EXAKT det agget, och jag vet att den lösning är tyst och bra så får det bli den....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
det ser lite buckligt ut, men det kanske bara är bilden?

Japp, det är bara bilden!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Snus snyggt gjort. hade tänkt lösa problemet med nätet med popnitar med nu vet man hur det kommer se ut

Gillar inte popnitar egentligen, men resten av chassiet är ju popnitat, så det blev nog bäst så ändå. Funderade på att limma fast det, men som sagt blir det ju ändå massa popnitskallar på baksidan...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LäskigaBosse
Korgen är inte av aluminium, det är magnetiskt. Har en sån hemma. Tog en bild så ni får se riktigt nära.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/ikeakorg.jpg

Satte vanligt linjerat papper bakom så att man kan uppskatta tätheten på gallret

bildtaggen verkar inte funka, men klicka på adressen bara.

bildtaggen funkar inte för att du har en space på slutet...

Lutar åt IKEA papperskorgen... Ser ju riktigt bra ut... Men jag kommer nog som sagt läda dit den.. eller möjligen punktsvettsa..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Gillar inte popnitar egentligen, men resten av chassiet är ju popnitat, så det blev nog bäst så ändå. Funderade på att limma fast det, men som sagt blir det ju ändå massa popnitskallar på baksidan...

varför inte använda bult och mutter istället ? och lacka dom efter tycke.

Visa signatur

Intel Core i7-12700K | Corsair Vengeance RGB RS DDR4 3600MHz 32GB | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 (LHR) | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jarvan
varför inte använda bult och mutter istället ? och lacka dom efter tycke.

Också en variant, men jag tyckte det skulle bli lite väl bökigt. Jag vill ha samma överallt för helheltsintrycket, så hade jag satt gallret med skruv/mutter hade jag blivit "tvungen" att byta ut alla nitar!

Permalänk
Avstängd

jag ska iaf punksvetsa eller löda... Fast helst skulle jag vilja få samma look som ovanstående Nexus agg.. men vart skulle man få tag på ett sådant galler :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Byggvaruhus brukar ha metallgaller, bland annat vet jag att hornbach har en hel del olika. Men gå till någon järnhandel, eller nåt byggvaruhus och leta lite!

Permalänk
Medlem

håller i min nu !
Det är en rätt mjuk metall men jag tror inte att du kommer ha svårigheter att klippa
eller forma den. den verkar rätt snäll.Tror det är som stylingnät till moppar.
inte säker. stylingnät finns på:

www.scooter-attack.com
www.danmobility.com
www.scootercenter.com
www.mohlins.se
www.scootertrim.se

Visa signatur

Northwood 2400@2573 18x143 -X-Kingmax 2x256 @ 2.5-3-3-7 i dual-X- MSI 865PE neo2 -X- 9800pro 378/338 @ 430/370 -X- Zalman ZM80C-HP - Thermalright SLK-947U- 4x90mm (2in,2ut)

Permalänk
Medlem

en helt vanlig cykelkorg fungerar ju oxå
bara att klippa ut , tunt o bra

Permalänk

om du vill ha från en svensk sida så kan du ju beställa från www.scootech.nu dom säljer också styleing nätet.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Avstängd

Nån som vet en butik som säljer honeycomb nät? Allså som ser ut som på bilden under (inte fläktgallret utan utblåset),

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Nån som vet en butik som säljer honeycomb nät? Allså som ser ut som på bilden under (inte fläktgallret utan utblåset),

http://www.isk.kth.se/~amalmg/pics/psu.jpg

www.realcar.se
www.mds.se
micro tror ja oxå har ....

Permalänk
Avstängd

hittar det inte på mds.se ... har du direktlänk?

realcar hittar jag det på.. men känns lite dyrt med 228 kronor för lite galler...

Visa signatur
Permalänk

Wee en sådan korg har jag

Permalänk
Medlem

om man ska fästa såpass permanent att man är beredd att löda/svetsa/popnita, borde man då inte överväga epoxylim?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Avstängd

men vafan.. har den utgått hur ikeas sortement?

Visa signatur