ASUS A7N8X-E Deluxe + Kingston ValueRAM - instabilt - Hjälp!

Permalänk

ASUS A7N8X-E Deluxe + Kingston ValueRAM - instabilt - Hjälp!

Hallå!

Sitter med ett alldeles nytt ASUS A7N8X-E Deluxe och två nya Kingston ValueRAM KVR400X64C25/512 (vet ej vilka chip det är) och har lite instabilitet.

Kingston påstår vänligt men bestämt (har precis pratat med deras support) att dom inte supporterar dessa minnen på detta kort. Känner inte att jag vill tro det riktigt...

Jag skulle vilja säga att mitt system går 98% stabilt. Vid vanligt handhavande, inga problem. 2,5 timme Prime95 - problem. ILLEGAL SUMOUT. En gång fick jag BSoD's som jag natuligtvis har glömt vad det stod på. Memtest har inte rapporterat fel (körde "bara" i två timmar). Jag har kört Prime95 två gånger o varje gång har den strulat.

Jag har bråkat med denna maskin i fler aveckor nu. Jag har bytt chassi, disk, moderkort och två nya minnen från samma leverans/batch. Förut hade jag två "likadana", dvs samma artikelnummer, men dom var inte lika...

Så, nu till min fråga:
Är det någon här på forumet som har _exakt_ denna kombination (CPU/Minne/Mobo) och fått det att fungera 100% stabilt?

Moderkort:
Mobo - ASUS A7N8X-E Deluxe rev 2.xx (BIOS 1013)
Propp - Athlon XP 3200+ Barton (AXDA3200DKV4E) tillv 0312
Minne - Kingston ValueRAM tillv.art.nr KVR400X64C25/512
Graffakort - Matrox G450 AGP
Låda - Antec Sonata med dubbla 120-fläktar

Jag har inte pillat på timings o sånt eftersom min kunskap inte sträcker sig så långt. Har läst denna tråd http://www.houseofmobos.com/showthread.php?t=728 med stort intresse (riktigt intressant faktiskt) men har inte riktigt blivit klokare då dom pratar om Corsair-minnen.

Jag har inte testat andra inställningar än default i BIOS.

Framförallt är det olika timings och/eller nedjustering av FSB:n som jag är ute efter.

Jag är tacksam för alla tips o råd.

/Fredrik

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

Bara en liten flummig idé, ditt Matrox-kort, är inte det lite till åren? Såg att det skall klara AGP 4x, men frågan är vilken volt det då använder, några av de äldre AGP4x-korten kan ha problem med nyare moderkort och dess AGP-platser, moderkorten levererar inte tillräckligt med spänning eller hur det var. PowerVR Kyro har dessa problem till viss del. Testa med ett annat kort, kanske det fungerar.

Som sagt, kan lika gärna flumma

Permalänk

Nej, inget flumm...bra tanke.

Jag hade först ett GeForce MX4000 där fläkten pajja. Fick ett annat, ett ASUS Radeon 9200SE.

Fick probs i minnestesterna även med detta kort i så jag provade med ett gammalt Matrox jag hade liggande.

Man måste ju testa, tycker inte jag gör annat än forskar just nu...

/Fredrik

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

Hmm, du säger att du inte testat några andra inställningar än default i bios? Gör det, sänk timings, dra ner på hastigheten för minnena etc.

http://www.nforcershq.com/forum/viewforum.php?f=13&sid=82a8ce...
Där kanske du kan hitta nåt nyttigt? Hoppas det löser sig

Permalänk

Tack för tråden, Ibis!

Jag kände på mig att jag behöver pilla med timings etc. Men det var just här som jag kände att jag behövde lite guidening. Jag har aldrig gjort det och vill ha lite hints o tips om vad som skall ändras och hur många steg etc. En sak jag ska prova är att dra ner systemets buss till 196MHz istället för de 200MHz som är nu. En del har tydligen fått stabilare system av det.

hur är förhållandet mellan de olika nuffrorna när man sätter timings??? Har sett typ 2-2-2-10 men jag blir inte klok på vad som är vad och vilken/vilka jag ska ändra.

Tack så länge,
Fredrik

PS Jag sitter inte till nu så jag kan se BIOS på den datorn

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk

Jag hade samma problem som dig. Jag körde mina 2 adata 3200 i dual-channel på minnes socket 2 och 3, jag kunde endast köra högst 2 timmar prime. Jag prövade sedan sätta dom i socket 1 och 3 (vilket också innebär dual-channel) och körde prime i 17timmar utan några som helst problem. Om det inte hjälper så pröva höj v-coren och/eller volten till minnet tills det fungerar. Skulle det ändå inte fungera, sätt minnena i socket 1 och 2 så att dom körs i singel-channel, vilket innebär lite sämre prestanda men bättre stabilitet.

Visa signatur

2500k @ 4.0GHz 1.190v | MSI P67A-GD55 | 8GB @ 1333MHz 9-9-9-24-1T 1.48v | Gigabyte 6970 OC (tre fläktar ver) @ core 920MHz mem 1490MHz 1.175v | Corsair TXV2 650W | Win 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Har byggt ett par maskiner med just detta moderkort och dessa minnen som går helt problemfritt, default inställningar (dual), CPU om jag minns rätt 3200 och 2800. Kan inte ge dig några siffror eftersom maskinerna står hos resp ägare, men bara så du vet att det i alla fall bör kunna fungera...