Den blåa mätaren som visas på bootscrenen i Windows XP stannar.

Permalänk
Medlem

Den blåa mätaren som visas på bootscrenen i Windows XP stannar.

Hej! När jag startar min dator så stannar den blå mätaren/ visaren på bootscrenen, den stannar i ungefär 10-20 sek tror jag.
Vilket gör att det tar lång tid att starta datorn, jag har installerat om den 2 ggr sen det började. Jag har kollat i msconfig och stängt av ganska mycket på Autostart, men det borde vel öppnas när jag loggar in på min profil, eller hur? Jag har kollat efter spyware och virus.

Min dator är en AMD Athlon XP 2800+ med ASUS A7N8X-X NVIDIA nForce 2 moderkort, maxtor diamond 9 160GB hårddisk, 512 MB RAM, MSI NVIDIA GeForce FX 5200. Jag har Windows XP Professional.

Tack på föhand

Permalänk

Om den beter sig _precis_ likadant efter en ren ominstallation så är det nog något du får leva med. Göra _alla_ uppdateringar som rekommnderas av Windows Update (inkl SP2). Uppdatera sedan drivisar till chipset, nätkort, grafik etc. Uppdatera även BIOS. Om problemet fortfarande finns där så är det vanlig traditionell felsökning som gäller.

Ta bort _alla_ komponenter som inte behövs (CD, DVD, ljudkort, nätkort osv). Slå sedan på en i taget. Kolla sedan om du märker skillnad före/efter du aktiverat en given komponent.

Kan vara en komponent som inte har startats som XP väntar på, därav fördröjningen. Kan finnas massor av orsaker.

Installera inga extra progem mellan alla dessa tester.

Går datorn stabilt annars? Har du testat Prime95 och Memtest i ca 24 timmar var utan problem?

/Fredrik

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

Okej, jag ska testa det, datorn går stabilt annars, men jag hade inte problemet när datorn var ny. Jag har inte formaterat alla partitioner nån gång bara C.