S-ATA hårddisk, vilket fabrikat?

Permalänk
Medlem

S-ATA hårddisk, vilket fabrikat?

Tänkte köpa en ny hårddisk då dom som sitter i verkar bli lite fulla med skit.
Tänkte den skulle vara på 200gb eller kanske lite mer, får inte kosta allt för mycket och som sagt S-ATA ska det vara.

Seagate har jag 3st IDE från nu och dom gillar jag, men vissa säger ju att S-ATA hårddiskarna ska väsnas mycket och andra inte.

Vad ska man då ha? Seagate, Maxtor, Western, Hitachi eller kanske något annat?

Visa signatur

<:: 2600+ :: Radeon 9600Pro :: 512 TwinMOS 400mhz ::>

Permalänk
Medlem

Jag har Seagate Barracuda 120gb S-ATA... jag är nöjd

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

seagate låter minst helt klart.
stoppade i min nya fina st3200822as igår
Dock verkar den bli jäkligt varm blir väl tvungen att möblera om i burken igen

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Jag har en beställning hos datorbutiken på 2st Hitachi 250GB -diskar som kostade mig 1199kr/styck, mycket förmånligt pris om man jämför med andra diskar i samma storlek. Ska du bara ha till lagring så duger de väl fint?

Annars för lite mer övergripande, ta dig en titt på www.storagereview.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ImmE
Jag har en beställning hos datorbutiken på 2st Hitachi 250GB -diskar som kostade mig 1199kr/styck, mycket förmånligt pris om man jämför med andra diskar i samma storlek. Ska du bara ha till lagring så duger de väl fint?

Annars för lite mer övergripande, ta dig en titt på www.storagereview.com

funderade också över dom diskarna men köpte 2st seagate 200gb sata istället för nästan samma pris. känner ingen som har köpt en deskstar och fått den att överleva någon längre tid tyvärr. ibms diskar har varit mycket krashbenägna.

Visa signatur

"Bättre att fråga och vara dum i någon sekund än vara dum resten av livet"

Permalänk
Medlem

Varför tvunget S-ata? Seagate är min personliga favorit. Helst med Seashield (vet inte ens om dem finns längre).

Permalänk
Medlem

Det va längesen det fanns IBM diskar Nelik.

och för att göra det ännu klarare så var det bara en serie av deskstar hårddiskarna som krånglade. dom är sen länge ute ur sortimentet! Men dom gav IBM ett riktigt dåligt rykte... och nu har Hitachi (som jag iofs förknippar med verktyg... ) tagit över IBM´s hårddisktillverkning... och det är på inget sätt samma diskar!

Desutom ska Hitachi´s diskar vara riktigt snabba, även om jag själv kör med Maxtor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nelik

funderade också över dom diskarna men köpte 2st seagate 200gb sata istället för nästan samma pris. känner ingen som har köpt en deskstar och fått den att överleva någon längre tid tyvärr. ibms diskar har varit mycket krashbenägna.

Tråkigt att höra att du har haft dåliga erfarenheter med Hitachi, bara för att sätta lite guldkant på de här kan jag meddela att min Seagate Barracuda IV 80GB dog igår, må hon vila i frid.

Men Hitachis diskar är bra sen får du trots allt 50GB för 100kr, de är 2kr/gb, så de ska vara!

Permalänk
Medlem

IBM-diskar är INTE samma som Hitachi-diskar. Skiljer flera års modellutveckling mellan dessa.

Alla nya som gamla diskar av alla modeller kraschar förr eller senare - titta runt i forumet så hittar du exempel!

Backup gäller alltid för alla viktiga data oavsett diskmodell!

Permalänk
Medlem

jag använder s-ata seagate och är nöjd både med pålitlighet och ljudnivå. De senaste NCQ är väldigt snabba, fast 400gb:arn e svindyr..

Visa signatur

/midnite - gillar kod

Permalänk
Medlem

nu wrommar man på med 2xseagate 200gb sata i ride0 ..

hitachi och ibm har samarbetat sen mer än 10 år tillbaka och i grunden är det ibm som stått för teknologin.

bara en liten länk om typ hur länge (jobbig länk)
http://www-1.ibm.com/press/PressServletForm.wss?MenuChoice=pr...

kan fördjupa mig lite i det jag sa om ibm tidigare, så vitt jag vet så har hitachi gjort massa hårddiskar åt ibm när ibm var ibm, alltså det stod ibm på dom, hehe. sen så nu är halva ibm uppköpta av något annat företag vad det nu hette. så ibm är det väl inte så mycket kvar av snart.

och mitt uttalande grundade jag på 4 döda ibm deskstar-diskar, då gick 2 i ride tråkigt nog. och det var efter att dom hemska deskstar diskarna som dog gjort entre.

sen så fick man faktiskt 100gb mer för samma när man valde 2 hitachi deskstar diskar istället för seagate, som det redan nämts. så köp på bara.

p.s. gick inte ibm ut och sa att man skulle hårddiskarna vila ett tag förut? för att dom inte skulle bli överhettade.

d.s. tråkigt det där med seagte disken

/Killafew/ fått för mig att maxtor diskarna är snabbare än seagate, hemska tanken.
har en 80gb som dog och var död i ett halvår.. sen så testade jag att köra den igen och då gick den gått sen dess.

Visa signatur

"Bättre att fråga och vara dum i någon sekund än vara dum resten av livet"