Hur svag fläkt kan man ta på ett nätagg?

Permalänk

Hur svag fläkt kan man ta på ett nätagg?

Jag har köpt ett northQ nätagg, men det låter för mycket. Om man har bra luftcirkulation, hur tyst fläkt kan man slänga in?

Jag har två 12cm papstfläktar i chassit med fläktkontroller, kör dessa så högt jag kan utan att höra dem, det bästa vore om jag kunde koppla in nätaggets fläkt på samma kontroller, kanske att man då vill byta ut den medföljande fläkten till en till papst eller en 16db adda...

Tips och råd vore jättetrevligt!

Visa signatur

Athlon XP 2500+ @ 3200+ | A7N8X-deluxe | 1 Gb PC3200 | 160 Gb Samsung SATA-disk | Sapphire Radeon 9800SE

Permalänk
Hedersmedlem

Mer eller mindre omöjligt att säga. Fläkten finns ju där för att agget inte ska gå sönder, men en del kör ju datorer helt utan chassiefläktar och då är det bara agget som drar ut varmluft från datorn. Nu har du ju chassiefläktar så tempen borde bli mindre i agget också. Jag tror att du kan lägga in 16dB fläkten om du vill.

Du får testa, får du problem med spänningar eller att datorn blir ostabil så är det säkert agget som är för varmt. I värsta fall går det sönder.

Permalänk
Medlem

jag kör med en 80mm ADDA 14dB-fläkt i mitt nätagg.... å det är inte trasigt än iaf

Permalänk
Medlem

Vilket NorthQ-agg var det du köpte?

Visa signatur

// Jöben

Permalänk

400W varianten, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123271&view=default. Ska prova att byta ut fläkten då, frågan är bara om jag vågar koppla den till min kontroller, eller om jag ska köpa en som är tyst från början...

Jag ska sätta in ett 9800SE-kort när jag får det. Kommer det alltid belasta max, eller är det lugnt om man kör maxkylning när jag spelar? Antar att det blir varmare i agget när det belastas mer...

Visa signatur

Athlon XP 2500+ @ 3200+ | A7N8X-deluxe | 1 Gb PC3200 | 160 Gb Samsung SATA-disk | Sapphire Radeon 9800SE

Permalänk
Avstängd

du behöver nog inte allt för kraftig fläkt jag har ett nätagg där fläkten inte snurrar alls, installerade win xp å använde datorn som vanligt fungerade perfekt...

Visa signatur

:(

Permalänk
Medlem

Ptja, nätagg har en konstig förmåga att fungera ändå, Jag har en så svag fläkt så plasten har börjat smälta i de ._.
Jag funderat på att dra in en krafitgare, men ptja, det fungerar

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk

fläktar i nätdelen är överreklamerat!

Visa signatur

Lian Li PC73-SL | Tagan 480W | MSI K8N Neo Platinum nForce3 | AMD 3500+ + Swiftech MCX6400-V | PNY GeForce 6800 GT + Zalman VF700-CU | Corsair TWINX 2x512 MB Seagate Barracuda 200 GB | NEC 3540A | Creative SB Audigy 2 ZS | Logitech Z-5500 | Samsung SyncMaster 913B | Logitech MX510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pablo Villa
400W varianten, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123271&view=default. Ska prova att byta ut fläkten då, frågan är bara om jag vågar koppla den till min kontroller, eller om jag ska köpa en som är tyst från början...

Jag ska sätta in ett 9800SE-kort när jag får det. Kommer det alltid belasta max, eller är det lugnt om man kör maxkylning när jag spelar? Antar att det blir varmare i agget när det belastas mer...

Tråkigt att höra att det lät mycket, tänkte köpa ett själv...

Byter du ut fläkten till en tystare så kommer väl även den styras av värmen i agget, då kanske det är onödigt att koppla in din kontroller...

Visa signatur

// Jöben

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 19dB Papst i mitt 360W Chieftech. Den är alltså inkopplad på tempregleringen som sitter i agget, så den går inte på 12V heller. Och det håller skitbra och låter absolut ingenting såvida du inte stoppar in huvet bak i datorn.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk

Ja, den som ändå hade råd/ork med vattenkylning...

Det lutar nog åt en papst att koppla in på värmereglereringen, funkar inte det får jag dra ut en kontakt och koppla in den på min kontroller...

Visa signatur

Athlon XP 2500+ @ 3200+ | A7N8X-deluxe | 1 Gb PC3200 | 160 Gb Samsung SATA-disk | Sapphire Radeon 9800SE

Permalänk
Medlem

Skriv gärna om du lyckas sänka ljudnivån!

Visa signatur

// Jöben

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jöben
Skriv gärna om du lyckas sänka ljudnivån!

Will do!

Visa signatur

Athlon XP 2500+ @ 3200+ | A7N8X-deluxe | 1 Gb PC3200 | 160 Gb Samsung SATA-disk | Sapphire Radeon 9800SE

Permalänk
Medlem

blir nätagget cp om man klipper av fläktsladden?

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Avstängd

nätagget kan ej bli CP, cp är något man föds me så antingen är nätagget cp nu eller så blir det alls cp..

Visa signatur

:(

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Jag kör med en 19dB Papst i mitt 360W Chieftech. Den är alltså inkopplad på tempregleringen som sitter i agget, så den går inte på 12V heller. Och det håller skitbra och låter absolut ingenting såvida du inte stoppar in huvet bak i datorn.

kör du datorn på 24/7?, hård belastning på CPUn osv? annat inkopplat på systemet?
Funderar på o byta ut min nättagg fläkt mot papst 19db tempstyrda.

Permalänk

finns det inget riktmärke på hur varma
div komponenter i nätagget får bli utan
att de tar skada?

kan tänka mig att vissa komponenter ändrar
värde om värmen överstiger dess tollerans
och man får ut ostabil V och A.

självklart går nått sönder om det blir för
varmt, men de verkar ju tåla en hel del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
kör du datorn på 24/7?, hård belastning på CPUn osv? annat inkopplat på systemet?
Funderar på o byta ut min nättagg fläkt mot papst 19db tempstyrda.

Nätagget dog efter en månad eller två. Vet inte om det berodde på fläktbytet dock.

Det jag har är en dator som bara är på när den används, dvs några timmar om dagen. Belastningen varierar, mestadels spel eller musiklyssning. Hårdvaran är Palomino 2000+, Gf4 Ti4200 @ väldigt överklockat, 2st HDD Samt två CD-ROM. Övrig chassiekylning är 12dB papst på 7V.

dark_luna, Elektrolytkondingar brukar i vanliga fall vara specade för max 80C. Och de flesta effekthalvledare brukar åtminstone palla 120C. För IC kretsar brukar det variera, men mellan 80 och 120C varma brukar de kunna klara att bli. Resistorer är inte så känsliga, så länge de inte ryker så. Keramiska kondingar vet jag inte riktigt med.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Har själv ett sånt NorthQ agg, men jag tycker inte det låter nåt alls, iofs så har jag en 120GXP HD som surrar runt 35 db men jag la örat emot och inte fasen hörde jag att fläkten lät något.
Kan vara så att mesta delen av varmluften dras ut via nätagget så att fläkten måste gå på fulla varv hela tiden för dig.

Btw så köpte jag mitt nätagg för 400:- (en hundralapp billigare )

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"

Permalänk
Medlem

även fast 120mm går på lägre varv och inte låter lika mycket, så förflyttar det säkerligen med luft än din 80mm, så om du slänger i den (på något sätt) så lär det gå bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

alternativt pula in fler fläktar på 5 eller 7 volt = mer luftflöde och mindre ljud

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"