Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamB

>varget
En router översätter inte packetet utan den vidar sänder packet till rätt mottagaren i nätverket bara, om jag inte minns fel.

Killar jag tror att ni är ute och cyklar på hal is...
PS. jag har för mig att WAN och WLAN är samma sak fast olika namn DS.

Och jag ska väll inte kalla det för router, för det är en NAT-box och den översätter adresser.

och wlan är trådlöst nätverk enligt IEEE 802.11

Permalänk
Medlem

DreamB.
Det är du som är ute o cyklar på den hala isen!

WAN - Wide Area Network
WLAN - Wirelesss Local Area Network

Och nej hur mkt du än vill tro att dom där nat-lådorna (hemma routrarna) klarar av att routa 100Mbit så kan dom inte det. Punkt slut!

Porten är på 10/100Mbit. Men resterande utav hårdvaran i routern klarar inte av att routa trafiken i den hastigheten. Så är det. !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamB
- 10/100Mbps full duplex WAN-port <------------------------------------

PS. jag har för mig att WAN och WLAN är samma sak fast olika namn DS.

Är du hög eller?

Bara för att nån pryl påstår sig kunna en sak betyder inte att den kan det. En pytteliten fjantig NAT-burk kanske påstår att den kan köra saker i 100mbits, men det finns ingen chans i världen att hårdvaran i den orkar med sån hastighet. Har du tur kanske den orkar 25mbits, men även då är det nog lite fartrekord.

Eller menar du på allvar att man får samma kvalité i en liten fjantig 604 för ~400 kr som i en Cisco av fetare modell för 30 lakan? Skulle inte tro det.

WAN != WLAN.

WAN är förkortning för Wide Area Network och innebär rent allmänt en anslutning "ut mot världen". WLAN är Wireless Local Area Network och innebär ett lokalt nät utan sladdar.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Vitoc. Ska vi visa honom bilden av en 12 000GSR så att stackarn får se en router som klarar gbit med marginal. Har iofs bara sega 7700 här

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perco
Finns endast ett vettigt val... Linksys WRT54G eller WRT54GS i kombination med Satori-firmware.

Jag håller med, och oj, den firmwaren har jag inte hört talas om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Vitoc. Ska vi visa honom bilden av en 12 000GSR så att stackarn får se en router som klarar gbit med marginal. Har iofs bara sega 7700 här

Där har vi fina routrar.

Om DreamB fortfarande tror att denna

Klarar av jobbet, så får han gärna tro det.. Jag orkar inte längre!

Permalänk
Hedersmedlem

Sällar mig till dem som säger att de här hemma nat-boxarna inte klarar att skicka igenom 100 mbps.
Porten klarar att vara ansluten till 100 mbps, dvs fast ethernet. Det finns t.ex. switchar osv som inte stödjer ethernet (10) utan bara fast ethernet (100). För att vara anslutna till en sådan på WAN-porten så måste de klara fast ethernet. Inte för att det finns någon direkt anledning att ha den ansluten till en switch på wan-porten, oftast är det ju ett adsl-modem eller annat som levererar via ethernet.

Som att klämma ner en motor från en Trabant i en Volvo. Den ser bra ut men inte fan kommer den gå så värst snabbt.
"Det är insidan som räknas"

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC

http://shop.7reasons.at/images/GSR12-SFC=.jpg

Där har vi fina routrar.

Om DreamB fortfarande tror att denna

http://www.datorbutiken.com/se/pics/big/di-624-108.jpg

Klarar av jobbet, så får han gärna tro det.. Jag orkar inte längre!

Den undre prylen är ingen router enligt mig

Klarar den trunkar: Nää
Redunanta PSU: Nää
Spaaning Tree: Kanske
IOS:Nää
Modulär: Nää
Iphelpers: Nää

Mycket rött på tivoliövervakningen just nu? 15 av våra länkar var borta

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42

Mycket rött på tivoliövervakningen just nu? 15 av våra länkar var borta

Om den frågan var riktad mot mig, så börjar jag lipa!

Efter den "lilla" vindputsen i lördags så har jag sovit kanske 3 timmar

Har äntligen kommit hem från jobbet!

Permalänk

tack så mycket för alla svar, nu säger dom från telia att det tar 7 arbetsdagar för 24mbit att börja gälla.
Men i lördags när jag pratade med en på supporten så sa han att det värkade fungera direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vitoc:

Jopp. Inte så många andra som kör tme för att övervaka nätlänkar häromkring skulle jag tro.

15 länkar, nån router och en skräldus switchar (19 och 29XX) är nuvarande ställning + två servrar som trillade av pin pga dåliga upser. Dom gick det dock att göra en jesus på, dvs återuppståndelse från de döda

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Står inget här om att en router skall ha något av detta:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Den undre prylen är ingen router enligt mig

Klarar den trunkar: Nää
Redunanta PSU: Nää
Spaaning Tree: Kanske
IOS:Nää
Modulär: Nää
Iphelpers: Nää

Känner mig dessutom rätt säker på att det är fler än Cisco som kan tillverka riktiga routrar, en åsikt som du uppenbarligen inte delar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamB
>oskarthekungen
ska du ha en router eller en router inbygd adsl modem??
Alla router klarar av 24mb i trafiken i full duplex (de flesta klarar av 100mb om inte mer).

Ville bara säga till oskarthekungen att D-Link 604:an med högsta sanolikhet inte kommer att klara 24mbit throughput

Citat:

från http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Upp till 15 Mbps verklig hastighet (throughput) mellan WAN och LAN.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hiker:

jodå

Finns riktigt snygga saker i lila bland annat, Dock är cisco det mest kända märket. Därför ansåg jag det mest lämpligt för denna lilla "konsumentjämförelse"

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415