Historien om ett världsrekord

Permalänk
Melding Plague

Historien om ett världsrekord

<font style="font-size: 10pt"><b>Historien om ett världsrekord</b></font> <small class="small">måndag 10 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Den Norska överklockningsprofilen och prestandafiguren Kjell "Overklokk" Budalen har skrivit en intressant tråd som översatts till Engelska borta hos <a href="http://www.ocshoot.no/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topi..." target="_blank" >OCShoot</a>. Han är den som för tillfället har rekordet i det gamla prestandatestet 3DMark2001SE. Han skriver sin väg i prestandajagandet, från en simpel kompressorkylning från Asetek till ett "cascade"-kompressorsystem.<br /><br />"<I>As many of you might have read on ”Diskutèr.no” as well as on the “#ocshoot.no” channel, I have, for a longer time been involved in extreme cooling projects. There has only been one single reason for this, namely me setting a world record in the benchmark 3Dmark 2001SE from www.futuremark.com, something I finally achieved.<br /><br />When finally reached my goal, I thought I could explain a little about the work involved in setting a the world record.</I>"<br /><br />Läs tråden hos <a href="http://www.ocshoot.no/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topi..." target="_blank" >OCShoot</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att man stavar "Cascade" med Cacade?
OBS. Är väldigt trött, kan själv ha fel ang. detta

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Tur att du tar dig tiden att påpeka det! För absolut ingen i hela jävla Sverige förstår ju vad han menar..Lämna era jävla påpekningar om stavfel utan för detta forumet. Som ni kanske har märkt så är det iallfafall inriktad på hårdvara och inte grammatik.

Btw: Måste säga att ni har haft en trevlig peak i era nyheter nu på senaste tiden.. Trevligt trevligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmlos
Tur att du tar dig tiden att påpeka det! För absolut ingen i hela jävla Sverige förstår ju vad han menar..Lämna era jävla påpekningar om stavfel utan för detta forumet. Som ni kanske har märkt så är det iallfafall inriktad på hårdvara och inte grammatik.

Btw: Måste säga att ni har haft en trevlig peak i era nyheter nu på senaste tiden.. Trevligt trevligt

*host* Utanför *host*

Sorry, var tvungen

Permalänk

det var ju interesant att läsa. jag vill ha pengar:)

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, väckte mitt döda intresse för oc en hel del. Sen var det det där om pengar

Permalänk
Medlem

Sen att jag skrev den där nyeheten på techsweden för en månad sedan gör väl inget...

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
*host* Utanför *host*

Sorry, var tvungen

Först bokstaven i mening ska alltid vara stor bokstav.
Att ha stor bokstav i mitten av en mening är fel...

Nu ska vi inte vara ord polis för det är verkligen fjantigt att folk påpekar saker..
Jag skriver ofta fel pga att jag inte kollar genom det jag skriver och jag tror folk förstår det dom läser ändå..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Trevligt läsning!

Permalänk
Medlem

En bra artikel men översättningen var halvtaskig som bäst, gör som jag och läs orginalet: http://www.ocshoot.no/wr01.htm

"Alle taler norsk"

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clew
Sen att jag skrev den där nyeheten på techsweden för en månad sedan gör väl inget...

Säkerligen inte, då inte alla läser på alla forum..

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Säkerligen inte, då inte alla läser på alla forum..

han har iofs rätt..det är jävligt länge sen han släppte den där nyheten

bättre sent än aldrig iofs

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

"The poor AMD FX55 CPU was really tested to it's limits. I found out that the max, stabile speed was 3515 MHz."
" The max overclocking for the video card’s GPU (processor) ended up at 792 MHz "

Holy shit!

Permalänk
Medlem

Äääääääh det var väl inget. Jag får över 70.000 med min gamla celeron.

Permalänk
Medlem

vad menas med cascade?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Det är som vaopchill, Men typ 100 ggr bättre.. Jag tror dom är hemmabyggen med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Först bokstaven i mening ska alltid vara stor bokstav.
Att ha stor bokstav i mitten av en mening är fel...

Nu ska vi inte vara ord polis för det är verkligen fjantigt att folk påpekar saker..
Jag skriver ofta fel pga att jag inte kollar genom det jag skriver och jag tror folk förstår det dom läser ändå..

Nej, man ska inte leka ordpolis på det sättet som du gör - speciellt inte om man inte kan skriva rätt själv. Särskrvningarna flödar.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
vad menas med cascade?

Kompressorkylning i mer avancerad form än de vanliga prometeia/vapochill.

Kaskad är istället 2 olika steg, första steget är som en prometeia men den kyler steg2s kondensor (där gasen ändrar form gas->vätska). Det gör så att man kan använda gaser med högre tryck, dessa gaser såsom R1150 (etylen) går inte att använda i ett vanligt system för de skulle inte ändra form till vätska + att trycket skulle varit så högt så kompressorn gick sönder.

Högtrycksgaser i sin tur kokar vid en mycket lägre temperatur än de vanliga gaserna (runt -80c - -100c) vilket är bra vid överklockning :).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

En del har för mycket pengar. Extremt intresse, ganska intressant att läsa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Det är som vaopchill, Men typ 100 ggr bättre.. Jag tror dom är hemmabyggen med.

Njaaa. 2stegs cascade är väll lite mer än dubbelt så bra. Men en vanlig cascade ligger rätt jämsides med till exempel vapo LS..

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem

Är 3DMark2001 begränsat av CPU & minne?
Annars borde väl en rig med SLI vara bättre.

Permalänk

Fan snubben bytte gas i systemen flera gånger, undrar vad detta kostar?
Ska göra det på min lilla vappo också tror jag. Om den nu klarar det. Danfosskompressorer är ju de vanligaste på marknaden så det borde inte vara några problem. När man såg snubbens rigg så blir jag ändå lite skeptisk. Tycker man borde dra en gräns på hur jävla stor kylningen får vara, finns alltid någon dåre som bygger ett STORT jävla superkylaggregat stort som ett vardagsrum, det är något en vanlig människa inte ens kommer i närheten av. Borde finnas regler för hur stor kylning man får ha. Tex, den ska rymmas i en datorlåda eller i allafall vara inbyggd i datorn på något sätt. Världsrekordet , visst wow... men snubben hade ju till synes obegränsat med Vapo's och dem tog upp ett helt jävla bord/ det såg ut som fan. Näe jag blir mer impad när någon klockar skiten ur bruksgrejor det är mer status att få en schysst klock och även få det snyggt som fan/funktionellt än att bygga ett kärnkraftverk till dator som man inte ens kan släpa till lan med lastbil.

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem

Men för fan, bara för att du inte har i närheten kunskaperna att bygga en cascad, bara för att du inte har varit i närheten av något som helst rekord. Dina kommentarer är fullständigt onödiga och den som har minsta aning om antalet timmar han lagt ner håller käft.
Kör du med din Vapochill, få någon att byta gas i den men inte fan kommer du vara på nyhetsidan av flera hårdvarusajter inte..

Permalänk

Jag erkänner snubbens skills, engagemang och ett välfungerande cascadesystem. Jag kritiserar dock vissa punkter och förklarar varför jag gör det. Jag har aldrig försökt slå några rekord så jag vet inte om mina kunskaper och resurser räcker till något sådant. Det vet nog inte du heller, så bespara mig dina fullständigt onödiga kommentarer och spekulationer. Och vad fan menar du med att jag ska hålla käften, så hade du nog inte sagt om vi disskuterade öga mot öga? Är det den nivå vi vill ha här på sweclockers?

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig på, och det är inte bara du som gör det är att ni klankar ner och tycker -"amen det är ju fusk han har bättre kylning" Eh ja? Han är inte ute efter ett fint litet lan-paket, han är ute efter den absolut högsta 3dmark-scoren INGET annat börjar bli dags för er att förstå det. Detta var inte riktat mot dig utan mot alla som i varje tråd liknande denna kommer med sina -"vilket miffo, vem bryr sig vilken 3dscore han har". Om du har synpunkter på vad man ska räkna som ett världsrekord, ta då det i en tråd avsedd för det inte i en tråd om hans system OK?

Om jag hade sagt det öga mot öga beror väl på om du är en instabil människa, vilket jag inte har någon aning om. Sen som sagt, det var inte riktat mot dig som person utan det råkade vara du som var den första som klankade ner på hans nedlagda tid osv.

Nivån på Swec är tyvärr ganska låg redan..

Permalänk

Visst är det trevligt, dock läste jag om nyheten på norska HW.no forumet för en stund sedan. Man kan ju säga att han har intresset för hårdvara iallafall

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk

Jo det är många proffstyckare här på Sweclockers, det vet vi sedan länge. Jag vill absolut inte underminera hans världsrekord, eller HUR han gjorde det, det talar för sig självt, killen är grym men vad jag funderar över är om han inte "för all tid och pengar han lade ut" kunde byggt något som inte tar upp ett helt jävla bord och som inte låter som en Ferrari och ändå ta rekordet. Eftersom det inte finns några speciella regler för hur man får ta världsrekordet, i allafall inte som jag känner till så blir det ju defacto så att den med mest pengar och störst garage vinner. Man kan jämnföra med Olympiska spelen. Där är doping förbjuden och nästan alla tävlar under samma förutsättningar. Förstår ni vart jag är påväg?

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmlos
Det jag stör mig på, och det är inte bara du som gör det är att ni klankar ner och tycker -"amen det är ju fusk han har bättre kylning" Eh ja? Han är inte ute efter ett fint litet lan-paket, han är ute efter den absolut högsta 3dmark-scoren INGET annat börjar bli dags för er att förstå det. Detta var inte riktat mot dig utan mot alla som i varje tråd liknande denna kommer med sina -"vilket miffo, vem bryr sig vilken 3dscore han har". Om du har synpunkter på vad man ska räkna som ett världsrekord, ta då det i en tråd avsedd för det inte i en tråd om hans system OK?

Om jag hade sagt det öga mot öga beror väl på om du är en instabil människa, vilket jag inte har någon aning om. Sen som sagt, det var inte riktat mot dig som person utan det råkade vara du som var den första som klankade ner på hans nedlagda tid osv.

Nivån på Swec är tyvärr ganska låg redan..

Om det är någon som är instabil så är det väl du som är det..
Hade du läst vad han tyckte från början så hade du fattat vad han vill säga..

edit: om doping hade varit tilllåtet i sport så hade det handlat om vem som hade haft störst pengar att köpa olika sorts genmanupilerade dopings preparat..
edit: , det hade varit mera sport om det hade varit regler utsatt för vad som får användas för verktyg, det hade blivit svårare utan kompressor ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmlos
Det jag stör mig på, och det är inte bara du som gör det är att ni klankar ner och tycker -"amen det är ju fusk han har bättre kylning" Eh ja? Han är inte ute efter ett fint litet lan-paket, han är ute efter den absolut högsta 3dmark-scoren INGET annat börjar bli dags för er att förstå det. Detta var inte riktat mot dig utan mot alla som i varje tråd liknande denna kommer med sina -"vilket miffo, vem bryr sig vilken 3dscore han har". Om du har synpunkter på vad man ska räkna som ett världsrekord, ta då det i en tråd avsedd för det inte i en tråd om hans system OK?

Om jag hade sagt det öga mot öga beror väl på om du är en instabil människa, vilket jag inte har någon aning om. Sen som sagt, det var inte riktat mot dig som person utan det råkade vara du som var den första som klankade ner på hans nedlagda tid osv.

Nivån på Swec är tyvärr ganska låg redan..

none the less så är det knappast accepterat med små utbrott. Ta och tagga ner lite, räkna till 25 nästa gång

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hundforarn
Förstår ni vart jag är påväg?

Ja, det gör jag. Men ta då det i en tråd avsedd för det och inte i en som handlar om hans WR.

Lady om du hade läst det jag skrev så hade du sett att jag inte kallat någon instabil.

Garland - Jag räknade till 10 iaf.. Det som stör mig är när alla klankar ner på att folk gör något extremt och förbannat tufft.. Visst om de tycker att det hade varit coolare med ett litet och nätt system, vilket det faktiskt är.. Om ni kanske har sett Maccis .. iaf hans gammla så var det mer lr mindre 2 stora kylskåp, detta är litet och behändigt väldigt kompakt.

I Sporten är det också pengar som gäller, höghöjdsträning och allt vad som finns är som ni kanske vet inte gratis.. personliga tränare, speciell diet utformad speciellt för en själv osv. Han hade kunnat använda flytande kväve och uppnått ungefär samma resultat, men då hade ni klagat på att det inte var ett 24/7 system.. Nu är inte en cascade det heller men det går iaf att köra längre..

Med vilka medel tror ni egentligen man tar VÄRLDSREKORD med? Om ni blir imponerade av system som ryms i en låda så visst, tar han WR med det desto bättre.. Rukke lr vad han nu heter sitter med 3 vapchills i samma låda, lär ha varit en hel del pill med det men han har inte heller WR i 01...

Ska man komma högst så är det det här som krävs.. om 1 år lär det vara något ännu värre kylsystem som krävs.. utveckling..