Tillförlitlighet Prime95 och Memtest/Memtest+

Permalänk

Tillförlitlighet Prime95 och Memtest/Memtest+

Hallå!

Måste fråga...

Är det någon som vet hur tillförlitliga testprogramen är? Jag syftar främst på Prime95, Memtest och Memtest+.

Om Prime95 indikerar fel, datorn hänger sig eller på annat sätt visar instabilitet under körning av Prime95, är det verkligen hårdvarufel? Dom hävdar det på sin hemsida. Dom skriver att mitt system jämförs med andra liknande system. Hur kan detta säkerställa stabilitet?

Hur kan det garanetra att inte Prime95 orsakat felet eller att Prime95 har räknat fel???

Och Memtest/Memtest+, hur säkra är dom?

Vilka erfarenheter har ni här på SweClockers.com?

Synpunkter, kommentarer o analyser välkommnas!

/Fredrik

PS Jag tror att det kan vara intressant för alla att få lite klarhet i detta.

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

memtest/memtest+ skriver data till minnet, och läser tillbaka samma data, då förväntas den ju vara just "samma data" är den inte det e det fel nånstans.

Prime vågar jag inte mig in på, det räcker nästan med att säga att det inte finns några kända buggar i det, och att alla problem med prime, alltid har kunnat härledas till någonting annat. Det finns säkert nån som e bättre på matten bakom prime än vad jag är.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

kört prime 95 sedan 1999 tror ja eller så. Alldrig haft några direckta problem. Varit hårdvara nr den räknar fel. Samma sak på memtest86+.

Stabila program enligt mig och tillförlitliga.

Permalänk

Tack för era erfarenheter. Intressant att höra.

En anna reflektion:
Om ni har kört Memtest/Memtest+ utan fel, har det då hänt att Prime95 har rapporterat fel? Om, vad har problemet varit och/eller hur löste ni det?

Sedan undrar jag hur länge ni brukar köra testerna för att försäkra er om att ni har ett stabilt system? 5, 10, 20 50 eller 100 cycler??? Eller ni kanske räknar timmar?

Anledningen till alla mina frågor är att jag vill hitta ett bra sätt att så bra som möjligt säkerställa stabilitet i mitt system (P4 3.0GHz 1MB 478, Intel D865PERLK, Kingston ValueRAM 2x512-kit).

EDIT: Stavfel

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk

prime95 rapporterar väl inte direkt några fel. har du ett ostabilt system kommer din dator stängas av.

kör dem var för sig i 24h så kan du vara rätt så säker på att din dator är stabil

Permalänk

OK.

Förmodar att ni kör Torture Test i Prime när ni "stab-testar", eller?

Kör ni med några särskilda inställningar, eller kör ni default?

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikRN
Tack för era erfarenheter. Intressant att höra.

En anna reflektion:
Om ni har kört Memtest/Memtest+ utan fel, har det då hänt att Prime95 har rapporterat fel? Om, vad har problemet varit och/eller hur löste ni det?

Sedan undrar jag hur länge ni brukar köra testerna för att försäkra er om att ni har ett stabilt system? 5, 10, 20 50 eller 100 cycler??? Eller ni kanske räknar timmar?

Anledningen till alla mina frågor är att jag vill hitta ett bra sätt att så bra som möjligt säkerställa stabilitet i mitt system (P4 3.0GHz 1MB 478, Intel D865PERLK, Kingston ValueRAM 2x512-kit).

EDIT: Stavfel

Jag har kört Prime95 tills den börjar köra de snabba testen (efter ca. 15min) utan fel. Mer än så brukar jag inte testa för det är under de första 15min felen visar sig i Prime95. Men trots att den var stabil där så fick jag fel i memtest. Efter att ha ändrat mina minnestimings så gick datorn stabilt. Alltså bör du använda båda programmen. Ett varv räcker i memtest.

Men testar du stabilitet för en server så kanske du ska köra båda programmen ett dygn var.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kunzite
Jag har kört Prime95 tills den börjar köra de snabba testen (efter ca. 15min) utan fel. Mer än så brukar jag inte testa för det är under de första 15min felen visar sig i Prime95. Men trots att den var stabil där så fick jag fel i memtest. Efter att ha ändrat mina minnestimings så gick datorn stabilt. Alltså bör du använda båda programmen. Ett varv räcker i memtest.

Men testar du stabilitet för en server så kanske du ska köra båda programmen ett dygn var.

OK. Är det Torture Test som du har kört, eller har du reggat dig och kört?

Memtest har snurrat hela natten. 25 cycler och inte ett fel rapporterat. Ingen omstart heller eftersom tiden (Wall-time) stämde mellan start-tid o stopp-tid, så jag betraktar den delen som stabil.

Ska kolla ikväll med Prime o se vad som händer.

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
prime95 rapporterar väl inte direkt några fel. har du ett ostabilt system kommer din dator stängas av.

Jo, Prime95 rapporterar fel. Man måste nog ha ett rejält instabilt system ifall hela systemet går ner innan Prime95 hinner registrera ett fel. Det har alddrig hänt mig.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Prime95 raporterar en hel uppsjö olika fel, allt från icke förväntade minnes svar, till rena matematiska fel, som bara kan bero på cpu'n personligen brukar jag köra prime95 i "nått dygn" rapporterar det inge fel, räknar jag cpu'n som stabil, det händer att man får fel efter flera timmar, även m det är "ovanligare", memtest+ har jag vanligen inte behov av att köra vid samma tillfälle, utan det e verktyget för att kolla när man försöker pressa max ur minnet, och man gör ju en sak i taget...

Nånting jag har råkat ut för dock, som jag inte riktigt vet vad jag ska tro om... jag har kört prime + F@H + tittat på film på burken... och fått errors redan tidigt, då prime hävdar att den förväntat en siffra under 4'a o fått mer... dock samma burk, 2x prime i 48 timmar, utan problem. så jag har inte listat ut vad det där kan handla om.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Nånting jag har råkat ut för dock, som jag inte riktigt vet vad jag ska tro om... jag har kört prime + F@H + tittat på film på burken... och fått errors redan tidigt, då prime hävdar att den förväntat en siffra under 4'a o fått mer... dock samma burk, 2x prime i 48 timmar, utan problem. så jag har inte listat ut vad det där kan handla om.

B!

Har du stabila spänningsnivåer? Nätagget kanske belastas hårdare när du gör mer saker samtidigt och en dipp i spänningen till processorn kan ju orsaka räknefel och instabilitet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hmm, kört memtest i 15h utan något fel. Prime har jag både kört maximumheat provet, och blend över varsin nat tutan några fel. får räcka för mig

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

då vart jag ute å cyklade. jag får nog köra prime lite längre stunder verkar det som.

Permalänk
Medlem

Vicotnik, jag tror mina spänningsnivåer e ok, jag har rotat igenom allt, och det lustiga är att den burken e klippstabil annars.. går på ett Antec True power 550 psu, jag har väll mer eller mindre gett upp, och skyller det på att vlc läcker minne, och att XP inte kan hålla isär saker, eller nått.. annars aldrig märkt några problem.

Köra 2 prime, eller en prime o en F@h e ju "samma sak" o köra Mpeg2 i filmväg, e ju inget som e så där "överdrivet" avancerat... det käkar ju inga större mängder diskacces... Tyckte bara det var värt att nämnas.. den burken har stått igång i ett par månader som längst, utan omstart, och slavar lite ftp, samt kör F@H 24/7... Aldrig några problem..
(förutom nu när det blåste så jäkligt, då dog den, men det hade nog med strömavbrottet att göra)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Är lite funderam på prime95 jag med, för jag kan köra memtest/memtest+ i timmar... utan att få ett enda fel, men i prime kan jag få fel ibland efter 11min fast jag kör helt oclockat, medans den ibland klarar sig i över 2 timmar på samma spänningar och timings fast jag ökat fsbn till tex 240, istället för 200...? kan det vara så att prime95 är lite instabilt med AMD64 prollar? för i övrigt går burken stabilt. Känner inte till några andra rena prolle/minne test program, men 3dmarks och auqamarks.. funkar ialla fall fint. Finns det något likvärdigt jag kan köra istället för prime95?

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ant
Är lite funderam på prime95 jag med, för jag kan köra memtest/memtest+ i timmar... utan att få ett enda fel, men i prime kan jag få fel ibland efter 11min fast jag kör helt oclockat, medans den ibland klarar sig i över 2 timmar på samma spänningar och timings fast jag ökat fsbn till tex 240, istället för 200...? kan det vara så att prime95 är lite instabilt med AMD64 prollar? för i övrigt går burken stabilt. Känner inte till några andra rena prolle/minne test program, men 3dmarks och auqamarks.. funkar ialla fall fint. Finns det något likvärdigt jag kan köra istället för prime95?

Men du kan itne gämföra memtet86+ med prime 95. Prime 95 utför beräkningar som går via CPU mobo och minne fram å tilbaks och prime verifierar att resultatet stämmer med ett faci det har. Memtest86+ är endast intricktat på att kontrolera minnets stabilitet och gör det mycket bättre än prime95. Så det tyder ju mer på att dina minnen är stabila medans dit moderkort eller procesosre inte är 100% stabila nåt eller båda av dom.

Därför man kör båda för att vara säker.