Permalänk
Medlem

Mitac cpu problem

Har nyss fått min mitac 1.8hhz.... enda problemet är att jag inte får upp cpu-hastigheten mer än till 600mhz.... har ingen inte menyraden "advanced" i bios... va fan gör jag??

Mvh Dreagone

Permalänk
Medlem

Är du verkligen helt säker på det? Tanka hem CPU-Z o sen Prime lr SuperPi och kör nåt av dom medans du har CPU-Z igång så ser du verkligen om den går upp i 1.8ghz lr inte.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

vars tar jag hem cpu-z??

Permalänk
Medlem

filarkivet

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Jag var också lite orolig över att den visade 600Mhz, men det skuttade snabbt upp i 1600 när man började belasta lite i prime.

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen...... trodde jag. Kör cpu-z och Super PI men den ligger end¨kvar på 600mhz

Ska inte det inte gå att ändra i bios så att den inte klockar ner sig?? Enligt manualen på skivan ska det finnas en sådann meny men jag har den inte.

Permalänk
Medlem

Om du vill kunna klocka manuelt skaffa speedswitchxp
http://www.diefer.de/speedswitchxp/

Permalänk
Medlem

speedswitch säger Max CPU Speed ~598MHz

får fasen inte upp den mer

Permalänk
Medlem

Även om du ställer in speedswitch på max performance?

Permalänk

Tror ja läst om nån här som fick ominstalera bioset eller hämta nytt o hade samma problem som dig o då löste de sig..kolla på dataförsäljarens hemsida efter uppdateringar.

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FogZ
Även om du ställer in speedswitch på max performance?

Svar: Ja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefannorr
Tror ja läst om nån här som fick ominstalera bioset eller hämta nytt o hade samma problem som dig o då löste de sig..kolla på dataförsäljarens hemsida efter uppdateringar.

Har inte lyckats hitta nånting... Vars kan jag hitta det?
Har bios-version 1.0

Permalänk
Medlem

har också 1.0 håller på att tanka 1.08 nu från http://mtc.mitacservice.com/visitor/v_FileDown2004C.asp men det är inte den snabbaste sidan jag varit på..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FogZ
har också 1.0 håller på att tanka 1.08 nu från http://mtc.mitacservice.com/visitor/v_FileDown2004C.asp men det är inte den snabbaste sidan jag varit på..

ska prova i afton

Permalänk
Medlem

Fan va dåligt att ni bara har 1.0. Själv fick ja min i början av sept, o har 1.08

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Varning kör inte in biosen fårn mitac sida, den verkar inte fungera (blir ingen bild på min lap nu)

Permalänk
Medlem

tack för varningen... vettefasen om man vågar prova nu... hmmm... får ta och ringa shg imorgon och höra vad dom säger

Permalänk
Medlem

jag har mailt dem, ska också ringa ifall jag inte får någe svar,
ska ju gå att recovera från bootblocket men just nu har jag ingen bios att recovra till

Permalänk
Medlem

hur fasen gör jag för att flasha bioset? Har aldrig gjort det förut

Permalänk
Medlem

Har du fått tag i någon bios som funkar till våra datorer?
Isåfall vore det snällt om du kunde posta länk eller ladda upp den här

Iaf du behöver en flasher och bios filen, oftast kommer de i samma paket.

Sen så behöver man oftast ett sett att ta sig till dos då de flesta flashers bara fungerar i dosläge.

och med våra datorer som inte har någon diskettstation så funkar http://www.bootdisk.com/shelly/flashcd.zip utmärkt, bara att använda valfritt iso program och istoppa in flashern och biosen i ison som finns i zip filen och sen bränna (förslagsvis på en rw skiva)

sen är det bara att boota från skivan och byta till r:
och sen starta flashern med parametrarna för att flasha (offtast så behövs bara bios filen som parameter)
Edit: som i fallet med mitac biosen "flashit.exe r108.rom"

Permalänk
Medlem

Jag hade också samma problem med processorn (shg note, 1,6 Ghz) men det fixade sig. Ärligt talat vet jag inte vad jag gjorde men det fungerade efter några rebootar, lite pillande med/utan batteri, etc.
F.ö. saknar jag också advanced-menyn i BIOS men speedstep fungerar ändå.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Tjenamors!
Jag fick min SHG-dator igår och hade samma problem som ni pratar om.
Jag löste problemet genom att gå in i BIOS och välja 'Load Default Values' från Exit-menyn. När jag sen bootade om stod processorn på maxhastighet. Ytterligare en liten detalj var att jag hade batteriet borttaget från datorn när jag gjorde det, men jag vet inte om det behövs.

Hoppas det fungerar för er också!

Mvh
Per

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perg
Tjenamors!
Jag fick min SHG-dator igår och hade samma problem som ni pratar om.
Jag löste problemet genom att gå in i BIOS och välja 'Load Default Values' från Exit-menyn. När jag sen bootade om stod processorn på maxhastighet. Ytterligare en liten detalj var att jag hade batteriet borttaget från datorn när jag gjorde det, men jag vet inte om det behövs.

Hoppas det fungerar för er också!

Mvh
Per

Fungerade skitafint... tack för tipset..... skålle endå vilja uppdatera bioset till nyare...... ingen som har 1.08 som kan göra en backupp och lägga upp?

Permalänk
Medlem

Varit i kontakt med shg nu, och de har tydligen fått in nyaste biosen nu på cd, den cdn ska vara bootbar och allt för att kunna recovra och så.. så de skulle skicka den med post.....

Verkade inte som den jag pratade med hadde allt för stora kunskaper i cd ripning så jag bad hon att prata med någon kunnig kille där om han kunda rippa den och e-posta den (var typ någon meg stor bara) så jag kunde få den nu i helgen.

Men jag kan slänga upp den när jag väl får den.. även om det nu inte blir i helgen

Permalänk
Medlem

Fick svar nu från då jag pratade med dem tidigare i veckan att dom skickar en skiva till mig också.... verkar vara så att dom fått fel bios i den senaste sändningen

Körde in skivan som jag fick för att uppdatera bioset... flashades ok då jag senare startar om datorn fungerar inte skärmen längre... suck.. jaja inget att göra åt än att skicka in

Permalänk

Jag har det omvända problemet här. Min CPU kutar i 1600 hela tiden, det gjorde den inte i början (se tidigare i tråden). Kör just nu enbart med batteri men den vill inte gå ner till 600 som den ska. Vad göra? Har bios 1.0 eller om det var 1.1. Har nollställt bioset till default vilket inte hjälpte.

Hur gick det med CD-skivorna det pratades om?

Permalänk
Medlem

FogZ: har 1.60 ghz från shg.biz skulle vart najs me nyaste bioset säg till när du fått hem skivan.

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osires
FogZ: har 1.60 ghz från shg.biz skulle vart najs me nyaste bioset säg till när du fått hem skivan.

Hur du samma problem???
läst mitt inlägg om att det gick åt hel-ete att köra med skivan jag fick av dem

Permalänk
Medlem

Jag har fått skivan men efter binär gämförelse med den biosen så ser jag att det är samma som den jag la in från nätet och den krashar datorn, så min rekommendation är att skicka in datorn till shg för uppdatering om det nu behövs för att få processorn att fungera. annars så testa med att återställa cmos och köra in speedswitchxp för manuell klockning

Förhoppningsvis så fixar de det gratis åt er. För själv fick jag betala 800:- för att de skulle fixa det då de påstog att jag lagt in en felaktig bios från nätet...