nyinköpta corsair values funkar ej [2gb]

Permalänk

nyinköpta corsair values funkar ej [2gb]

Hejsan allihopa!
Jag har ett problem, köpte precis 4 styckna 512mb pc3200 corsair value stickor.Sammanlagt 2gb alltså.Tänkte att det skulle funka utan problem men ikke.Datorn ville inte ens starta upp och skärmen va svart.Sen när jag tog ut en av stickorna fick datorn för sig att jag försökt overclocka den ,fick medelandet "overclocking failed press F2 to load up defaults".Vafaan tänkte jag och tryckte på F2.Windows ville inte starta iallafall.Sen när jag tog ut 1 till så att jag hade bara 2 styckna kvar så kom jag in i bios iallafall.Laddade default settings satte grafik ram tillbaks på 128mb och savade.Då startade windows normalt [xp swe home].Sen tänkte jag prova lägga tillbaks en sticka för att kolla om det va nått skumt med bios som orsakede detta.Men då fick jag en blåskärm med medelandet "page fault in nonpaged area".Så tillbaks till 1gb ram igen :(.Vad e detta?Kan det vara så att vad jag hört från ryktesväg att value ram stickor på 400mhz e egentligen billiga 333'or som e overclockade till 400mhz och detta är orsaken?Är skeptisk till att corsair's values skulle vara så samt att det verkar funka bra med 1gb.Kan det vara så illa att mitt moderkort inte stödjer 2gb ram?Verkar inte heller troligt, men men..nån som har en ide?Mina specs står på min signatur, glömde bara tillägga att jag använder en hitech excalibur radeon 9800pro.Snälla nån hjälp mig..
/från en ledsen musikproducent

Visa signatur

P4c800 875p[not deluxe] motherboard ,1bg corsair value DDR 400mhz pc3200 ,3ghz P4 northwood ,audiotrack maya MKII soundcard ,200gb S-ATA western digital caviar HD, 200gh seagate baracuda S-ATA

Permalänk

vild gissning, men
i BIOS (med 2 stickor i) stäng av PAT[prova], ställ upp minnesspänningen till 2,7V, command rate till 2T, öka CAS till 3
helst ska man prova starta med 3-4stickor mellan alla ändringar, men jag skulle inte orka stoppa i och dra ut minnesstickor mellan varje ändring

glöm inte att köra memtest och prime efteråt när du fått igång systemet

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Tack för svaret.
Hittade inte PAT i bios som du sade att jag ska stänga av.Kanske heter den något annat i min bios?Ställde upp minnes spänningen till 2,75v , 2,7v har jag inte som alternativ.Ökade CAS till 3
och command rate som jag skulle ställa till 2T hittade jag inte heller..
Gjorde en vild chansning och startade up med dessa inställningar med 2 sticks.Verkade fungera.Men med 3 sticks blev det problem.Kom fram till att windows skulle starta [precis innan man loggar in] men den hängde sig, på samma ställe som förra gången innan det blev blå skärm.Jag stänge bara av.Kanske lite dumt att prova med bara hälften av inställningarna du sade
hehe, men man e ju lite smått desperat.Du kanske vet vad PAT och command rate står för eller var det brukar finnas i bios?Eller nån annan kanske har ett annat förslag?Vad tror ni om att mina corsair values är egentligen en billig överklockning av 333mhz till 400mhz?Eftersom datorn trodde att jag försökt överklocka den första gången jag skulle starta upp med 3-4 stickor.Förvisso verkade den tro att jag pillat på processorn.Processor fläkten va på röd i bios ett tag också.Kan tillägga att jag hade 2 x 512mb kingston value stickor innan och jag har aldrig överklockat den här datorn.

BTW jag kanske skulle ha postat denna i allmänna minnen,processor... istället för intel relaterat?

Visa signatur

P4c800 875p[not deluxe] motherboard ,1bg corsair value DDR 400mhz pc3200 ,3ghz P4 northwood ,audiotrack maya MKII soundcard ,200gb S-ATA western digital caviar HD, 200gh seagate baracuda S-ATA

Permalänk
Avstängd

Att minnena skulle vara äverklockade 333 Mhz:are har jag svårt att tro. Då jag kört mina i 230 fsb @ 2.7 v , alltså 460 mhz ...

Visa signatur

[Intel System : Intel Core i5 4690K @ 44x 100 = 4400 Mhz Validerad - MSI Z97S Krait Edition - Corsair H60 - MSI GTX 970 4GB - Kingston HyperX 2x4 GB 1866 mhz @ 2200 Mhz - 3dmark Firestrike: 10175 - Skydiver:26373 - SuperPI 1M: 7.847]

Permalänk
Medlem

PAT=PAM (Performance Acceleration Mode) enligt asus.

Turbo= 2-2-2-5-4 i minnestimings (Performance Mode) Inte många minnen klarar det, särskilt inte med fyra stickor.

Permalänk

Ok tack för svaren Stimpa och steffo2.
Lär ju inte vara så att dom är överklockade 333:or isåfall.Ok då vet jag vad PAT står för och vart den ligger i bios .Jag har inte haft turbo eller någon annan "trimning" påslagen någonsing på den här datorn.Därför är det ju så skumt med "overklocking failed" medelandet som jag fick med 3-4 pinnarn.Några förslag på vad jag ska göra?Kanske köpa ett nytt moderkort som klarar av 2gb minne eller är det kanske min P4 3GHZ northwood processor som inte pallar med?Har ju lagt ut 3 tusen nästan på dom hära minnena + dom gamla kingston som blir över som jag hade innan på den här burken.Det är en musik dator i förstahand men jag spelar en del spel också.Vore tacksam för hjälp med att lösa detta problem eller med råd om nyköp så att jag får systemet att fungera.
tack i förhand

Visa signatur

P4c800 875p[not deluxe] motherboard ,1bg corsair value DDR 400mhz pc3200 ,3ghz P4 northwood ,audiotrack maya MKII soundcard ,200gb S-ATA western digital caviar HD, 200gh seagate baracuda S-ATA

Permalänk
Medlem

Ditt Mobo ska klara upp till 4Gig minnen, så där är inte problemet.
Har du senaste(19) bios ? Kanske en flashing löser problemet.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

Japp flasha bios gjorde susen!
Har skräck för att flasha bios så jag måste nog ha förträngt det alternativet :P.På min gamla P3:a va det ju skitsvårt, princip omöjligt.En polare som flashade sin gamla burk dödade den helt, han fick köpa en ny bios chip till mobon och det blev en dyr affär.Tack för att du öppnade mina ögon för det här alternativet spill...hehe..Det var ju skit enkelt med asus!Jag som hört tvärtom..
Det var lite nojigt när jag flashade och startade om datorn första gången och fick medelandet "bad cmos value" eller något sånt.Gick in i bios och loadade defaults , ändrade tillbaks grafik kortets ram till 128.Funkar perfekt änsålänge med 4 pinnar [2gb].Har inte gjort memtest eller prime än, men jag ska sätta in mig i detta nu.
Tack ännu en gång alla som hjälp mig här på sweclockers !
/från en skitglad musikproducent
*edit* senaste bios för min mobo var 1016 har inte deluxe versionen

Visa signatur

P4c800 875p[not deluxe] motherboard ,1bg corsair value DDR 400mhz pc3200 ,3ghz P4 northwood ,audiotrack maya MKII soundcard ,200gb S-ATA western digital caviar HD, 200gh seagate baracuda S-ATA