Krönika: Vad är IRL?

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, trevligt med lite annat än produkttester och hårdvarunyheter. Tack Alma för ännu en trevlig krönika. Fortsätt så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Förstår inte meningen.
Får inte fram någon poäng, bara diskuterar platons filosofier för att jämföra hur folk går ut på nätet.

Det är förmodligen för att du inte ser djupheten..

Håller med om att hennes krönikor (speceillt denna då) är ganska djupa..jag tror även att många är lite väl unga för att "ta till sig" och förstå det som står.

Ska ärligt säga att jag inte själv förstod allting (speciellt i början) men det känns ändå som att det är bra skrivet och att hon har en poäng där nånstans mitt i den djupa filosofiska geggan

I slutet fattade jag lite bättre vad hon menade och vart hon ville komma..men när det stod "läs om hela krönikan igen" så orkade jag inte

Men jag ska självklart göra det senare för att förstå å försöka dra paraleller mellan Platons tankar och Internet (eller hur det nu var..)

Inressant krönika och bra skrivet, jag tyckte iaf inte det va för många "och"
"Och?" säger jag

det gör väll inget.

Som så många andra säger så vill jag även säga att det faktiskt är trevligt med lite omväxling på denna "datornörds" sida..så kan vi datanördar oxå få lära oss lite mer om livet och se "djupare" (eller nåt..:D).

aja, förstår knappt hälften av vad jag skrivit nu

Bra krönika och fortsätt så! Ser redan fram emot nästa krönika som kommer handla om folk som beter sej illa på nätet, om jag fatta det rätt nu.

GJ!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creel
Vad är det för fel på att använda ordet "och"? Det måste användas ibland, eller ganska ofta faktiskt.

Jag tror Aphex var lite ironisk. Kolla det han citerade och försök förstå.

Bra skrivet tycker jag!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0rkad
Nene, men det är ett kort så någonting är det tagit på iaf.
Ser ut som stålull eller ormskinn.

Ett kort kan vara abstrakt, eftersom det inte syns vad det föreställer.
Kortet som krönikören har tagit, föreställer ju inget, förutom en massa linjer och mönster,
därför är det abstrakt. Kort, bilder, konst osv, som inte föreställer/avbildar något, är abstrakt.

Från susning.nu
"Abstrakt, en konstterm, i betydelsen icke föreställande, non-figurativ konst, konst som inte avbildar verkligheten"

Enligt mig så föreställer bilden ingenting och där med anser jag att bilden är abstrakt.
Annars skulle den bilden antagligen inte vara med i krönikan.

Permalänk
Medlem

Det är spännande hur alla säger att man ska försöka se och förstå djupheten i hennes krönika när det egentligen bara är en lång text där hon med hjälp av inlärda fakta redogör för de tankar och ideer platon hade. Det finns inget djup i HENNES text, det enda hon gjorde var att hon bad oss försöka dra paraleller mellan Platons ideer och dagens internet. Så himla djupt är det kanske ändå inte?

Vet inte riktigt vad som var poängen med det hela? Om det var att upplysa oss om hur Platon tyckte och tänkte så har hon ju lyckats ganska bra eftersom texten var innehållsrik och faktaenlig. Men om det var att skriva en djup krönika med egna tankar ideer och en slutsats så tyckte jag inte att hon kom fram till något.

Vore spännande om ni andra som säger att vi ska försöka se det djupa i det här kom med förslag på vad själva djupet är och vad det innebär. Jag är inte ens säker på att hon menade att texten skulle vara djup, utan den var nog bara menad för att visa att det finns vissa paraleller i tänkandet ifrån förr som nu. Synd att NI blåste upp HENNES text och gjorde den till så mycket mer än vad den egentligen var.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
Det är spännande hur alla säger att man ska försöka se och förstå djupheten i hennes krönika när det egentligen bara är en lång text där hon med hjälp av inlärda fakta redogör för de tankar och ideer platon hade. Det finns inget djup i HENNES text, det enda hon gjorde var att hon bad oss försöka dra paraleller mellan Platons ideer och dagens internet. Så himla djupt är det kanske ändå inte?

Vet inte riktigt vad som var poängen med det hela? Om det var att upplysa oss om hur Platon tyckte och tänkte så har hon ju lyckats ganska bra eftersom texten var innehållsrik och faktaenlig. Men om det var att skriva en djup krönika med egna tankar ideer och en slutsats så tyckte jag inte att hon kom fram till något.

Vore spännande om ni andra som säger att vi ska försöka se det djupa i det här kom med förslag på vad själva djupet är och vad det innebär. Jag är inte ens säker på att hon menade att texten skulle vara djup, utan den var nog bara menad för att visa att det finns vissa paraleller i tänkandet ifrån förr som nu. Synd att NI blåste upp HENNES text och gjorde den till så mycket mer än vad den egentligen var.

håller med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Bilden som sedan målades är ju då enbart en kopia av en kopia vilket alltid är skräp. Platon säger alltså att all konst och kultur är skit, och hur kan man ens tänka att använda en källa till inspiration som honom?

"Köpte en kopia av HL2 senast, ren skit var det. Bara en kopia ju."
Föresten var bara det här som ni alla läste en kopia av det som egentligen skrevs. Även fast det såg likadant ut. Vem vill läsa en kopia liksom?
Äsch wtf, platon suger..

Visst är det väll bra skrivet även fast det inte passar in just på swec.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Enligt mig så föreställer bilden ingenting och där med anser jag att bilden är abstrakt.
Annars skulle den bilden antagligen inte vara med i krönikan.

Bilden föreställer det den föreställer. Det är ett fotografi.

Från susning.nu
"Fotografi eller fotografering? är konsten att genom ljusets inverkan frambringa avbildningar."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Ett kort kan vara abstrakt, eftersom det inte syns vad det föreställer.
Kortet som krönikören har tagit, föreställer ju inget, förutom en massa linjer och mönster,
därför är det abstrakt. Kort, bilder, konst osv, som inte föreställer/avbildar något, är abstrakt.

Från susning.nu
"Abstrakt, en konstterm, i betydelsen icke föreställande, non-figurativ konst, konst som inte avbildar verkligheten"

Enligt mig så föreställer bilden ingenting och där med anser jag att bilden är abstrakt.
Annars skulle den bilden antagligen inte vara med i krönikan.

Även om du inte tycker att det inte föreställer något så är det ett foto så någonting har vart framför kameran när kortet togs och jag undrar vad som var framför kameran när kortet togs.

Aja, skitsamma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas på mer krönikor från Alma
Dom är i mitt tycke ett mycket trevligt avbrott från allt hårdvarutjafs.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Från susning.nu
"konst som inte avbildar verkligheten"

Ett fotografi kommer alltid att avbilda verkligheten.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0rkad
Även om du inte tycker att det inte föreställer något så är det ett foto så någonting har vart framför kameran när kortet togs och jag undrar vad som var framför kameran när kortet togs.

Aja, skitsamma.

Eftersom en bild/fotografi är konst, så kan bilden, fotografiet vara abstrakt.

Hon har tagit ett foto på ett objekt, men du kan ju inte se vad det är eller föreställer, det enda du ser är en massa mönster och linjer, kurvor osv.
Därför är bilden/fotografiet abstrakt anser jag. Dessutom så har ju bilden någonting med krönikan att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaZzUp115

Ett fotografi kommer alltid att avbilda verkligheten.

Men för det så kan ett fotografi vara abstrakt.
Ett fotografi behöver inte föreställa något, bara för att det är ett fotografi.

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att förstå att ett fotografi kan vara taget av något verkligt, att det avbildar något dvs, utan att det därför BEHÖVER föreställa något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -NioB-
haha, rökat nått konstigt idag?

du vet att jag har rätt
absolut fulaste gud har skapat på ett sånt mästerverk som kvinnokroppen

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem

Ni som inte gillar krönikorna och inte tycker att dom passar in kan väl helt enkelt ignorera dem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Eftersom en bild/fotografi är konst, så kan bilden, fotografiet vara abstrakt.

Men för det så kan ett fotografi vara abstrakt.
Ett fotografi behöver inte föreställa något, bara för att det är ett fotografi.

Från lexikon.nada.kth.se
Svenskt uppslagsord
"föreställer föreställde föreställt föreställ! föreställa verb
avbilda
< A/x föreställer B/y >"

Permalänk
Medlem

För min del så kan jag upplysa er om att jag avskyr alla kvasi inteligenta personer som finns,
Dessutom tyckte jag att all text var bara en massa svammel..Orkade med 2 meningar innan jag somnade:).
Fast är ju klart att när man börjar närma sig 40 år så skiter man i vad någon knäppskalle skriver...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

linxz: låter väldigt ignorant och trevligt..
Verkar som du sket i det till den grad att du var tvungen att uttrycka det genom att kommentera det i tråden.

Permalänk

Jaha?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muppen100
Du är väl en typisk svensk som inte vågar säga bu eller bä.

Tänk lite innan du skriver inlägg som bara gör en irriterad.

Jag vet folk som skulle finna det där uttalandet väldigt irriterande.
Fördomar har vi så det räcker..

Permalänk
Medlem

Jag säger varken bu eller bä om krönikor på Sweclockers, men det här kändes dock lite mer som en avskrift av en gymnasieuppsats än en ren krönika.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Ser jag på nyheterna, vill jag se nyheter. Ser jag på komedi vill jag skratta. Jag läser inte en hårdvarusida för att få info om Platon, då leter jag annanstans. Känns lite som om denna "Alba" har svårt att bli publicerad på ett bättre passande ställe. Kanske är tillsammans med någon på Sweclockers......

Permalänk
Medlem

Det var väldigt vad det var många som tyckte att innehållet krönikan var djupt eller svårt. Platons idévärld fick man väl lära sig om på gymnasiet om jag inte minns fel, så det borde väl inte vara så svårt att ta till sig. Jämförelsen av internet och platons skuggvärld känns en aning krystad tycker jag, eftersom man kan röra sig obehindrat mellan IRL och internet samt att somligt endast existerar på internet (inte är någon blek kopia från IRL). Kul att få lite filosofiska perspektiv på SweClockers i alla fall.

BuBuliciouz: Be din flickvän att gå till gynekologen. Hon har antagligen någon sjukdom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Detta förbannade ordet "ty", hon försöker verka så förbannat duktig. Hon tror hon är så djup och intelligent.
Dah!

Ty är ju helt enkelt ett annat ord för "för". Lillponken.

Bilden ser fö. ut som en orm som ömsar skinn.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Ty är ju helt enkelt ett annat ord för "för". Lillponken.

Bilden ser fö. ut som en orm som ömsar skinn.

...and your point is?

Va fan är alla så kåta på den här jävla skribenten för att hon är tjej!?

Lite bättre borde ni väl kunna få ?

Permalänk
Medlem

du skriver bra men för seriöst för en dator sida asså får ont i huvet av allt "ty". men duktig e du, min svenska lärare skulle älska dej

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

För mig är gränsen mellan IRL och cybervärlden väldigt luddig. För många är den knivskarp. Jag lever för att smälta samman dessa världar och inte dela upp dem som så många vill göra. Det är intressant resonemang, men jag gillar inte när Filosofin vill utmärka sig som den högst stående vetenskapen. Jag är nöjd med mina val på högskolan, skulle jag läst filosofi så hade jag blivit mer förvirrad än lärd.

Permalänk
Medlem

Krönika

Passade på att regga mig här på SWECLOCKERS(utmärkt sida btw) bara för att,tala om att jag gillar *Alma Mamelas* krönikor,tycker den första var strået vassare...men ser fram emot nästa....borde vara nyttig läsning för *somliga*
CITAT:

""Många tycks tro att man kan bete sig hur som helst på Internet. Men det är ju inte så att vi förflyttas till någon flummig andradimension när vi surfar. Livet fortgår hela tiden och allt som sker, sker i verkligheten. Om du beter dig som ett svin på nätet så är du också ett svin! Men mer om detta i nästa krönika! ""

*KEEP UP DA GOOD WORK GIRLIE*//MVH JoFa...(post nr1 btw)

Visa signatur

MB~ABIT IC7-G || CPU~ P4 2.4@2.6 || MEM~Twinmos cas2.5 2*512mb || GPU~MSI GF 6600gt AGP || Audigy2 ZS

Permalänk
Avstängd

bah, Swec borde gòra en demokratisk ròstning om krònikorna bòr fortsàtta eller ej!

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Man kan väl knappast påstå att det är speciellt djupt att dra paralleller mellan Platons idévärld och Internet, men det en rätt träffande tanke och jag hade inte tänkt den själv tidigare. Hade ni?

Jag tyckte att krönikan var intressant. Ni som nu klankat ner på två sådana här artiklar i rad kanske borde börja fundera på att inte läsa dem (saklig kritik är förstås en helt annan sak).

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Gillade denna lika mycket som den första.
Skönt med lite omväxling.