Nybörjare- skulle vilja börja lära mig php och asp hur ska första stegen gå till?

Permalänk

Nybörjare- skulle vilja börja lära mig php och asp hur ska första stegen gå till?

Nybörjare- skulle vilja börja lära mig php och asp hur ska första stegen gå till?

Jag blir bättre och bättre på html men hur går det till med php och asp? Skulle redan vilja göra en php eller asp sida idag
Tack så jätte mycket

Visa signatur

»Tack
Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att du bara får ha två till tre rader beroende på textstorleken.

Permalänk
Avstängd

www.phpsidan.nu har väldigt fina nybörjarguider.

Visa signatur

c-(`_´Q) - <(^-^)>

-05a och astuff. Lovar.

Permalänk
Medlem

Har du en webbserver med stöd för PHP? Isåfall kan du läsa igenom min guide.
http://clansp.mine.nu/ny/?sida=2&guider=php

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shade6
www.phpsidan.nu har väldigt fina nybörjarguider.

Men hur gör man alltså, ska jag öppna notepad och börja skriva php eller

Visa signatur

»Tack
Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att du bara får ha två till tre rader beroende på textstorleken.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcelep
Men hur gör man alltså, ska jag öppna notepad och börja skriva php eller

Exakt.

<?PHP $minförstavariabel = "Hur är läget?"; echo $minförstavariabel." Häftigt va?"; ?>

edit: Bra att jag är vaken idag

Visa signatur

c-(`_´Q) - <(^-^)>

-05a och astuff. Lovar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shade6
Exakt.

[php]
<?PHP
$minförstavariabel = "Hur är läget?";
echo $minförstavariabel." Häftigt va?";
?>

Okmen: hur går jag vidare för att skriva annat?

Visa signatur

»Tack
Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att du bara får ha två till tre rader beroende på textstorleken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcelep
Okmen: hur går jag vidare för att skriva annat?

Man kanske läser guider som har angivits ovan?

Grymt bra PHP guide enligt min mening.

http://www.idg.se/webstudio/pub/object.asp?id=11

Samt MySQL om du vill använda databaser.

http://www.idg.se/webstudio/pub/object.asp?id=1

Visa signatur

Mjo Mjo?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcelep
Okmen: hur går jag vidare för att skriva annat?

Som sagt, läs guiderna på den här sidan.
http://www.phpsidan.nu/res_skola.php

Visa signatur

c-(`_´Q) - <(^-^)>

-05a och astuff. Lovar.

Permalänk

finns det nån gratis webbhotell kan inte hitta nån

Visa signatur

»Tack
Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att du bara får ha två till tre rader beroende på textstorleken.

Permalänk

spray är gratis

Visa signatur

GROVYGIZMO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grovygizmo
spray är gratis

Ok, men hur ändrar jag t.ex bakgrund? Gjorde allt i frontpage i asp först med frontpage stöder inte php

Edit: Det enda jag vill lära mig att sätta text,bilder,bakrund och klickbara bilder

Sen är det bara att ladda ner gästbok

Visa signatur

»Tack
Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att du bara får ha två till tre rader beroende på textstorleken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcelep
Ok, men hur ändrar jag t.ex bakgrund? Gjorde allt i frontpage i asp först med frontpage stöder inte php

Edit: Det enda jag vill lära mig att sätta text,bilder,bakrund och klickbara bilder

Sen är det bara att ladda ner gästbok

Php eller asp använder du för dynamiskt innehåll. Strukturering av innehåll och design gör du med html och CSS. En gästbok är designad med html och CSS, skrivning och läsning av meddelanden sköts av php eller asp.

Permalänk

vad då, ska jag bara skriva php> och sen <php och sen är sidan dynamisk? Sen är det bara att arbeta med html som jag redan kan
Det låter lite komplicerad men lätt också. Först trodde jag att man skulle skriva allt med php

Visa signatur

»Tack
Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att du bara får ha två till tre rader beroende på textstorleken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcelep
vad då, ska jag bara skriva php> och sen <php och sen är sidan dynamisk? Sen är det bara att arbeta med html som jag redan kan
Det låter lite komplicerad men lätt också. Först trodde jag att man skulle skriva allt med php

<?php PHPKOD ?>
Webbläsaren läser bara HTML-kod (inte sant, men du förstår nog), servern kör PHP-scriptet och på samma sätt som en exe-fil hos dig skriver ut text till skärmen så skriver PHP-scriptet ut text (HTML-kod) till webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcelep
finns det nån gratis webbhotell kan inte hitta nån

www.1go.dk - 5mb ( borde räcka) utrymme att leka på med php t.o.m.

Permalänk
Medlem

De har ett systemfel för tillfället, det går inte att logga in för gratiskunder...

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

www.asp101.com för några bra skrivna nybörjar exempel.
msdn.microsoft.com/library för referens till vbscript.
www.4guysfromrollah.com för lite mer djupgående exempel när du känner dig bekväm i språket.

Bästa sättet att börja är att hitta något du vill göra och sedan leta upp exempel på hur de görs. T.ex. om du vill ha en gästbok på din sida så letar du upp lite exempel på just sådan kod. Det gäller att ha ett intresse och mål när man lär sig, resten faller på plats av sig självt.

Lycka till.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.