Permalänk
Medlem

Superclass/baseclass

Vad är skillnaden? Har kikat i flera böcker om Java samt en i UML och vad jag förstått verkar superclass och base class vara typ samma sak, men jag antar att nån liten detalj skiljer.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Superclass
Verkar inte spela någon roll vilket man använder. Själv tycker jag att base class låter bättre, då det beskriver bättre vad det handlar om.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte om kanske base class var den allra översta, en som inte har några parents, medans en superklass även kan vara mitt i arvs-hierarkin? Men dom kanske är helt ekvivalenta då. Rörigt när böcker nämner bägge om vart annat då som om det vore olika begrepp.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jag tänkte om kanske base class var den allra översta, en som inte har några parents, medans en superklass även kan vara mitt i arvs-hierarkin? Men dom kanske är helt ekvivalenta då. Rörigt när böcker nämner bägge om vart annat då som om det vore olika begrepp.

Object är gemensamma basklassen för allt i Java. Superklass och basklass är samma sak. Möjligt att man i Java skulle kunna syfta på den närmaste parentclassen, då nyckelordet super() kallar på konstruktorn till denna.

Visa signatur

:€

Permalänk

Vissa använder base class om en klass som är högst i hierarkin, medan andra anser att uttrycken är helt utbytbara. Det är bara att välja sida.

Permalänk
Medlem

Tror nog på vad de flesta andra skrivit, att base är översta klassen. Medan Super bara är "ett steg upp" i trädet.

Permalänk
Medlem

jag tycker att ett steg upp alltid ska kallas parent... tack

Permalänk
Medlem

Jag tycker som herr totoo!

Och det ger dessutom yngre programmerare en klar bild av blommor & bin samt invecklade familjerelationer.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Inaktiv

Superclass är den högst stående.

Klass a
- myfunc()

Klass b extends Klass a

Klass b ärver metoden myfunk() från Klass a

Därmed så är Klass 'a' en superklass för Klass 'b' som är en subklass

Man använder terminologin "Superclass" och "Subclass" b.l.a i UML och i programmering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Och det ger dessutom yngre programmerare en klar bild av blommor & bin samt invecklade familjerelationer.

I Java kan man ju bara ha en förälder.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
jag tycker att ett steg upp alltid ska kallas parent... tack

Personligen föredrar jag att kalla det parent då det rör sig om delegering och inte arv. Men det är klart, det är fullt tillåtet att ha en åsikt så länge man inte arbetar i ett projekt med fastställda konventioner! Skönt det ibland.

Visa signatur

(http://rivfader.blogspot.com)
Blank face in the windowpane
Made clear in seconds of light

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
I Java kan man ju bara ha en förälder.

Ah... Tänkte inte så långt... Vi ignorerar den delen.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4