Grafikkortsförsäljning Q4-04

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortsförsäljning Q4-04

<font style="font-size: 10pt"><b>Grafikkortsförsäljning Q4-04</b></font> <small class="small">onsdag 2 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Analysföretaget Jon Peddie Research (JPR) har <a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20050201180117.htm..." target="_blank" >presenterat</a> de preliminära resultaten för grafikkortsförsäljningen under fjärde kvartalet förra året.<br /><br />De uppskattar att 64,1 miljoner grafikkort såldes under fjärde kvartalet vilket är en ökning med 1,5 procent jämfört med tredje kvartalet och en ökning med 3,3 procent jämfört med samma period 2003. Marknadsandelarna är följande enligt JPR:<br /><br />Intel - 40,2 procent (ner från 41,2%)<br />ATi - 27,6 procent (upp cirka 0,5%)<br />Nvidia - 18,6 procent (upp från 15,9%)<br />VIA - 7,3 procent (ner från 10,5%)<br /><br /><i>"ATI’s discrete desktop shipments increased 5.7% sequentially and its share in the segment fell from 55.1% in Q3 2004 to 51.9% in Q4 2004. In contrast, NVIDIA Corp.’s discrete desktop shipments increased 21.6% sequentially and its segment share grew from 43.2% to 46.7% during the same period."</I>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så det var fler som köpte ATi då alltså?

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem

Tänk på att ATi är väldigt stora hos OEM-tillverkare på bärbara datorer. ATi sitter oftast i servrar, dock gamla PCI-varianter men det blir säkert några det också. nVidia har verkligen hämtat upp det de har tappat med nya 6XXX serien. Nu när SLI börjar bli populärt så kommer siffran att stiga. ATi har iof svarat med sin X800XL kort som kommer bli en storsäljare. Känns som om nästa generation kommer bli oerhört viktig för både ATi och nVidia.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Har ATi verkligen stigit 27,1%? Jag tror att ATi hade mer än 0,5% Q3.. Eller har jag fel?

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Har ATi verkligen stigit 27,1%? Jag tror att ATi hade mer än 0,5% Q3.. Eller har jag fel?

ATi har 27,6% nu, har alltså stigit med 0,5%.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Har ATi verkligen stigit 27,1%? Jag tror att ATi hade mer än 0,5% Q3.. Eller har jag fel?

Det borde ha stått:

ATi - 27,6 procent (upp från 27,1%)

Då hade det varit likadant skrivet som de andra.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag hade för mig att 6800/6600 serien sålde mer än X800/X700/X600 serien. Men ATI hade en större del av marknaden än Nvidia.

Ska bli intressant och se hur SLI kommer påverka markanden i år.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

SLI kommer floppa. Rent för dyrt.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Vad är det jag har missat?INTEl 40,2 procent...?Är det inbyggda grafikkort då?

Permalänk
Medlem

Jo, nvidia har nog sålt något fler hi-end/spelkort (dx9) hittills, man får ju tänka på att i de där siffrorna är samtlig chippförsäljning inräknad, alltså även gamla sketna ATI rage med 16mb som sitter i en del bärbara/servrar, några gamla R7000 och annat är nog också med. Nvidia har ju inte riktigt nån sån där riktigt simpel krets som kan stoppas in där det inte behöver vara nån vidare 3dprestanda osv.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shutin
Vad är det jag har missat?INTEl 40,2 procent...?Är det inbyggda grafikkort då?

Jo det är Intels inbyggda grafikkort som sitter i massor av oem datorer och bärbara datorer.
Dom har vad jag vet inget high end-kort alls...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

ATI är ju snabbast och stabilast samt inte så stora att de inte får plats på alla moderkort, kan vara därför att de säljer bättre.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

Eller så sålde de bättre för att de kom med HL2.

Permalänk

De gamla 9800 och 9600 har nog också sålts en hel del under året skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
ATI är ju snabbast och stabilast samt inte så stora att de inte får plats på alla moderkort, kan vara därför att de säljer bättre.

Du skulle vara super om du kunde förklara för mig varför du tycker ATi är stabilast och i vilket test [som är oberoende] som visar att ATi är snabbast rakt igenom registret...

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bongotrummor
Eller så sålde de bättre för att de kom med HL2.

vad menar du ? fick manmed ett ATI kort när man köpte HL2 eller ;)?

Visa signatur

signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Nej men man fick med ett HL2 om man köpte ett ATI kort

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BAM
vad menar du ? fick manmed ett ATI kort när man köpte HL2 eller ;)?

Haha den va bra, eller köp en biobiljett så får du jordenruntresan.

Tycker att Nvidia har sålt mycket mer än sina konkurrenter. Dom gick väl upp ca:3%, och ökar hela tiden.
Sen kommer Intel och Ati till OEM marknaden.

Är det inte så att Nvidia sitter i Xbox, och en del nya bärbara datorer?? Så där har dom oxå en del av kakan.

Permalänk
Medlem

Japp. Skall dom inte tillverka grafikdelen i PS3? Eller var det i Xbox2? Kommer inte ihåg det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
....
Är det inte så att Nvidia sitter i Xbox, och en del nya bärbara datorer?? Så där har dom oxå en del av kakan.

Jo, och det sitter även i kommande PS3. Dom kommer troligen inte sjunka i försäljning tack vara det heller

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Tycker att Nvidia har sålt mycket mer än sina konkurrenter. Dom gick väl upp ca:3%, och ökar hela tiden.
Sen kommer Intel och Ati till OEM marknaden.

Du tycker att nVidia sålt mer än sina konkurrenter? Har du koll på det eller?

I "high-end" kan jag mycket väl tänka mig att nVidia såld fler kort eftersom ATI helt klart har varit sämre på att få ut sina kort än vad nVidia varit. Det är ju dock en ganska liten del av marknaden och det är förmodligen därför ATI fortfarande är större. De fick snabbt ut sina lågpris kort för PCI-e vilket var lyckat som jag har fattat det. Det är väl säkert massor med företag som köper in datorer med såna kort.

Vad gäller konsoller så sitter det som sagt nVidia kärnor i Xboxen och i kommande PS3. ATI kärnor finns i nintendos gamecube och även i deras kommande konsol samt i Xbox2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinboy
Jag hade för mig att 6800/6600 serien sålde mer än X800/X700/X600 serien. Men ATI hade en större del av marknaden än Nvidia.

Ska bli intressant och se hur SLI kommer påverka markanden i år.

SLI kanske ger någon halv procentenhet om ens det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Japp. Skall dom inte tillverka grafikdelen i PS3? Eller var det i Xbox2? Kommer inte ihåg det.

i xbox 2 kommer det sitta ATi grejer, men i ps3 är det nvidia, precis som du säger...

Permalänk
Hedersmedlem

Att mäta försäljningen i antal är lite missvisande det hade varait bättre om man kunde visa omsättningen på grafikkorts försäljningen istället för så skulle Intel nog inte vara störst längre.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

ati sitter i alla Game Cube men de säljer inte så mkt

Visa signatur

Work & Play: Gigabyte GA-8IPE1000-G | P4 HT 3.0 GHz | 1024MB DDR400 | Seagate 80GB SATA & Maxtor 200GB SATA | Leadtek A400 GT TDH | Sound Blaster Audigy 2 ZS | Samsung 750B 17" TFT | Logitech MX510 | Logitech UltraX | 3Dmark05 ::: 5306 ::: | Media: TViX M-3000U | Western Digital 200GB IDE | iAUDIO U3 1GB | Konsol: Gamecube | Playstation 2