Permalänk
Medlem

Linux på SATA-disk

Nu i veckan fick jag hem lite nya datordelar. AMD64, MSI k8n Neo2 med en SATA-kontroller från Promise.
Jag hade tänkt gå över till Linux helt nu. Debian, Slackware eller Gentoo var distarna jag funderade över och kom tillslut fram till att Gentoo skulle bli bäst. Det har ett "get" system som inte Slack har och Debian finns inte för AMD64.

Iallafall så trodde jag att det skulle gå smärtfritt att installera men oj vad fel jag hade. Efter två dagars googlande och testande är jag rätt fast... Det verkar vara väldigt få som kör Linux på SATA-diskar.
Iallafall så hittar inte Linux min hårddisk när jag försker installera. Den rabblas inte upp i listan vid boot heller. Det saknas drivrutiner för SATA-kontrollern Promise i alla distar jag försökt med.
Det kan ju inte vara helt tomt med folk som kör Linux på en SATA-hårddisk och nForce3 chipset? Hur fick ni det att funka?
nVidia har endast drivare till Redhat.

Vissa saker har jag kommit fram till..
Drivrutiner finns på Promise's hemsida för Redhat och SuSe.
Jag måste nog göra en ny, egen kernel? Har ingen erfarenhet om det.

MVH

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk

Re: Linux på SATA-disk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluekiwi
... och Debian finns inte för AMD64...

Jaså du?

http://www.debian.org/ports/amd64/

Enligt ett flertal människor så funkar det prima.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det finns en port till 64 men den är på utvecklingsstadie.

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem

Du behöver ha en installationsdiskett/skiva med din drivrutin på. Många distrubitioner inkluderar SATA-drivrutinerna under sina SCSI-installatsionsdisketter av den enkla anledningen att linux ser en SATA-disk som en SCSI-enhet.
Jag har enbart testat slackware 10.0 med SATA-diskar (ICH5-chipset).

Permalänk
Medlem

ICH5 verkar funka fint vad jag har läst. Att Linux ser SATA-grejer som SCSI kan vara bra att veta. Tack för det!

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det kanske räcker med att ange extra bootparametrar, du kan ju testa det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

SATA fungerar utmärkt i kernel 2.6 med default-inställningar. Några särskilda drivrutiner skall inte behövas. Däremot funkar inte hårdvaru-SATA-RAID (ännu).

Kom ihåg att första SATA-hårddisken i Linux betecknas som sda och inte som hda. Det är mycket viktigt eftersom de flesta manualer fortfarande utgår från att hårddiskarna heter hda / hdb.

Visa signatur

perga

Permalänk
Medlem

om du inte får upp dom som default kan du ladda dom genom

modprobe sata_nv

Visa signatur

ABIT KN9 Ultra :: AMD Athlon 64 X2 4600+ :: Hiper ATX 580W :: Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB