Permalänk
Medlem

Symbian 60 och Java

Tänkte göra ett spel i Java och sedan köra det på Symbian 60. Behöver man ladda ner något speciellt förutom J2ME JDK'n. Som jag förstått det så behöver man en Symbian emulator för att sedan testa java spelet i Symbian.

Även i J2ME wireless toolkit kommer det med en emulator där man kan testa sina javaapplikationer. Det låter lite som det blir kaka på kaka med en massa emulatorer.

Så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att utveckla java till Symbian?

Permalänk
Medlem

Du kan använda den emulatorn som kommer med i wireless toolkit. Behöver inte någon separat emulator. Man kan ladda ner bättre/mer avancerade emulatorer, men den som e me är tillräcklig för o kunna testa sin applikation. Den ger dock inte en helt perfekt emulering, inte när ja använde den senast.. de va dock dryga 2 år sen jag satt o programmerade för symbian senast. Sen har väl Sun nån komplett utvecklingsmiljö för symbianapplikationer, kan återkomma med namnet på detta om ja kommer på de.

Permalänk
Medlem

@sajh: jag har pillat lite med den emulatorn som kom med i WTK.. men som sagt den är ju bara för att testa om java applikationen fungerar... den testar ju inte om java applikationen fungerar i symbian 60...

så jag skulle vilja ha något som emulerar symbian 60 och sedan installera den java applikationen jag gjort på symbian 60 emulatorn...

Permalänk
Medlem

Heh, tankefel av mig där ja.. men hmm.. tror sun hade en utvecklingsmijlö vid namn Sun One Studio.. inte helt säker då de som sagt va ett tag sen ja höll på me de... där fanns de en emulator som emulerade symbian 60. Skola knipa tag i nån av mina gamla projektmedlemmar o se om dom kommer ihåg vad de va...

Permalänk
Medlem

Sun har (och utvecklar) Sun One Studio

http://www.sun.com/software/products/jsmobility/index.xml
Använde den i samband med utveckling av MIDP applikationer, dock inte Symbian. Fungerade utmärkt, fanns tom koppling så man kunde köra emuleringar av telefoner direkt. Just denna version är gratis. Finns en drös av varienter av Sun One Studio från dyra C kompilatorer till gratis Java för hemma bruk..

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M