Permalänk
Medlem

ny processor=dåligt ljud?

fick en ny prolle i julklapp(athlon xp 1800+) innan dess hadde jag en thunderbird 1ghz:are

när jag hadde Tbirden så funka ljudet perfa.....

sen bytte jag processor och flyttade datorn till morsan..

ljudet blev konstigt....trodde det berodde på att det inte var jordat uttag.....så jag tog en förlängnings sladd.....ingen förbättring....

kollade nätagget......alla spänningar stabila och någorlunda rätt

körde både gammla och nya drivisar till ljud kortet......bytt pci slot.....ingen förbättring......kollade de intergrerade ljudkortet ....o det lät samma sak....

kan det vara processorn(ska kolla nu på måndag)?
lr modekortet?

kanske nätagget inte levererar 400w som den ska :S (är ett q-tec dual fan gold 400w)

vill gärna ha svar så jag vet om jag ska spara till nytt modekort o minnen ....har ett ECS k7s5a 1.0 nu ...tror det börjar svika mig nu:(

Permalänk
Medlem

Q-tec suger alltid!
Men förutom det så vet jag faktiskt inte vad som kan vara fel...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

"ljudet blev konstigt....trodde det berodde på att det inte var jordat uttag.....så jag tog en förlängnings sladd.....ingen förbättring...."

Du skarvade från ett jordat uttag alltså?

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Om det är ett "surr" i högtalarna du menar så kan det mycket väl vara nätagget eller utaget. Prova skarva från ett annat utag i huset istället. prova också och stänga av lite andra aparater i huset. Våran micro hade förmigan att få bilden på min gammla skärm att skaka ; )

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

ljudet surrar inte liksom....mera som en DJ som sratchar en skiva( typ) t.ex om jag e på en sida och scrollar ner så förvrängs ljudet:confused:

Permalänk
Hedersmedlem

fan va coolt att scratcha med scrollen
ska vi byta dator?

Permalänk

Jag har haft liknande fenomen
att byta processor med SAMMA windows är kanske inte det bästa

Permalänk
Medlem

jag fick en ny hdd i julklapp oxå ...så den e det nytt windows på sen processor bytet .....

ska prova med gammla Tbirden om det blir samma ljud med den...

sen får jag väl låna ett nätagg och prova....

lite svårt o veta vart felet ligger...

Permalänk
Medlem

Jag tror jag veta vad problemet är.
Testa att köra med högtalare/hörlurar där man själv kan bestämma hur högt det ska vara. Detta fenomen kommer när du sänker ljudet i windows och sedan kan man sitta där och tex scrolla på en sida så hör man sjuka dj snubbas i bakgrunden. men testa med att fixa högtalare som du sänker ljudet med eller hörlurar, sänk alltså inte ljudet i windows

Permalänk
Medlem

kan tyvärr inte svara på senaste inlägget än för jag e hos farsan.....

imorrn ska jag kolla om samma sak händer med Tbirden och sen ska jag formatera om hhdn oxå.....

sen om det inte funkar så tar jag o lånar Dell datorns nätagg.....om det inte funkar då så vet jag fan inte vad jag gör:(

Permalänk
Medlem

haha jag hade också det där ljudet jag tyckte det var skönt att det gnissla lite då man scrolla love that sound !

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Kolla så det verkligen är ATX på Dell nätagget. Har själv ett dell nätagg och det har ATX kontakt men fel pinout, så det fungerar inte till ATX moderkort. I värsta fall kan moderkort samt nätagg gå sönder.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

nä kom på det....dell har ju minitower och i dom sitter mATX kort....och nätagget funkar inte till mitt modekort.....men men....

jag pröva formatera nu......

intstallerade ljud drivisarna men det är nästan värre nu än innan tyckte jag:(

det kanske beror på grafiken .....(lol) så jag installerade det nu....ska starta om datorn när jag e klar med detta inlägger...

om det inte funkar bättre då så får jag väl prova Tbirden......

nu när jag scrollar så låter det som låten stannar där den är och upprepar samma 1/10 sekund hela tiden tills den har scrollat klart:confused: