Permalänk
Medlem

kass bild på tv-out

har kastat ihop en htpc med ett via epia kort.
men tv-out bilden är helt värdelös, helt omöjligt att kunna läsa vad som står på tv'n, och lika svårt att träffa rätt med musen (om man ska surfa etc.).

så jag undrar vad man kan göra för att få skarpare bild?

kan klämma in ett PCI-kort (har raiser's åt båda hållen, så det är inga problem).

vilken av tv-out utgångarna är bäst?
S-VID eller RCA? (man kan jumpra om så man antingen hat 5.1ljud eller tv-out på RCA-utgången).

nej, jag ids inte söka. klockan är sent, och jag är less på configs atm.

Permalänk
Medlem

S-VID är bättre har jag för mig. Hur gammal är din tv?

Visa signatur

_:_

Permalänk
Medlem

jadu, den som används just nu har väl 5-6år på nacken

Permalänk
Medlem

Aha.. sänk upplösningen till min. Jag har en tv från typ 80talet och när jag använder den ser man inte ett dugg av texten men när man kollar på film är det hur bra som helst

Visa signatur

_:_

Permalänk
Medlem

tv-utgången är värdelös att surfa på. Se på film är helt ok, med tanke på att tv'n har 576 linjer och det är alltså nästan samma som en dvd-film har. Men som sagt, ska du surfa genom s-video utgången så kommer du få problem. Kolla länken som finns i mitt eget projekt. (I signaturen) Där får du hjälp med vad du behöver göra. Lycka till.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
tv-utgången är värdelös att surfa på. Se på film är helt ok, med tanke på att tv'n har 576 linjer och det är alltså nästan samma som en dvd-film har. Men som sagt, ska du surfa genom s-video utgången så kommer du få problem. Kolla länken som finns i mitt eget projekt. (I signaturen) Där får du hjälp med vad du behöver göra. Lycka till.

om du menar VGA -> RGB-Scart bygget så fungerar det inte.

Citat:

2. Man måste ha ett Radeon-kort med 2 skärmutgångar (många AIW-kort fungerar alltså inte).

edit: eller ja, om jag får tag i ett billigt r96 pcikort så går det juh

Permalänk
Medlem

Ah, så du kör på den integrerade utgången? Ja, då var det genast en knivigare fråga...

Köp det billigaste kortet du kan komma över, ett nytt går ju inte på många hundralappar, så ett begagnat lär du kunna få tag i billigt...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Avstängd

vias interna suger tyvärr.. Därför som i min mening via-mini-itx inte duger som HTPC.. du kan ju använda den enda lediga PCI-platsen för ett PCI grafikkort.. men då kan du ju inte ha ett TV-kort

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
vias interna suger tyvärr.. Därför som i min mening via-mini-itx inte duger som HTPC.. du kan ju använda den enda lediga PCI-platsen för ett PCI grafikkort.. men då kan du ju inte ha ett TV-kort

jepp, verkligen värdelös bild på svid, men när man glor film så är det helt okey (för mig som inte är van vid high-end prylar, dvd's, projjar och plasma apparater )

tv-kort behövs inte, av två anledningar.
1). Ett digitalt tv-kort kostar för mkt imo, och ett analogt känns onödigt. Och vill jag kolla på tv så är det bara byta kanal

2). Datorn kommer att placeras i bilen så fort jag köper ett mATX kort och bygger en mera kraftfull HTPC/HEPC.