Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk fråga

Tjena!

Jag har nyligen fått hjälp med att fixa ett trådlöst nätverk men min bärbara dator har inte stöd för nätverksautentiseringen: WPA.
Vad kan jag göra åt saken?

Permalänk
Medlem

Antingen välja någon annan nätverksautentisering i accesspunkten, eller byta nätverkskort.

Permalänk
Medlem

WPA är en säkerhets sak... vet inte hur det funkar men du behöver nog inte byta nätverkskort. inte säker men det vore konstigt när det är en inställning i APn (routern)
WPA-PSK är det jag skulle rekomendera då har men typ ett lösenord men skriver in för att kunna använda den trådlösa anslutingen.

ot: jag vet inte hur man ändrar från WPA till WPA-PSK i en ap men i en di-624 vet jag:
först fixar du en kabel till routern så att du inte kopplar dej via trådlöst, sen går du in på http://192.168.0.1 (adressen till routern) sen kommer du till en sida där det står att du ska logga in.
där skriver du in "admin" som användarnamn. utan ""
och som lösenord ska du inte skriva in ngt (om du inte har valt ett lösenord, då ska du givetvis skriva in det)
sen när du har kommit in på hemsidan så finns det en knapp till vänster i menyn där det står "Wireless". tryck på den knappen. där inne så ser du ungeför mitt i sidan att det står "Security :" där bör WPA vara i kryssat för dej, kryssa då i WPA-PSK istället och skriv in ett lösenord. därefter trycker du på "Apply" knappen nere till höger. sidan laddas om. och du kan trycka på en knapp som det står Continue. tryck på den. nu är det klart i routern.
då hoppar vi raskt över till att koppla upp din laptop. om du har XP så trycker du på ikonen för trådlöst nätverk nere i höger hörnet. och i det fönstret så klicker du på "uppdatera nätverkslistan" då kommer det upp en anslutning i fönstret, dubbel klicka på den anslutningen coh skriv in ditt valda lösenord. klart.
om du inte har en di-624 så har du nog ingen större hjälp av detta så hoppas att du har en sådan

Visa signatur

Knappen "Citera" är bra, för då hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Till Q??????: Testa med senaste drivrutinerna och kör med SP2. Funkar det fortfarnde inte så är det bara att köra på WEP. Inte så farligt med 128-bitars kryptering. Vem tror du skulle hacka dig? Räcker med att det bara har nån typ av säkerhet.

Till PiPaars: AP står för accesspunkt. Det är inte nåt märke. Och bara för att APn stöder en standard behöver ju inte all annan utrustning göra det oxå.

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk
Medlem

jag menade inte att AP är ett mäkre jag tag det i allmänhet för jag har inte hållt på med ap's förut.. sa även att jag itne var säker när det gällde ap. menatt jag var när det gällde di-624

Freddy.S: vet du ngt om di-624 och hur man kan få den att agera ap ? du verkar ju vara rätt hajj på dessa saker

Visa signatur

Knappen "Citera" är bra, för då hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

D-link 624 är en AP ifall du inte visste det, och den agerar AP såfort du du använder WLANet.

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PirPaars
WPA är en säkerhets sak... vet inte hur det funkar men du behöver nog inte byta nätverkskort. inte säker men det vore konstigt när det är en inställning i APn (routern)
WPA-PSK är det jag skulle rekomendera då har men typ ett lösenord men skriver in för att kunna använda den trådlösa anslutingen.......text......

Tvivlar verkligen på att WPA-PSK (Pree Shared Key) finns som alternativ när inte ens WPA finns.

Men för att fixa ditt problem, logga in på routern med vanlig sladd, och så byter du till WEP. Det klarar till och med windowd inbyggda WLAN manager.

Men för att krångla till det mer.

1. Hitta på ett skojjigt SSID och skriv in det i routern, välj även att den inte ska broadcasta detta!
Detta ska du även skriva in manuellt på klienten

2. Stäng av dhcp!
Statiska ip adresser är bättre i WLAN för säkerheten :). Lite bättre i alla fall.

Vad är det för märke på nätverkskortet? Du borde ha fått med något WLAN program till den, använd det istället för WinXP´s inbyggda.

Permalänk
Medlem

fredde.s jag vill köra den som en ap efter en annan router, närmare bestämt en di-604. men jag fick en snille blixt och stängde av dhcp:n i 624an... men då till nästa problem: jag kan inte hitta nätverkshårddiskarna från servrarna :S, hittar dem inte i nätverket. ingen dator i huvetaget faktiskt, jag kommer bara åt internet och de båda routrarna (604 och 624)
servrarna sitter i 604an

Visa signatur

Knappen "Citera" är bra, för då hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PirPaars
fredde.s jag vill köra den som en ap efter en annan router, närmare bestämt en di-604. men jag fick en snille blixt och stängde av dhcp:n i 624an... men då till nästa problem: jag kan inte hitta nätverkshårddiskarna från servrarna :S, hittar dem inte i nätverket. ingen dator i huvetaget faktiskt, jag kommer bara åt internet och de båda routrarna (604 och 624)
servrarna sitter i 604an

Ställ in ett LAN-IP på 624an som inte krockar med det nät du delar ut från 604an och koppla in 604an i en av 624ans LAN-portar. Givetvis skall DHCPn i 624an vara avstängd.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Patrik
Tvivlar verkligen på att WPA-PSK (Pree Shared Key) finns som alternativ när inte ens WPA finns.

Vad är det för märke på nätverkskortet?

Tor att han hade ett "Toshiba Wireless LAN Mini PCI Card" i laptopen. Problemet var att kortet inte stöde WPA. Dessvärre hittade vi ingen nyare drivrutin. Frågan kvarstår går det fortfarande tt få det att funka med WPA?

Permalänk
Medlem

Om det inte finns drivisar till kortet som stöder WPA-PSK så blir det nog svårt.

Permalänk
Medlem

Har Toshiba någon egen sida med drivrutiner till sina produkter?

Permalänk
Medlem

Har gått och köpt ett nytt nätverkskort som stöder Trådlösa Nätverk(DWL-G650) som fugerar utmärkt. Problemet nu är att jag manuellt måste skriva nätverknyckeln jag vill åt internet eller de utdelade mappar som finns på nätverket.
Hur ställer man in detta så att jag slipper göra det?