Plocka bort bakplattan på ett MSI Neo4 för att sätta dit en Zalman 7700?

Permalänk
Medlem

Plocka bort bakplattan på ett MSI Neo4 för att sätta dit en Zalman 7700?

Någon som har något bra tips på hur man får bort bakplattan på ett MSI K8N Neo4 Platinum utan att bryta sönder kortet?

Som det är nu så använde jag fästanordningen som satt på moderkortet för att fästa min Zalman 7700 Cu och det funkar väl sådär. Tycker den sitter lite löst även om den verkar kyla rätt bra, runt 30 grader idle.
Det skulle iallafall vara skönare att kunna dra åt den lite mer men då måste jag nog rycka bort bakplattan på kortet och sätta dit den som kom med kylaren. Tyvärr verkar plattan på kortet sitta som berg. Jag är lite feg att jag ska dra sönder något om jag tar i för mycket så alla tips om hur jag kan få bort den på ett smidigt sätt uppskattas.

Permalänk
Medlem

Hur är det med utrymme för minnen när du kör Zalman 7700? Går den över någon dimmplats så att den inte går att använda?

Hade tänkt samma konfiguration.

Är det inte att göra som på msi ne2. Kreditkort och hårtork...?

Permalänk
Medlem

Den tar inte upp någon minnesplats och det blir till och med luft kvar över, kanske någon cm. Däremot så måste man sätta ned minnet först för när kylaren väl är på plats så får du nog inte ned det.

Kreditkort och hårtork, ja det lär väl bli det antar jag. Tråkigt att det inte är som i manualen för Neo4 där det står att man ska få plattan löst så man kan klistra på den själv.

Permalänk
Medlem

jag satte på zalmanen på den vanliga plattan först, dvs satte på de små fästena och skruvade fast den lite halvhårt utan CPU under. sedan vickade jag lite så blev den lös. tycker det e mkt smidigare än hårtork å massa skit

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem

Jag värmde med hårtorken ett par minuter och sen var det bara att ta i med naglarna.

Permalänk
Medlem

Ok bra! Då har jag ett par sätt att försöka på.

Permalänk
Medlem

Jag tog bort plattan genom att trycka med tummarna på "skruvhålen" som sticker
upp genom moderkortet. De som själva plasthållaren sitter fast i från början.

Min platta satt inte speciellt hårt alls. Det tog bara några sekunder med lätt tryck för
att få bort den. Det vara bara någon sorts lätt självhäftande massa. Men det kanske
skiljer från kort till kort.

Visa signatur

Mac Pro

Permalänk
Medlem

Vilka DIMM-platser är det man skall sätta minnena på om man skall köra 2st i dualchannel?
vet att det är 1&3 samt 2&4 som är till för det men spelar det någon roll vilken kombination man kör. Om man kör 2&4 så behöver man väl inte sätta dit minnet före en Zalman 7700 för att få plats. Eller måste man köra 1&3?

Vilket ger bäst prestanda?

Permalänk
Medlem

På Neo4 är det 1 & 2 eller 3 & 4. Enligt manualen. Jag kör 1 & 2, och det blir Dual-channel.

Visa signatur

Mac Pro

Permalänk
Medlem

Så det går bra att köra med original-bakplattan på 939-mobo till alla Zalman-kylare?

Permalänk
Medlem

nej det går inte bra, det blir inte samma tryck.

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem

Det var jävligt synd. :/

Permalänk
Medlem

Till Zalmans kylare får man metallbyglar att skruva fast flänsen med.
Jag tog en sån, vände uppochner skruvade fast och använde som handtag på undersiden. Efter några minuters hårtorkande då.

Visa signatur

Jag gör vad jag vill, om jag orkar.

Permalänk
Medlem

Fick iallafall bort plattan utan större problem. Tog och tryckte den genom hålen samtidigt som jag böjde upp den försiktigt från andrasidan.
Märkte att det blir betydligt bättre tryck mot processorn med Zalmans platta än med den som sitter på kortet. Så jag rekommenderar helt klart att byta plattan. Tjänade till och med ett par grader.