Permalänk
Medlem

Amsn problem

Tjo!

amsn har rullat på bra sen jag installerade burken (i somras)

men nu har det fuckat upp sig lite, och stänger av sig precis när man loggar in på msn servern, allt annat funkar fint.

Detta får jag om jag startar amsn från en terminal.

jonas@Workstation jonas $ amsn
X Error of failed request: BadValue (integer parameter out of range for operation)
Major opcode of failed request: 45 (X_OpenFont)
Value in failed request: 0x14000c4
Serial number of failed request: 3513
Current serial number in output stream: 3514

Det där meddelandet kommer alltså när jag loggat in, står inget alls förrän jag loggar in, och då kommer dom där raderna.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Övrigt: Jag kör Gentoo x86_64.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för version av aMSN? Du kanske nyligen har kört "emerge -u world" och därmed fått en senare och kanske något mer instabil version av aMSN?

Eftersom det har fungerat tidigare, frågar man sig ju genast - vad har du gjort nyligen?

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Medlem

Jag kör 0.93, och har även provat 0.94 (funkade inte heller), Jag har kört med 0.93 hur länge som helst.

Sen så har körde jag emerge -u world senast igår, men amsn är inte uppgraderad, utan det är samma gamla version.

Så jag vet inte direkt vad som kan ha ställt till med detta.

Permalänk
Medlem

Hur är det med sådant som aMSN är beroende av då? Fungerade det innan -u world, eller har problemet varit under en längre tid? TCL/TK kanske uppgraderades och därmed ställde till problem.

I ärlighetens namn, så har jag egentligen ingen aning, utan spottar bara ut lite tankar som kanske kan vara till nytta.

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Medlem

hehe, jag märkte en konstig sak, tog bort .amsn/ mappen i mitt homedirectory, då fungerar det, men om jag ställer in fonten till "Verdana", som jag hade tidigare, så dör amsn igen.

Så det verkar vara där problemet hänger.

edit: fast det är konstigt, verdana funkar fint i opera, licq och alla andra program som jag använder verdana i.

Permalänk
Medlem

Nu var det väldigt längesen som jag satt med Linux i min burk men om man läser felmeddelandet så stärker det det du säger om verdana.

"Major opcode of failed request: 45 (X_OpenFont)"

Det är nånting med teckensnittet som den inte tycker om! Verdana kanske rentav inte finns kvar?

Edit: Såg din edit nu... Ja, då var det märkligt. Kan det vara nån konfiguration som är felaktig. Prova att installera om hela skiten och börja om från början!

Visa signatur

(19:11:16) Håkan: Vill du ut och festa med Jessica?! :D
(19:12:08) Holgersson: Ehm, vae?!
(19:12:31) Håkan: Jag har inget hår =)

Permalänk
Medlem

amsn tänkte du? Det har jag redan gjort :/

Börjar känna mig lite lost på detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDude
amsn tänkte du? Det har jag redan gjort :/

Börjar känna mig lite lost på detta.

Ok.. Ja, då börjar jag försvinna bort jag med.
Fattar inte vad det kan vara om du testat
installera om det tom. Kan nog inte hjälpa
dig mer då. Men det måste ju faktiskt vara
något med teckensnittet, så mkt vet du iaf!

Visa signatur

(19:11:16) Håkan: Vill du ut och festa med Jessica?! :D
(19:12:08) Holgersson: Ehm, vae?!
(19:12:31) Håkan: Jag har inget hår =)

Permalänk
Medlem

hehe ja så mycket vet jag, jaja, tack för hjälpen då hoppas någon annan har nån liten hjälp kanske.