Permalänk

Volt till hdd-indikator

Någon som vet vad det är för volt till hdd-indikatorlampan? Tänkte nämligen byta ut den mot några dioder.

Visa signatur

Jag tänker inte räkna upp vad jag äger.
"If we don't succed we run the risk of failure" -George W. Bush

Permalänk
Medlem

1.6 volt är de för en lysdiod. tror de är en vanlig lysdiod i en hdd-indikator.

Permalänk
Medlem

Det beror på hur elektroniken i den är kopplad på mderkortet.

Är det en klassisk logikrets som driver den så är det strömbegränsning via ut porten som styr LED och gör då att det inte blir någon skillnad i ström genom LED oavsett om det är en röd LED på 1.6V eller en blå på 3.5V. Den får den strömmen den ska ha oavsett vilken spänning det är (upp till 5V).

Om det är en logik ut med ett motstånd så är det vanligvis beräknad till typ 2V, 15ma eller liknande och om du då kopplar in en blå led som vill ha 3.5V så kommer den att lysa svag eller inte alls.

Här är några ungefär värden som är vanlig drivspänningar till LEDs.
Röd = 1.6-1.8V
Gul/Grön = 2.0-2.2V
Blå/Vit = 3.5-3.8V

Det är bara att testa om det fungerar.

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."

Permalänk

Ok men om vi säger att det är en "klassisk logikrets", och jag vill ha 2 st blå 3.8 volts-LED, kan jag då parallellkoppla dessa för att få volten att räcka till, eller får jag då istället problemet att amperen inte räcker?

Thinker: Läste ditt inlägg en gång till, antar att det borde funka om man parallellkopplar?

Visa signatur

Jag tänker inte räkna upp vad jag äger.
"If we don't succed we run the risk of failure" -George W. Bush

Permalänk
Medlem

utan lysdiod kopplad så är SPÄNNINGEN 5volt

Permalänk

Och strömstyrkan? (ampere)

Visa signatur

Jag tänker inte räkna upp vad jag äger.
"If we don't succed we run the risk of failure" -George W. Bush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timvim
Och strömstyrkan? (ampere)

ja strömmen är en effekt av resistansen och spänningen... går inte ett bestämt antal ampere genom...

och dessutom spelar det ingen roll, om du vet spänningen, vilken spänning du vill ha över lysdioden och hur mycket ström så kan du ju räkna ut motståndet du ska ha

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timvim
Och strömstyrkan? (ampere)

jadu strömstyrkan skulle bli "oändlig" ifall ja skulle mäta upp den utan nån slags resistans i kretsen, gissa vad som händer då....

Sitter juh nått motstånd på moderkortet men den pallar knappast med den strömmen.

Permalänk

Okej, tack för alla tips. Nu ska vi se så jag har tänkt rätt... Tänkte ha tre LEDs (3,8V) seriekopplade till 12V som vill ha 0,03A. Då ska jag alltså ha ett motstånd på 20 ohm..

Till hdd-indikatorn ska jag ha två parallellkopplade LEDs (av samma typ som ovan) och då kan jag alltså köra utan motstånd eftersom det antingen redan finns ett motstånd eller det finns någon form av strömbegränsning på moderkortet.

Eller har jag tänkt fel någonstans?

Edit: Vore mycket tacksam för svar.

Visa signatur

Jag tänker inte räkna upp vad jag äger.
"If we don't succed we run the risk of failure" -George W. Bush