Permalänk
Medlem

AMD 64 FX [behöver hjälp]

Tja allihopa där ute. Jag håller på med ett skolarbete om AMD 64 FX processorerna och i betygs kviteriet så står det att ett viss antal frågor måste va svarade på i redovisningen. har fårr svar på de flesta men det återstår frågor jag inte hittar något om/på. snälla hjälp mig!.

Här är frågorna:

Branch prediction. Analyserar processorn tidigare "hopp" i koden och väljer exekveringsväg utifrån denna information?
?

Instruction preload, issue order, completion order. Jobbar processorns ALU-enheter strikt sekvensiellt, eller optimeras flöder av instruktioner, varpå de sorteras i rätt ordning i ett "retirement step"?
?

Antal instruktioner som påbörjas per klockcykel (supersklära processorer)?
?

Hur mycket minne (MB) klarar processorn att adressera?
?

Tack så hemst mkt. för svar

Permalänk
Medlem

Vilken kurs är detta i?

Visa signatur

Dance like a butterfly and sting like a bee.

Permalänk
Medlem

Persondatorer. men bry dig/er inte om det. det är svårt att hitta något. har fan sökt i minst en timme nu. ingen som vet någon super sida eller något där man kan se massor med resultat osv.

eller att nån hittar ett svar på någon av frågorna.

Permalänk
Medlem

om du är sådär dryg får du nog mindre hjälp

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

kan bara säga; "haha" shit vilken persondator kurs ni får, vi höll på med hur basic shit som helst på vår skola.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Re: AMD 64 FX [behöver hjälp]

Branch prediction. Analyserar processorn tidigare "hopp" i koden och väljer exekveringsväg utifrån denna information?

Ja. Tidigare beslut påverkar framtida beslut.

Instruction preload, issue order, completion order. Jobbar processorns ALU-enheter strikt sekvensiellt, eller optimeras flöder av instruktioner, varpå de sorteras i rätt ordning i ett "retirement step"?

Vad jag vet optimeras flödet av instruktioner för att få så effektiv exekvering som möjligt.

Antal instruktioner som påbörjas per klockcykel (supersklära processorer)?

Fler än en är det ju i alla fall... Vet faktiskt inte på rak arm.

Hur mycket minne (MB) klarar processorn att adressera?

Om jag inte minns fel har A64 en fysisk adresseringsbus på 40-bitar, vilket ger 2^40 byte.

Kika på följande länk så kan du nog få lite handfasta svar:

http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/amd-hammer-1.ars?2...

Permalänk
Medlem

Antal instruktioner som påbörjas per klockcykel (supersklära processorer)?

det är väl IPC (instructions per clock cycle)?

Visa signatur

kaka

Permalänk
Medlem

får tacka så hemst mkt för svaren. jag lovar att du (mikael) rättade vårat arbete. THX!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CraXteR
får tacka så hemst mkt för svaren. jag lovar att du (mikael) rättade vårat arbete. THX!

Kul att hjälpa till!

Permalänk

Det hade vart intressant att se svaren på de andra frågorna om processorn... Det är inget man läser om var dag precis

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD