Acer AL1914ms bra eller båg?

Permalänk

Acer AL1914ms bra eller båg?

funderat på en superbillig 19" tft som har >16ms eller mindre för under 3500kr o fann Acer's AL1914ms som ett bra alternativ för ca 3300kr. Någon läst review av den, äger en etc o kan berätta om den är totalt skräp eller o.k. för vardagsbruk o Counter-Strike?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Avstängd

Min bror har 17"aren från Acer och jag måste säga att den är lika bra som någon annan för 1000kr mer. Jag tror nog du kan köpa den och bli riktigt nöjd

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån hade problem med att skärmen ändrade inställningar hela tiden. Varje gång man startade upp datorn. Byte den 2 gånger sen tröttnade jag och lämnade tillbaka den.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

gick det inte att ställa in skärmen manuellt eller spara en inställning ngt sådant? o när den ändrade sig var det till det sämre?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer 1912 som ligger på 16 ms 1914 ska klara 12 ms om jag inte minns fel. Skärmen kör en Autokalibrering varje gång man byter upplösning verkar inte gå att spara egna inställningar på denna skärm. Men jag tycker bilden ser bra ut så för mig är det inget problem iallafall.
Acer har iallafall väldigt prisvärda skärmar måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Jag har en Acer 1912 som ligger på 16 ms 1914 ska klara 12 ms om jag inte minns fel. Skärmen kör en Autokalibrering varje gång man byter upplösning verkar inte gå att spara egna inställningar på denna skärm. Men jag tycker bilden ser bra ut så för mig är det inget problem iallafall.
Acer har iallafall väldigt prisvärda skärmar måste jag säga.

Jag hade en Acer 1912 jag med inte en 1914. ja just det autokalibreringen. Men för mig blev bilden alltid suddigare. typ varje gång skärmen startades körde 1280x1024 som man ska upplevdes väldigt suddigt. Ställde jag in skärmen blev det bra. Men efter nästa omstart suddig igen.

Om man kan stå ut med att ställa om skärmen varje gång man startar datorn.
Så har den rätt bra bild när den väl är inställd.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

okej

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Blev rätt intresserad av denna skärm jag med. Verkar väldigt prisvärd. Hoppas inte alla är så där med kalibreringen bara.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

nån som har en acer al1914ms som kan säga om det där med autokalibreringen är borttaget?
så man kan spara sina egna inställningar. Som inte gick på Acer al1912 vilket jag inte gillade.
Annars verkar skärmen shjyst för det priset.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har en Acer al1714ms och jag har inga problem med nå kalibrering.. visst gör den nå egen kalibrerings jox men inte "glömmer" den mina inställningar för de nån enstaka gång har den gjort de typ 1 av 30ggr men då var de bara att trycka på Auto-knappen så den gjorde en ny autokalibrering o sen va de fixxat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

undrar onckså hur bra den är!!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+, 2.6 GHz Winchester, 510W Chill Innovation, Asus A8N-SLI Deluxe, Kingston HyperX (2x512 matchad par), Seagate 200GB, XFX GeForce 6600 GT Dual-DVI, Thermaltake shark, PlextorPX-712A DVD brännare, 19" TFT Acer 12ms, Zalman S7700, Zalman Grafikkortsfläkt 3Dmark: 01: 21000 03: 10116

Permalänk
Medlem

Har beställt två st AL1914ms för 6377 inkl frakt.
Dom borde komma denna vecka, återkommer med en minirecension när jag fått båda iallafall.

Visa signatur

AMD XP-M @ 2600Mhz --- Abit NF7-S 2.0 --- TwinMOS 1024MB Dual --- 6800GT @ 440/1200Mhz --- Kylning H20

Permalänk
Medlem

Ser fram mot det. var på Siba idag och kollade in lite skärmar irl. jag var lite nyfiken på HP skärmarna för dom är så otroligt snygga med den blåa knappen osv. Gick fram och kollade på hyllan men fftthh vad besviken jag blev. Ljus styrkan var ju helt kass. Den skärmen jag tittade på kostade 6500:- och var en 19". Det stod en 17 " Acer brevid för halva priset och den hade mycket bättre brightness och contrast. Drog jag upp brightness till max på HP skärmen var den mycket mörkare än Acer skärmen var standard. HP går bort på grund av grådaskighet och kass brightness. Men den är snygg.... jag gjorde autojustering på båda skärmarna först.
Acers skärmar tilltalade mig mycket. Inte lika snygga men väldigt fin bild med "extraresurser" så man inte behövde maxa något.
Väntar tålmodigt på din lilla "test"

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hej

Idag köpte jag en Acer 1914SM på Computercity för 3495kr.

Tyvärr suger min dator rejält och kan inte spela tunga spel. Men om det finns något
program som kan testa skärmen kan jag göra det och berätta hur det gick.

Min dator.

Celerion 1.7Ghz
Ram: 256 SDRAM
Grafik: Intel 82845G 64mb, inbyggd i moderkortet.

Första intrycket på skärmen verkar bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
Jag har en Acer al1714ms och jag har inga problem med nå kalibrering.. visst gör den nå egen kalibrerings jox men inte "glömmer" den mina inställningar för de nån enstaka gång har den gjort de typ 1 av 30ggr men då var de bara att trycka på Auto-knappen så den gjorde en ny autokalibrering o sen va de fixxat.

Den sparar iallafall inställningen för t.ex Brigtness och Contrast men Focus och Clock kan man inte ändra själv utan dom ändras tillbaka när man kör auto kalibrering. Nu tycker jag personligen auto fungerar ganska bra men Acer hade kunnat lösa det bättre.

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag beställt en sådan här skärm...
Kan inte nån som har en sådan lägga upp lite bilder med resension?

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk

ngn som fått sin skärm?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Jag har en AL191ms och är hel nöjd. Detta med auto inställning av skärm är kvar men jag tycker det är klockrent. Enda gången det kan vara lite störigt är när man tex startar HL2 så kan den va ret fel inställd, men då trycker man bara på auto knappen och allt blir perfekt.

Det enda som är dåligt med denna skärm är död pixel. Jag och två andra jag känner köpte samtidigt alla hade en dödpixel var Min är uppe vid papperskorgen (högst upp till vänster) störde mig på de i en dag men nu bryr jag mig inte.

Skulle varmt rekommendera denna skärm!

Visa signatur

P4 550J 3,4GHZ, WinFast PX6600GT Extreme, 1024 ddr.

Permalänk
Medlem

Jag har en AL1914ms, är väldigt nöjd. Skarp,bra kontrast och ljusstyrka, bra färger och tillräckligt snabb för att inte bry sig om någon ghosting i spel. Enda negativa är ju för att det är D-sub. Det där med auto inställningen är inget som man bryr sig om efter ett tag, brukar själv trycka på den ibland när skärmen bytt upplösningar hit och dit.

Men den har ju ingen super betraknings vinkel som mkt dyrare skärmar har, men funkar perfekt om man sitter rakt framför eller lite snett på stolen. Sitter man mkt snett på sidan kanske det blir lite cp:P

kanske inte världens snyggaste design men den är tillräckligt snygg för att accepteras. Är du extremt! känslig med design så köp en annan.

Sen har jag själv svårt med TFT att det aldrig kan bli lika bra svart som på crt skärmar, blir liksom mera ljusare svart som ser lite blänkande ut ibland. Så har det iaf vart på de flesta tft skärmar jag kollat på.

Gav runt 3200 kr för dem

Ger den 4 av 5 möjliga.

Visa signatur

En dator.........

Permalänk
Medlem

Jag köpte också en AL1914ms.... Hade en stark grön död pixel i mitten av skärmen... ap störigt när man spelar och tittar på film... så jag hävde köpet för enligt acer så går detta inte på garanti.... jaja jag hävde köpet iaf och beställde en ny från webhallen direkt... hoppas bara att den inte har fler döda pixlar!!!!!!!!
jo jag upplevde lite flimmer när jag körde skärmen i fullt och med 85 hz men när jag sänkte hz så vart allt bra.
I annat fall så är skärmen kanon!

MvH// Zyex

Permalänk

Jag var och tittade på just den modellen i en butik nu idag och jag måste säga att jag vart grymt besviken på bildkvalitén! (1280x1024) Om du vill ha en skärm som ger en bra bild för vardagssysslor som att surfa, ordbehandla utöver att spela så bör du nog kolla på en annan skärm. Helt klart avspeglar sig det lägre priset på bildkvaliten. Den kostade 3495 i butiken där jag kollade. Den var tom suddigare än min 7 år gamla CRT och det anser jag vara bedrövligt. Om det har någonting att göra med att fel drivrutiner använts kan jag dock ej svara på.

Permalänk

Tja någon som vet vart man kan hitta recensoner på Acers AL1914ms?
Har inte hittat några. funderar på å köpa en sån.

Permalänk

Jag har en sån och jag är grymt nöjd!!!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+, 2.6 GHz Winchester, 510W Chill Innovation, Asus A8N-SLI Deluxe, Kingston HyperX (2x512 matchad par), Seagate 200GB, XFX GeForce 6600 GT Dual-DVI, Thermaltake shark, PlextorPX-712A DVD brännare, 19" TFT Acer 12ms, Zalman S7700, Zalman Grafikkortsfläkt 3Dmark: 01: 21000 03: 10116

Permalänk
Medlem

Hmm man blir ju lite skeptisk när Wortangha säger att den är sämre än hans 7 år gamla CRT!! Någon annan som har upplevt oskärpa på sin AL1914?

Permalänk
Medlem

Stämmer det att AL1714MS och AL1914MS visar 16.7 milj färger (24-bit)?

Är själv sugen på en AL1714MS, men det där med autokalibreringen verkar inte allt för roligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrIbra
Stämmer det att AL1714MS och AL1914MS visar 16.7 milj färger (24-bit)?

Är själv sugen på en AL1714MS, men det där med autokalibreringen verkar inte allt för roligt

den gör så varje gång den startar upp visserligen testade jag en AL1912 med 16ms men AL1714MS och AL1914MS beter sig likadant testat dem i butik. Ja de visar 16.7 miljoner färger (24bit)

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

1914MS är helt klart värt pengarna, kostar 3295 på Pccity. Då kan man även byta ut den inom 30dagar om om får pixelfel eller inte nöjd. Bilden är mycket bättre än min Nokia 17" 4år, förutom svärtan.

Vyvinkeln vertikal var inte så bra, är vinkeln för mycket blir den mörk snabb.
Även responstiden på 12ms kanske inte stämmer? Jag fick ghosting när jag spela SC source.

Auto calibrering ändrar focus själv vilket är jobbigt, det går inte ha en bestämd inställning.

Den är värd sina pengar helt klart. Jag lämna tillbaks min för att jag blev sugen på en TFT med DVI ingång, blir nog en Hyundai L90D+.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om det är någon mer som har införskaffat denna skärm på sistone, skulle kunna skriva en liten recension.

Några bilder på den skulle inte vara helt fel!

Funderar nämligen på denna...

Visa signatur

[Asus P5K Premium/WiFi-AP] [C2D E6600@3.63Ghz] [4GB PC6400] [Corsair 520W] [Radi0 (640GB)] [ Noctua NH-U12F]

Permalänk
Medlem

Har precis köpt 2 st acer skärmar (1914ms).

Den ena fick jag byta direkt eftersom att det var pixelfel.

Har inte spelat något så jag vet inte hur den beter sig i spel.

Men rent allmänt, surfa runt, kolla bilder osv fungerar den klockrent, bra och klar skärpa. Den skiljer även bra på nyanser.

Tittar man på film är den inte riktigt hundra men för egen del så gör det inget då jag smäller upp filmerna på TVn

Att den justerar bilden gör inget heller 1280 x 1024 känns helt rätt på en så pass stor skärm det blir varken för stort eller för litet.

Om man tittar mycket på film på dator skärmen istället för TVn så skulle jag inte rekomendera denna, tror man måste lägga ut bra mycket mer för att för att få schysst bild på en LCD skärm.

Tittade på dom skärmarna som stod uppställda på PCcity och dom flesta hade halvdålig bild när det visades film.

Kan rekomendera skärmen, helt klart värd pengarna.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv atx tempered glass MB: Asus P8P67 EVO B3
CPU: i7 2700K@4.5GHz RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
HDD: 2TB WD Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB
GPU: Asus GTX980Ti PSU: EVGA G2 750W
NAS: Synology DS213+ WD RED 4+4TB