Permalänk

Nån som är haj på iptables?

Om man skapar en ny chain target som heter 'okay' på detta sätt:

/sbin/iptables -N okay /sbin/iptables -A okay -p TCP --syn -j ACCEPT /sbin/iptables -A okay -p TCP -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT /sbin/iptables -A okay -p TCP -j DROP

Jag förstås inte varför det slutar med '-j DROP'. Betyder inte det att alla paket blir fimpade trots att de två föregående raderna skulle ha godkänt dem?

Vad kommer att hända om man t.ex. använder den för webb-trafik såhär:

/sbin/iptables -A INPUT -p TCP -s 0/0 --destination-port 80 -j okay

Tack på förhand!

Permalänk

Om jag inte minns helt fel så letar väl iptables bara igenom listan med regler till den hittar något som matchar. I detta fallet så godtas alla nya anslutningar (rad 2) samt paket från alla aktiva anslutningar (rad 3). Alla andra paket kastas (rad 4). Dvs bara paket från datorer som ej har upprättat en anslutning kommer att kastas bort.

Visa signatur

Klicka här

Permalänk

Jo, det låter ju som en logisk förklaring. Det konstiga är bara att jag inte når webbservern utifrån (med en Nokia 9500 över WLAN) med den konfigurationen. Däremot funkar det fint med följande:

/sbin/iptables -A INPUT -p TCP -s 0/0 --destination-port 80 -j ACCEPT

Permalänk

Varför göra en egen tabell egentligen?

Något i följande stil verkar enklare:

--------------

iptables -F # Tömmer gamla regler

# Släpp igenom etablerade strömmar
iptables -A INPUT -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Tillåt allt till/från localhost
iptables -A INPUT -i lo -j ACCEPT

# Tillåt ICMP
iptables -A INPUT -p icmp -j ACCEPT

# Tillåt http
iptables -A INPUT -p tcp --dport 80 -j ACCEPT

# Släng resten...
iptables -A INPUT -j DROP

------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Varför göra en egen tabell egentligen?

Det verkar vara ett ganska standardiserat sätt att göra det, men samtidigt verkar det inte fungera för mig. Jag skulle gärna vilja veta varför.

Permalänk

Ehm, jaha. Personligen tycker jag att de inbyggda standardtabellerna funkar utmärkt, och de flesta script jag sett bygger på dem.

Som sagt, att uppfinna hjulet på nytt är oftast slöseri med tid
(jag ser inget i ditt script som inte kan göras i standardtabellerna)