Permalänk
Medlem

Köp av Handdator

Tjenare, har gått i tankar på att köpa mig en PDA, eller jag kanske ska säga en Pocket PC, har sneglat lite på Fujitsu Siemens Pocket Loox 420 & Mitac Mio 558.

Båda har Mobile 2003 och WLAN vilket är det jag vill ha. De ligger på ett pris runt 3000kr och det jag ska ha den till är att surfa via WLAN, ha till skolarbete, spela upp MP3, Filmer och även lite spel ibland.

Någon att rekommendera ? eller om någon vet en lika bra / bättre i samma prisklass.

/Pepcid

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell Axim X30 som jag är väldigt nöjd med. Tror den går på runt 3000kr.

Den har wlan och bl.a. bluetooth.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

Har du prövat att spela upp filmer eller spel i den ?, om ja blir du tvungen att sänka fps på filmerna eller funkar dom bra i normalhastiget ?

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepcid
Har du prövat att spela upp filmer eller spel i den ?, om ja blir du tvungen att sänka fps på filmerna eller funkar dom bra i normalhastiget ?

Jag kan spela upp vanlig XVID video i 30 fps utan problem på en 413 mhz Xscale.
Beroende på vilken modell utav X30 du väljer så kan du ha antagligen en 312 eller 624 mhz Xscale processor .Så filmer kommer nog fungera utan problem. Dess största nackdel är avsaknaden utav en VGA skärm.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Dess största nackdel är avsaknaden utav en VGA skärm.

svårt att hitta i prisklassen som efterfrågas, men en VGA-skärm skulle inte ha skadat.

Spel och film funkar alldeles utmärkt. Använder den en hel del till film men även till spel som Worms, emulatorer och annat.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Jag kan spela upp vanlig XVID video i 30 fps utan problem på en 413 mhz Xscale.
Beroende på vilken modell utav X30 du väljer så kan du ha antagligen en 312 eller 624 mhz Xscale processor .Så filmer kommer nog fungera utan problem. Dess största nackdel är avsaknaden utav en VGA skärm.

Kan spela upp XviD i min P800 också, 180Mhz ;>

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

jag har en loox720 och är mycket nöjd med den - tror en 420 är ok den med - men jag har inte testat någon

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Encodar ni filmerna själv så att de ska passa och vilka bitrates kör ni då ? , kanske lite ot men tack om ni svarar

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepcid
Encodar ni filmerna själv så att de ska passa och vilka bitrates kör ni då ? , kanske lite ot men tack om ni svarar

jag är lat och använder windows media encoders guide som encodar filmerna till wmv och en bitrate på ~260kbps i 320x240. Annars finns program som Dvd to pocket PC och liknanade.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

ok, prövade att encoda en divx till 250kbps men då fick jag en fps på 12-13 bara

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepcid
ok, prövade att encoda en divx till 250kbps men då fick jag en fps på 12-13 bara

Jag encodar mina serier/filmer själv. Beroende på vad det är bli kvalitén därefter. Är det någon tecknad serie så brukar jag ta en bitrate på ungefär 180 kbps med en framerate på 15. Är det Anime eller någon film som inte är tecknad brukar jag brassa på med 500-600 kbps, behålla fpsen som de urpsrungligen var. Givetvis är det DivX och givetvis kodar jag dem i 2 pass. Använd Virtual Dub så får du bra redigt mer kontroll än vad de flesta automatiska program gör, svårare att använda, men fan så mycket bättre.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

tackar så mycket för alla fina svar en liten sista fråga är vilken bitrate kör ni på ljudet ?

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem

jag e ganska säker på att du inte hittar en mer prisvärd pda än mio558 idag (2.990kr på NoN)!
den har det du efterfrågar plus lite till...som t.ex usb-dongle (funkar perfekt att koppla till laptop eller en stationär burk å köra mion som wifi-kort) ,CF-slot (varför inte? jag kör gps-modulen där å kartorna på SD-kort)...
loox420=dyrare och sämre utrustning
axim x30=dyrare och sämre utrustning
film kodar jag med PocketDivXEncoder å spelar upp den på mion med Betaplayer.
mp3 däremot låter bättre med Mediaplayer (och bra lurar förståss)
jag rekommenderar verkligen mion...varför inte öppet köp om du e osäker?

lycka till med ditt val!
mvh berra

Visa signatur

---BartonXP2500+@2200(200*11)---ASUS A7N8X(2.0)Deluxe---TwinMOS PC3200 512MB DualPack---Spire WhisperRock IV---Radeon9200SE---