Permalänk
Medlem

Projekt: Relästyrd högtalarväxel

Efter att Creative varit så schyssta och skickat med 7 extra satelithögtalare istället för bara den subb, som jag behövde efter att min förra lagt av - sitter jag nu här med 14 schyssta satelithögtalare som jag inte vet riktigt vad jag skall göra med.

Jag vågar inte koppla in allihop direkt till subben (med den inbyggda förstärkaren), då pajar jag den säkert. Men man skulle kunna sprida ut högtalarna lite i lägenheten så man får 2 hemmbiouppsättningar isället för en, man skulle t.ex. kunna koppla en uppsättning till datahörnan och den andra till TV-hörnan.

Det jag skulle behöva för detta är en 7-kanalers högtalarväxel, antingen med 7 strömställare (2 poliga, till-till), men visst vore det roligare om man kunde sköta det är per automatik - genom 7 reläer som man sedan styr med hjälp av parallellporten.

Högtalarna är Creatives Gigaqorks s750. 700W i uteffekt, fördelat på 7X70W thögtalare och en 210W subb. Vilka värden bör man ha på komponenterna? (reläeran eller strömställarna).

Vad tror ni om idén?
Någon som har erfarenhet av liknande projekt?

Tacksam för alla tips.

Permalänk

Det kanske finns nåt användbart i den gamla suben, som funkar.

Permalänk
Medlem

Jo, antagligen. Har inte slängt den. Jag kanske kan laga den, säkert något dumfel, typ någon kalllödning eller dylikt.

Tyvärr så fick jag inte med någon controller till det nya paketet (typ det enda jag inte fick med, annars verkar det innehålla allt som fanns i orginalpaktet). Så även om jag kan laga den gamla subben så kommer den antagligen inte gå att styra utan kontroller, annars kunde jag ju sålt det ena paketet.

Om jag skall bygga en manuell switch, tror ni 7 stycken av dessa brytare skulle kunna fungera? Jag är osäker på vad en förstärkare skickar för ström till högtalarna.

Miniatyromkopplare 2-pol 125V/5A, till-från-till:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Men relä vore ju roligare, men jag vet inte riktigt hur det fungerar, men någon gång skall man ju lära sig :).

Permalänk
Medlem

Relän är roliga, men dyra (okej, vippströmställare på elfa är inte pissbilliga heller, men vafan).
Jag tycker ABSOLUT du ska satsa på det... bara att koppla in dem och köra!
Om du inte vetr det så är ett relä en strömbrytare som manövreras med en annan ström, så om du kopplar alla reläerna paralellt till en strömbrytare och en spänningskälla så är det sedan bara att låta dem byta mellan två högtalare vardera Dessutom lär det bli rätt högljudd effekt när du byter över från en till den andra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dukeman
Dessutom lär det bli rätt högljudd effekt när du byter över från en till den andra

Menar du att det kommer bli en smäll när switchar emallan dem? Eller menar du att båda högtalarna en kort stund - under switchningen - kommer att låta på en gång. Detta är ju inte så roligt, men detsamma gäller väl med vippströmbrytare?

Vet du vilka värden man skall satsa på när det gäller reläena? Antar att detta också är beroende av hur stark ström man kan skicka ifrån parallellporten?

Permalänk
Medlem

Jag menar att alla relän kommer att klicka samtidigt (ungefär).
Som jag ser det en schysst effekt på ett hemmabygge...
Väldigt "Power"

Paralellporten skickar sällan 5V på alla pinnar samtidigt (och jag kan inte få min att fungera helt som den ska... skumt beteende när hälften av pinnarna ALLTID tycks vara igång...) och jag skulle inte dra så mycket ström från det om jag vore som dig... ett relä till paralellporten som slår på de andra är nog att föredra... har du någoin gammal nätansluten apparat du kan sno nätaggregat ifrån (5 eller 12 volt ungefärligt) så är det nog en fördel

Permalänk
Medlem

Skulle ett sånt här kort fungera tros?

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

På det finns 8 reläer som är kopplade till parallellporten, det klarar 12V dc 10A eller 250V ac 5A. Frågan är om det kommer att räcka?

Sedan är frågan om kontakterna till datorn är utrustade med optokopplare, men vill ju inte - ifall något skulle gå snett - att strömmen ifrån förstärkaren skall läcka in till datorn.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt osannolikt att ett relä går sånder så att det går ström mellan spolen och de kontakter den switchar. Det bör inte vara någon fara.

Kolla bara å att det är växlande relä, annars måste du ha två uppsättningar.

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk
Medlem

Det ska fungera att koppla in alla högtalarna
Seriekoppla dem 2och2 , så slipper man vara orolig för att resistansen ska bli förlåg ..

Permalänk
Medlem

14 högtalare, jo det blir sourround det. Men kommer det verkligen bli bättre än 7. Jag menar kommer allt inte bli en enda röra?

Permalänk
Medlem

Dioder kan användas för att förhindra strömmen att gå in i datorn.
En billig försäkring, ca 4 kr st.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plumsis
14 högtalare, jo det blir sourround det. Men kommer det verkligen bli bättre än 7. Jag menar kommer allt inte bli en enda röra?

Han försöker inte koppla ihop alla samtidigt, utan han vill kunna välja mellan 2 grupper (7 högtalare/grupp) att spela emellan.