Permalänk
SpelClockers

ser kanon ut!
Fortsätt så!

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk

Najjs Har du något kvar att göra på TCB?

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

Hmm... Undrar om jag vågar modda mitt ps2 me

Edit: Skulle man kunna få se boxen i ljus?

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk

naaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaajs!
helskönt!
är projektet klart nu, eller?

Permalänk

Snyggt jobbat.
Jag själv hade kastat ut det i en buske vid första problem, ha som sagt inget tålamod alls. Lödda är inte speciellt enkelt, det vet dom som någon gång ha gjort det.
Lite synd att du struntade i plexi modden dock... Lycka till med dina framtida ideer.

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson89
Najjs Har du något kvar att göra på TCB?

Självklart.. Måste fixa bla lucka till dvd'n.. Kabeldragning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thecreep
Hmm... Undrar om jag vågar modda mitt ps2 me

Edit: Skulle man kunna få se boxen i ljus?

Självklart så vågar du.. Det är inte så farligt.. Bara till att öppna maskinen och slita ut delarna och slänga in dom i det man önskar.. Om dom inte får plats... Då gör man plats..

Vad menar du med att få se x-boxen i ljus? Med ljuset i den, eller när det är ljust runt om kring? Men som sagt.. Den är inte klar än.. Det kommer att komma massa slutbilder på den när den är klar..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superball
naaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaajs!
helskönt!
är projektet klart nu, eller?

Nopp....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big Bowser
Snyggt jobbat.
Jag själv hade kastat ut det i en buske vid första problem, ha som sagt inget tålamod alls. Lödda är inte speciellt enkelt, det vet dom som någon gång ha gjort det.
Lite synd att du struntade i plexi modden dock... Lycka till med dina framtida ideer.

Om man inte har ett tålamod så får man väl ta och bygga upp ett? Om man klarar det vill säga..

Over and out!

And......

I'll be back...

Permalänk
Medlem

Bygget ser skitfint ut kul o se en X-box som inte bara står o dammar utan det händer lite. GJ

Seden ang diskutionen på sidan 18 om lödningen. Jag gick en kurs (innom lumpen) där vi lärde oss löda klass 3 lödningar (godkännda för respiratorer osv) och från dom erfarenheterna så tycker jag att det ser fult ut, du använder för mycke lödtenn. Men ur en privat synvinkel så ställer jag mig frågan till alla som gnäller. Vem ere som kommer se den lödningen och drömma mardrömmar om den ? Funkar den så funkar den mer än så behövs inte.

Än en gång Good Jobb med Modden.

Visa signatur

De man inte har får man skaffa sig!

Permalänk

Sjukt snyggt jobb! Riktigt imponerad! Funderar att ta min x-box och göra något roligt av den med! Kanske inte fullt lika avancerat, men något i alla fall. Jag menar har man lov ändå så kan man ju göra något.

Keep up the excellent work dude!

Visa signatur

/ Skaunepauen, det är roligt att ha kul!

Permalänk
Medlem

ser mycket fräsht ut!! bra jobbat..

Permalänk

Nå, nog om allt gnäll om mina lödningar, kolla det nya chippet och lödningarna där istället.. Mycket bättre än föra.. Det första va trotts allt första gången..

En liten uppdatering då.. Har inte gjort så mycket.. Men det är alltid något.

Tyckte att det behövdes fixas lite med kablarna... Så det va bara till att börja.

Efter någon timma kom jag fram till detta... Och....

....Detta.. Gömde transformatorn till lysrören med en bit tyg över.. Blev snyggt tycker jag.

Här är en loggo som jag har klurat på lite till min TCB..

Det va det för denna gången.. Ska försöka att få gjort dvd-luckan nu i dagarna.. Det är det ända som är kvar + att täcka ett hål.. Sedan så kommer det en del bilder på hela x-boxen när den är klar.. Från alla synvinklar..

Permalänk

Jävligt snyggt! Vart ska du ha loggan?

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

varför i helvete bygger man om ett "litet" xbox till ett STORT JÄVLA TRÖSKVERK!?

och dina lödningar var inte fina. men framförallt ditt kabelval var uruselt! när man löder mindre grejer bör man ha mindre kabel typ awg24 eller något i den stilen. MED HELST EN KADEL!

jag löder mycket ytmonterat, chippar ps2 (30min) och xbox (15min). Man kan jämföra xbox chippning med ps2 på detta sättet..

"en xbox kan man chippa med en cigarett, men för att chippa ett ps2 krävs lite kunskap"..

jag trodde det var ett talesätt och inte i praktiken... men ack så fel jag hade.

/mekme

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

Nice :D!

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlayer
varför i helvete bygger man om ett "litet" xbox till ett STORT JÄVLA TRÖSKVERK!?

och dina lödningar var inte fina. men framförallt ditt kabelval var uruselt! när man löder mindre grejer bör man ha mindre kabel typ awg24 eller något i den stilen. MED HELST EN KADEL!

jag löder mycket ytmonterat, chippar ps2 (30min) och xbox (15min). Man kan jämföra xbox chippning med ps2 på detta sättet..

"en xbox kan man chippa med en cigarett, men för att chippa ett ps2 krävs lite kunskap"..

jag trodde det var ett talesätt och inte i praktiken... men ack så fel jag hade.

/mekme

Vårda språket!
Ni andra, håll er till topic!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

haha. vad skrev jag för dumt? jag sa som det är. /mekme

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlayer
haha. vad skrev jag för dumt? jag sa som det är. /mekme

Jo, men det är onödigt att klanka ner på alla andra.
Gör du något bättre och visa upp.

Bra arbete, by the way.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

om man bygger något här, klart som fan man ska kunna ta kritik också.

kritik är inget dåligt snarare något bra. då får man lite mer uppfattning om saker och ting och hur det bör göras. om man bygger på sitt eget sätt hela tiden lär man sig ju inget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekme
om man bygger något här, klart som fan man ska kunna ta kritik också.

kritik är inget dåligt snarare något bra. då får man lite mer uppfattning om saker och ting och hur det bör göras. om man bygger på sitt eget sätt hela tiden lär man sig ju inget.

Du kan ju vårda språket iaf...

Som alla ser träning ger färdighet, du kommer att bli en bra en på att löda nisse...
Mycket fint bygge...
Loggan är nice, tände på idén, asså att göra en logga till min burk.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

tyst, zlayer.

Nisse, detta har du gjort ***** bra keep it up BTW, kan väskan ligga ner, eller måste den vara stående?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaqZ
Jo, men det är onödigt att klanka ner på alla andra.
Gör du något bättre och visa upp.

Bra arbete, by the way.

"Gör du något bättre och visa upp." det argumentet håller inte, ALLA vet vad de själva tycker är snyggt och vad som är mindre snyggt, bara för det behöver inte jag papper/bevis att jag har rätt att utrycka min åsikt, men ja, han hade en fel ton i sitt inlägg, men det enda ordet som man kan kalla "vårda spårket" för är ju helvete va inte de jag ville ha sagt, uta nbara att "gör något bättre själv" argumentet håller inte.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson89
Jävligt snyggt! Vart ska du ha loggan?

Jag har funderat på att ha den någonstans på det stora plexit.. I något hörne eller så..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlayer
varför i helvete bygger man om ett "litet" xbox till ett STORT JÄVLA TRÖSKVERK!?

och dina lödningar var inte fina. men framförallt ditt kabelval var uruselt! när man löder mindre grejer bör man ha mindre kabel typ awg24 eller något i den stilen. MED HELST EN KADEL!

jag löder mycket ytmonterat, chippar ps2 (30min) och xbox (15min). Man kan jämföra xbox chippning med ps2 på detta sättet..

"en xbox kan man chippa med en cigarett, men för att chippa ett ps2 krävs lite kunskap"..

jag trodde det var ett talesätt och inte i praktiken... men ack så fel jag hade.

/mekme

Det verkar som att du har lika stort problem som många andra.. Läs vad som står ÅVANFÖR och UNDER bilderna innan ni kommer med sån oerhört kass kretik.. Den va ju inte änns det minsta kreativ! Och eftersom att du verkar kunna detta myyyyycket bättre än mig, så får du mer än gärna komma hem till mig och löda chippet..! Jag har själv skrivigt att jag är NYBÖRJARE på att löda och jag lär mig.. På mitt andra chip som jag har lött nu är lödningarna mycket bättre än vad dom va på det första.. Och mitt kabelval funkar alldeles utmärkt! Dom är varken för tunna eller för tjocka för detta.. Och dom är inte sladdriga..! Jag jobbar med dom kablarna dagligen, så jag kan besluta för egen hand vad jag vill använda och inte använda..

Så innan du kommer med sån dålig kretik, tänk inte bara en gång.. Utan TVÅ gånger innan..! Sånnt kan missuppfattas väldigt fel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekme
om man bygger något här, klart som fan man ska kunna ta kritik också.

kritik är inget dåligt snarare något bra. då får man lite mer uppfattning om saker och ting och hur det bör göras. om man bygger på sitt eget sätt hela tiden lär man sig ju inget.

Och detta inlägget är inte mycket bättre än det andra.. "Om man bygger på sitt eget sätt hela tiden lär man sig ju inget." Är det inte det moddifiering bygger på? Att man ska bygga hur man själv vill ha det? Kanske jag som har missuppfattat det hela med moddifiering...........

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX

Du kan ju vårda språket iaf...

Som alla ser träning ger färdighet, du kommer att bli en bra en på att löda nisse...
Mycket fint bygge...
Loggan är nice, tände på idén, asså att göra en logga till min burk.

Tackar.. Ser ju själv att mina lödningar blir bättre för varje gång som man håller i lödkolven.. Man lär sig tekniken..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superball
tyst, zlayer.

Nisse, detta har du gjort ***** bra keep it up BTW, kan väskan ligga ner, eller måste den vara stående?

Nej då, när jag spelar med skiva så ligger den ner, annars så kan den stå upp..

Permalänk
Medlem

Update!!! Vill ha update!!

Edit: Såg inte uppdaten... Va något fel på min uppkoppling den dagen

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk

Härlig modd!!!
Jag gillar TCB bättre än plexiboxen.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att du har lika stort problem som många andra.. Läs vad som står ÅVANFÖR och UNDER bilderna innan ni kommer med sån oerhört kass kretik.. Den va ju inte änns det minsta kreativ! Och eftersom att du verkar kunna detta myyyyycket bättre än mig, så får du mer än gärna komma hem till mig och löda chippet..! Jag har själv skrivigt att jag är NYBÖRJARE på att löda och jag lär mig.. På mitt andra chip som jag har lött nu är lödningarna mycket bättre än vad dom va på det första.. Och mitt kabelval funkar alldeles utmärkt! Dom är varken för tunna eller för tjocka för detta.. Och dom är inte sladdriga..! Jag jobbar med dom kablarna dagligen, så jag kan besluta för egen hand vad jag vill använda och inte använda..

Så innan du kommer med sån dålig kretik, tänk inte bara en gång.. Utan TVÅ gånger innan..! Sånnt kan missuppfattas väldigt fel!

Och detta inlägget är inte mycket bättre än det andra.. "Om man bygger på sitt eget sätt hela tiden lär man sig ju inget." Är det inte det moddifiering bygger på? Att man ska bygga hur man själv vill ha det? Kanske jag som har missuppfattat det hela med moddifiering...........

Om man inte kan ta dålig kretik ska man absolut inte lägga upp närbilder på ett kasst arbete. Klart som fan man skriver och påpekar det är väl det, det här forumet går ut på?

Att få en syn från andra om vad man har gjort.

Dina kablar du valt passar bättre in på hålmonterat och inte ytmonterade delar, och om du ska använda sådana kablar bör du limma fast dom också, speciellt när du har xboxen som en väska.

Vad menar du med sladdriga? hur fan kan kablar vara sladdriga? för stor isolering?

Klart man ska bygga på sitt eget sätt, men anledningen till att du lägger ut bilderna är väl inte för att få beröm om hur duktig du är. DU VILL VÄL VETA VAD DU KAN FÖRBÄTTRA?!

..

Jag köpte en "ny" bil förra sommaren det första jag gjorde när jag fick hem den var att skruva sönder hela bilen och bygga om hela elsystemet för att se hur allt fungerar och vad man kunde göra bättre. Nu funkar allt på bilen och mycket annat roligt är tillagt.

Man fick mycket kretik om det.
Mycket bra, sånt man inte vill höra.
Och sen dålig kretik. Sånt SOM MAN VILL HÖRA! för att kunna förbättra det man gjort.

gör om, gör rätt. det är så det fungerar.

ingenting är perfekt, allt går att förbättra men ibland blir man förblindad och behöver en annans syn på projektet så man får nya ideér osv.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att det här är en riktigt snygg modd. Man börjar ju fundera själv på att bygga nåt eget. Men även med mina 3 år på elskola skulle jag aldrig tordas löda in ett chip i mitt x-box, det ska du ha creds för.

Visa signatur

Don`t cross the road if you can`t get out of the kitchen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekme

Om man inte kan ta dålig kretik ska man absolut inte lägga upp närbilder på ett kasst arbete. Klart som fan man skriver och påpekar det är väl det, det här forumet går ut på?

Att få en syn från andra om vad man har gjort.

Dina kablar du valt passar bättre in på hålmonterat och inte ytmonterade delar, och om du ska använda sådana kablar bör du limma fast dom också, speciellt när du har xboxen som en väska.

Vad menar du med sladdriga? hur fan kan kablar vara sladdriga? för stor isolering?

Klart man ska bygga på sitt eget sätt, men anledningen till att du lägger ut bilderna är väl inte för att få beröm om hur duktig du är. DU VILL VÄL VETA VAD DU KAN FÖRBÄTTRA?!

Självklart ska man kunna ta kritik, det har jag absolut inga problem med, men den som ger kretik borde tänka lite på hur den personen uttrycker sin kritik med tanke på att det kan tolkas rätt men också helt åt skogen..

Och det som är ett himla gnäll på lödningar så har jag skrivigt ett antal gånger att jag är nybörjare vilket många verkar ha missa inkls. du... Och om du skulle tagit dig lite mera tid att kolla i tråden så kanske du hade märkt att mina lödningar var bättre på det nya chippet..
Huvudsaken är nu inte vad mina kablar passar bäst till, dom sitter där dom sitter.. Och jag kan lova dig att dom far inte runt vilket du verkar ha förstått det som när du snackar om att jag ska limma fast dom.. Och bara för att x-boxen är i en väska så behöver det inte betyda att jag flyttar runt på den hela tiden.. Med tanke på att dom kablarna som jag har använt mig av har en kopparstjärna så blir dom rätt så stela... Så dom lär inte lossna i första taget med tanke på att allt sitter så stabilt som det gör..

Kablar kan vara sladdriga pga många orsaker.. Tex, flera små koppartrådar i kabeln, tunn kabel.. Om det är för mycket isolering så blir ju kablen stel.

End of discussion... Helt meningslöst med denna diskution.... Kommer ändå ingen stanns på det mer än att jag kanske tröttnar och ber någon moderat låsa tråden.. Det va ju så en av GoTall's trådar blev låsta har jag för mig pga att han tröttnade på allt gnäll.. Jag har lagt upp denna tråden för att visa upp bygget, inte för att få inlägg som är helt ovisäntliga pga ett dålig kabelval enligt andras tycke.. Visst kan man säga att det kanske inte va det bästa valet, men du drar ju upp en stor diskution av det.. Så jag ber dig att inte forsätta med det, för det orkar jag inte diskutera.... Men i nästa tråd så ska jag vara ruggit tydlig med det..!

Någon uppdatering kommer imorgon hoppas jag.. Har kort dag i skolan, så jag ska fixa dvd-lucka när jag kommer hem.....

Permalänk

oh you whore! =D jag har också kort dag i skolan.. slutar typ 13:10
Så jag... ja.. jag ska faktiskt också fixa dvd-luckan när jag kommer hem.. ska främst leta upp den.. den är "lite försvunnen"
nu ska jag ut o lacka vidare på mitt lilla xboxbygge

Permalänk
Medlem

mekme: Du ger inte kritik, du klagar.
Istället för att skrika (Versaler upplevs som skrik) så kan du ju säga HUR han ska göra det bättre!

Moddnings nisse: Ser snyggt ut, vem bryr sig om dina lödningar, det funkar ju

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddnings nisse
Självklart ska man kunna ta kritik, det har jag absolut inga problem med, men den som ger kretik borde tänka lite på hur den personen uttrycker sin kritik med tanke på att det kan tolkas rätt men också helt åt skogen..

Och det som är ett himla gnäll på lödningar så har jag skrivigt ett antal gånger att jag är nybörjare vilket många verkar ha missa inkls. du... Och om du skulle tagit dig lite mera tid att kolla i tråden så kanske du hade märkt att mina lödningar var bättre på det nya chippet..
Huvudsaken är nu inte vad mina kablar passar bäst till, dom sitter där dom sitter.. Och jag kan lova dig att dom far inte runt vilket du verkar ha förstått det som när du snackar om att jag ska limma fast dom.. Och bara för att x-boxen är i en väska så behöver det inte betyda att jag flyttar runt på den hela tiden.. Med tanke på att dom kablarna som jag har använt mig av har en kopparstjärna så blir dom rätt så stela... Så dom lär inte lossna i första taget med tanke på att allt sitter så stabilt som det gör..

Kablar kan vara sladdriga pga många orsaker.. Tex, flera små koppartrådar i kabeln, tunn kabel.. Om det är för mycket isolering så blir ju kablen stel.

End of discussion... Helt meningslöst med denna diskution.... Kommer ändå ingen stanns på det mer än att jag kanske tröttnar och ber någon moderat låsa tråden.. Det va ju så en av GoTall's trådar blev låsta har jag för mig pga att han tröttnade på allt gnäll.. Jag har lagt upp denna tråden för att visa upp bygget, inte för att få inlägg som är helt ovisäntliga pga ett dålig kabelval enligt andras tycke.. Visst kan man säga att det kanske inte va det bästa valet, men du drar ju upp en stor diskution av det.. Så jag ber dig att inte forsätta med det, för det orkar jag inte diskutera.... Men i nästa tråd så ska jag vara ruggit tydlig med det..!

Någon uppdatering kommer imorgon hoppas jag.. Har kort dag i skolan, så jag ska fixa dvd-lucka när jag kommer hem.....

Om jag börjar såhär.. varför bytte du chip ?

Anledningen till att jag sa att du borde limma fast kablarna var för att du belastar mönsterkortets små-vior och paddar fruktansvärt. dom är inte byggda för hålla i kablar.
Och att reparera ett avancerat flerlagerskort "bra" är praktiskt taget omöjligt.
Alltså om du vill förminska risken för en kortlivslängd på ditt xbox tycker jag att du ska limma fast kablarna.

Det finns en annan anledning också till att limma fast kablarna längs kortet. det är för att få bort störningar då ett avancerat flerlagerskort oftast har ett jordplan i mitten för att förminska störningar kan det vara riktigt smart att utnyttja det.

det blir alltså inte bara snyggare med att limma fast kablarna längs kortet. det finns väldigt bra anledningar också.

när man löder ett ps2 där det är ganska många små kablar så är det nästan ett måste att ha så korta kablar så möjligt och få dom ligga så nära emot moderkortet som möjligt för att eliminera eventuella störningar.

"Kablar kan vara sladdriga pga många orsaker.. Tex, flera små koppartrådar i kabeln, tunn kabel.. Om det är för mycket isolering så blir ju kablen stel."
Jag frågade inte om det var för mycket isolering. utan om det var för stor. alltså att kadelerna låg löst i isoleringen.
Du kan självklart använda vilka kablar du vill men ju grövrekabel ju lättare är det att knäcka kortet.

Jag hade en anledning till att jag klagade på ditt kabelval men det var du som startade den stora diskussionen om det. men jag hoppas du förstår varför nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superball
oh you whore! =D jag har också kort dag i skolan.. slutar typ 13:10
Så jag... ja.. jag ska faktiskt också fixa dvd-luckan när jag kommer hem.. ska främst leta upp den.. den är "lite försvunnen"
nu ska jag ut o lacka vidare på mitt lilla xboxbygge

Hehe, jag ska göra en helt i plexi, inte använda mig av den gammla.. Den är nog återvunnen vid detta laget..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
mekme: Du ger inte kritik, du klagar.
Istället för att skrika (Versaler upplevs som skrik) så kan du ju säga HUR han ska göra det bättre!

Moddnings nisse: Ser snyggt ut, vem bryr sig om dina lödningar, det funkar ju

Precis, det funkar som det ska.. Varför änns lägga ner energi på att diskutera det.. Han må vara mer "utbildad" än mig på att löda chip, men det ger jag blankt f*n i.. Jag har sagt det ett antal gånger... Jag är nybörjare..! En del har lite svårt att förstå vad det innebär..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekme

Om jag börjar såhär.. varför bytte du chip ?

Anledningen till att jag sa att du borde limma fast kablarna var för att du belastar mönsterkortets små-vior och paddar fruktansvärt. dom är inte byggda för hålla i kablar.
Och att reparera ett avancerat flerlagerskort "bra" är praktiskt taget omöjligt.
Alltså om du vill förminska risken för en kortlivslängd på ditt xbox tycker jag att du ska limma fast kablarna.

Det finns en annan anledning också till att limma fast kablarna längs kortet. det är för att få bort störningar då ett avancerat flerlagerskort oftast har ett jordplan i mitten för att förminska störningar kan det vara riktigt smart att utnyttja det.

det blir alltså inte bara snyggare med att limma fast kablarna längs kortet. det finns väldigt bra anledningar också.

när man löder ett ps2 där det är ganska många små kablar så är det nästan ett måste att ha så korta kablar så möjligt och få dom ligga så nära emot moderkortet som möjligt för att eliminera eventuella störningar.

"Kablar kan vara sladdriga pga många orsaker.. Tex, flera små koppartrådar i kabeln, tunn kabel.. Om det är för mycket isolering så blir ju kablen stel."
Jag frågade inte om det var för mycket isolering. utan om det var för stor. alltså att kadelerna låg löst i isoleringen.
Du kan självklart använda vilka kablar du vill men ju grövrekabel ju lättare är det att knäcka kortet.

Jag hade en anledning till att jag klagade på ditt kabelval men det var du som startade den stora diskussionen om det. men jag hoppas du förstår varför nu.

Men nu får du väl ändå ta och ge dig.. Det va ju du som startade det hela med ditt första inlägg, så försök inte att lägga över skulden på mig.. Om du hade skrivigt ditt inlägg bättre från hela första början så hade vi sluppit denna diskutionen.. Det borde du kunna ha räknat ut själv..!

Och om jag börjar såhär: Läs lite i tråden så ser du att det står i texten varför jag bytte chip..

Och det är en viss skillnad på ps2 och x-box.. Om du jämnför 3 kablar mot jag vet inte vad som ligger på ps2 chippen, men jag vet att det är en hel del.. Och jag tror knappast det blir någon större belstning på mitt chip och allt annat runt om kring eftersom att chippet sitter så hårt fast att man inte änns kan rucka på det.. Och kablarna som går till R3G3 och R2G5 ligger mellan 2st kondensatorer och på moderkortet, så dom kommer inte långt.. Och en annan sak med den kablen som jag har använt mig av, storlek tjock på korskopplingstråd som används för telefonledningar m.m. är såpass hår att den böjer sig inte i första taget.. Den väger ju inte precis några ton, så jag kan försäkra dig om att chippet är inte lövtunt och det kommer inte att knäckas.. Det är inga belastningar i så tunna kablar.. Och framförallt in när dom bara är 3st... Nu sitter allt där det sitter och det funkar som det ska.. Fattar inte att du änns orkar hålla på med den diskutionen när jag säger samma sak om och om igen.. Så lägg bara ner det.. Jag struntar i om du löder varje dag.. Du måste kunna se det ur olika perspektiv... Du - mer erfaren, Jag - nybörjade.. Du använder ditt matterial, jag använder mig av mitt.. Så är det bara.. Jag vet att jag kanske inte har gjort på det "profsiga" sättet, men det funkar och duger för MIG..

Och det med att du frågade med isolreingen runt kablarna så tror jag knappast att det görs kablar med för stor isolering.. Det är för riskabeln och inte EU godkänt..

Om du inte lägger ner detta nu så kommer jag be en moderat att ränsa i tråden.. Du kommer inte komma så långt i dinna motsägningar.. Gjort är gjort.. Just leave it...