Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazzir
På min linuxburk funkar det inte att välja Halt on: No errors. Det klagar ändå på att det inte finns nåt tangentbord. Som "tur" var slog jag sönder mitt gamla NoName tangentbord så jag tog kretskortet och gjorde till "dummy". Synd bara att jag råkade kortsluta mitt nätagg så min linuxburk är OFFLINE... =(

Wow en hel livs historia

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffe
är det nu säkert att inget kommer att paja och att det kommer att fungera med ett 10k ohms mostånd mellan +5 och gnd?

tuffe ditt fegsnöre, de e väll bara o prova

Permalänk
Medlem

Såhär skulle jag ha gjort:
1. Åkt till återvinningen
2. Leta upp ett tangentbord som någon slängt.
3. Knipsa av sladden.
4. Åka hem, sätta i den avknippsade sladden i ps2 porten och pang! Klart.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

har svårt att tro, att bara av att ha sladden inkopplad, så tror datorn att den har ett tangentbord....

Visa signatur

Workstation: AMD XP 3200+ 512 mb ddr (2*256 mb dual kingmax 400mhz) western 80 gb hårddisk gf2mx 32 mb också vattenkylning GENTOO/XP
Laptop: Amd xp-m 2500+, 512 mb ram 266mhz, 40 gb hd GENTOO
Server: Pentium 2 450 mhz 512 mb pc133 adaptec 1200 raidkort GENTOO www.tuffe.net

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag har sett någon sådan här grej i FAQ eller någon annanstans i forumet

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paradoxy
Wow en hel livs historia

Nej, bara en kort kort episod. Vill du höra mer???

Gorian, Det skulle inte fungera...

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffe
är det nu säkert att inget kommer att paja och att det kommer att fungera med ett 10k ohms mostånd mellan +5 och gnd?

Det är i alla fall rätt säkert att inget kommer att paja på det sättet... Ett 10k-motstånd mellan +5V och GND skulle ge en ström på ca 0.5 mA samt en effektutveckling i motståndet på ca 2.5 mW, vilket nog alla moderkort borde vara dimensionerade att tåla... (Kollade på ett tangentbord nu, och det kan dra upp till 300 mA, så det lär inte vara några problem överhuvudtaget...) Så så länge du inte kopplar som en kratta så...

Dock, om det funkar har jag ingen aning om. Men det skadar knappast att testa...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Jag letade upp ett 10Kohm motstånd och testade med både mitt "nya" Epox-kort och någon gammal AMD K6-2 dator, men ingen av dem lät sig luras.
Ni kan försöka själv, och skriva hur det gick för er.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Ta ett större motstånd och testa igen... annors kan man ju bara ha i ett tgb vid starten och sen dra ut det...

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erkaa^
Ta ett större motstånd och testa igen... annors kan man ju bara ha i ett tgb vid starten och sen dra ut det...

Snarare ett mindre motstånd. För att på så vis få högre ström.

Men inte för litet, för då blir strömmen för hög. Titta under ett tangentbord och se vad det drar. Större ström än så bör man knappast försöka ta ut om man är rädd om sina prylar. Du är dock långt ifrån med ett 10k-motstånd.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Som jag skrev innan krävs det mer för att "lura datorn" än ett motstånd. Knepet fungerade kanske på en 486 eller äldre dator men inte på de flesta någolunda moderna datorer.

Tangentbords porten är standardiserad till max 0.5A, men är ofta inte säkrad, så var försiktig så ni inte dödar moderkortet när ni leker med kontakterna. Kortis än aldrig bra.

5V, 0.5A => 10ohm. Men den utvecklar då 2.5W så vanligt motstånd brinner snabbt. Ett 100ohm skulle ge 50mA och 250mW effekt, vilket är vad vanliga motstånd är graderade till. U=RxI. Men lär inte fungera ändå förutom att bli varmt.

Visa signatur

Ronny "Thinker" Ohlsson
"If everything is under control, you're not going fast enough."
"Overkill is just a better safety margin."

Permalänk
Medlem

Här är en länk till vad som krävs, som thinker säger räcker det INTE med enbart motstånd. Sidan har även programvara för att bygga en pic baserad emulator

http://govschl.ndsu.nodak.edu/~achapwes/PICmicro/keyboard/atk...

binärteknik säljer emulatorer för ovanstående ca 300 +moms men de säljer ej till privatpersoner.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.