FireFox - "ingen riktig webbläsare"

Permalänk
Medlem

Nu ja, de ändrade någon gång igår

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morti
Era argument; IE är osäkert, Firefox är säkert, Firefox fungerar, Firefox tar mindre plats.
Ha! Tryck ctrl-alt-del om ni kör Windows och jämför Microsoft IE med Mozilla Firefox så får ni se hur mycket ni sparar genom att köra Firefox. Den enda osäkerheten i IE är användaren. Har ni ett uppdaterat system och besöker endast pålitliga siter så kommer ingen mask in i erat system.

Firefox är open source, och därmed buggfritt - eller hur? Fel.. http://kidindustries.net/zook.htm Så buggfritt var det.

IE är varken dåligt eller bra, och Firefox är inte bäst. Börjar bli jävligt trött på alla Firefox-groupies, nu räcker det.

När jag körde Windows så tog Firefox bra mycket mindre minne än IE men jag kanske var den enda?
Och nej, ingen har påstått att det är buggfritt, det är ingen applikation.

Och ja: Nu har de som sagt fixat sidan så nu har de "bara" 126 fel kvar.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frigolit
Förresten, har ni någonsin provat att ta bort "c:\program\internet explorer"? då försvinner iexplore.exe, så att internet explorer inte funkar! FEL! det finns en iexplore.exe nånstans inbakat i systemet, som man inte kan hitta med sök, om man skriver "iexplore" på kör >__<
Internet Explorer är så jävla dåligt... det går ju fan inte att ta bort

Jag hittade en fil vid namn "ieuninst.exe" i min windows-mapp. Tror ni att det står för "Internet Explorer Uninstaller.exe"? I så fall kanske man bör köra den.

Permalänk
Medlem

IE är ju knutet till operativsystemet, så det lägger ut mer på OS:et än vad Firefox gör. Jag tror att i slutändan så är resursanvändningen ungefär densamma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morti
Era argument; IE är osäkert, Firefox är säkert, Firefox fungerar, Firefox tar mindre plats.
Ha! Tryck ctrl-alt-del om ni kör Windows och jämför Microsoft IE med Mozilla Firefox så får ni se hur mycket ni sparar genom att köra Firefox. Den enda osäkerheten i IE är användaren. Har ni ett uppdaterat system och besöker endast pålitliga siter så kommer ingen mask in i erat system.

Firefox är open source, och därmed buggfritt - eller hur? Fel.. http://kidindustries.net/zook.htm Så buggfritt var det.

IE är varken dåligt eller bra, och Firefox är inte bäst. Börjar bli jävligt trött på alla Firefox-groupies, nu räcker det.

Öhh?
IE är dåligt, så är det. Det är ett faktum, ingen åsikt. Vill du ha en lång lista på nödvändiga funktioner den saknar eller?
Kan ge dig några, stöd för flikar, stöd för musgester, möjligheter att surfa med tangentbord, sessionssaver, bra sökfunktion. Detta var bara ett litet axplock på saker som gör att IE är värdelöst.
Däremot kan jag hålla med dig om att FF inte är bäst, det är opera som är. Dock är FF långt mycket bättre än IE.

Du borde läsa http://nontroppo.org/wiki/WhyOpera så inser du hur dåligt IE är när man jämför med dess konkurrenter.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Öhh?
IE är dåligt, så är det. Det är ett faktum, ingen åsikt. Vill du ha en lång lista på nödvändiga funktioner den saknar eller?
Kan ge dig några, stöd för flikar, stöd för musgester, möjligheter att surfa med tangentbord, sessionssaver, bra sökfunktion. Detta var bara ett litet axplock på saker som gör att IE är värdelöst.
Däremot kan jag hålla med dig om att FF inte är bäst, det är opera som är. Dock är FF långt mycket bättre än IE.

Du borde läsa http://nontroppo.org/wiki/WhyOpera så inser du hur dåligt IE är när man jämför med dess konkurrenter.

Tycker IE i sig är väldigt bra, html-motorn är tex väldigt snabb och eftersom det redan är integrerat i os:et blir det snabbt och mer resurssnålt. Nackdelen är att de offrar alldeles för mycket säkerhet för användarvänlighet, ett problem som är frekvent förekommande i nästan alla microsofts produkter. Föredrar dock FF för säkerheten (måste sitta och rensa datorn varje gång någon mindre datorvan har varit och surfat med IE, alldeles för mycket jävla jobb) och pga extenstions.

Opera känns dock som ett dödsfött projekt, väldigt få kommer att betala för en browser när FF finns och ingen vill surfa med reklam. Dessutom känns det bättre att stödja open source.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

IE är inte alls mer resurssnålt, det använder precis lika mycket resurser, bara det att i taskmanager så ser du inte att IE använder dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
...

Opera känns dock som ett dödsfött projekt, väldigt få kommer att betala för en browser när FF finns och ingen vill surfa med reklam. Dessutom känns det bättre att stödja open source.

Visst är det så att gratis är gott, det kan jag inte förneka. Men när man väl har en registerad version av opera är det en mycket kompetent webbläsare.
Open source är som du säger trevligt, men om det är så att ett vanligt program är "bättre" än dess motsvarande open source-alternativ är det inte självklart att man väljer det öppna programmet, i alla fall inte för mig. Speciellt inte när opera för min del är gratis, då uppsala universitet tillhandahåller en kostnadsfri licens för alla studenter och anställda.

Angående om det är ett dödfött projekt eller ej får framtiden utvisa. I vilket fall som helst är det bra med flera alternativ som ökar konkurrensen vilket bidrar till att utvecklarna får höga krav på sig vilket leder till att webbläsarna utvecklas snabbare och blir bättre vilket gynnar oss användare.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Visst är det så att gratis är gott, det kan jag inte förneka. Men när man väl har en registerad version av opera är det en mycket kompetent webbläsare.
Open source är som du säger trevligt, men om det är så att ett vanligt program är "bättre" än dess motsvarande open source-alternativ är det inte självklart att man väljer det öppna programmet, i alla fall inte för mig. Speciellt inte när opera för min del är gratis, då uppsala universitet tillhandahåller en kostnadsfri licens för alla studenter och anställda.

Angående om det är ett dödfött projekt eller ej får framtiden utvisa. I vilket fall som helst är det bra med flera alternativ som ökar konkurrensen vilket bidrar till att utvecklarna får höga krav på sig vilket leder till att webbläsarna utvecklas snabbare och blir bättre vilket gynnar oss användare.

Visst är konkurrens väldigt bra och jag skulle tycka det var väldigt roligt om Opera överlevde, men med tanke på att inte ens Netscape (som hade en betydligt större skara fans) lyckades överleva är jag rätt skeptisk. Till Operas fördel är att det är ett betydligt mindre företag, så de kräver säkerligen inte samma vinster som Netscape gjorde.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Opera har ju funnits i många år fastän allternativen har varit gratis så nog verkar den överleva än så länge. Jag tyckte Opera var bäst vid IE 4 tiden, men sedan har jag inte tyckt den var så bra.
Den har haft för mycket problem med sidor på nätet också. Nu använder jag bara Firefox och den är för det mesta bäst imho.

/Andreas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morti
Firefox är open source, och därmed buggfritt - eller hur? Fel.. http://kidindustries.net/zook.htm Så buggfritt var det.
[/B]

Not Found

The requested URL /zook.htm was not found on this server.
Apache/2.0.53 (Unix) PHP/4.3.10 Server at kidindustries.net Port 80

Och du kallar det för en bugg?
BG-anhängare!!!

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

<HTML>
<SCRIPT> a = new Array(); while (1) { (a = new Array(a)).sort(); }
</SCRIPT>
<SCRIPT> a = new Array(); while (1) { (a = new Array(a)).sort(); }
</SCRIPT>
</HTML>

W3C säger

Citat:

Markup Validation Servicev0.6.7 Skip Navigation | Home About... News Docs Help & FAQ Feedback Link Checker Jump To:
Results
Address:
Encoding: utf-8 (detect automatically) utf-8 (Unicode, worldwide) utf-16 (Unicode, worldwide) iso-8859-1 (Western Europe) iso-8859-2 (Central Europe) iso-8859-3 (Southern Europe) iso-8859-4 (North European) iso-8859-5 (Cyrillic) iso-8859-6 (Arabic) iso-8859-7 (Greek) iso-8859-8 (Hebrew, visual) iso-8859-8-i (Hebrew, logical) iso-8859-9 (Turkish) iso-8859-10 (Latin 6) iso-8859-13 (Baltic Rim) iso-8859-14 (Celtic) iso-8859-15 (Latin 9) us-ascii (basic English) euc-jp (Japanese, Unix) shift_jis (Japanese, Win/Mac) iso-2022-jp (Japanese, email) euc-kr (Korean) gb2312 (Chinese, simplified) gb18030 (Chinese, simplified) big5 (Chinese, traditional) tis-620 (Thai) koi8-r (Russian) koi8-u (Ukrainian) iso-ir-111 (Cyrillic KOI-8) macintosh (MacRoman) windows-1250 (Central Europe) windows-1251 (Cyrillic) windows-1252 (Western Europe) windows-1253 (Greek) windows-1254 (Turkish) windows-1255 (Hebrew) windows-1256 (Arabic) windows-1257 (Baltic Rim)
Doctype: HTML 4.01 Transitional (detect automatically) XHTML 1.1 XHTML Basic 1.0 XHTML 1.0 Strict XHTML 1.0 Transitional XHTML 1.0 Frameset ISO/IEC 15445:2000 (ISO-HTML) HTML 4.01 Strict HTML 4.01 Transitional HTML 4.01 Frameset HTML 3.2 HTML 2.0
Errors: 5
Revalidate With Options: Show Source Outline
Parse Tree ...no attributes
Validate error pages Verbose Output

Help on the options is available.

No Character Encoding Found! Falling back to UTF-8.I was not able to extract a character encoding labeling from any of the valid sources for such information. Without encoding information it is impossible to reliably validate the document. I'm falling back to the "UTF-8" encoding and will attempt to perform the validation, but this is likely to fail for all non-trivial documents.

So what should I do? Tell me more...

No DOCTYPE Found! Falling Back to HTML 4.01 TransitionalA DOCTYPE Declaration is mandatory for most current markup languages and without one it is impossible to reliably validate this document. I am falling back to "HTML 4.01 Transitional" and will attempt to validate the document anyway, but this is very likely to produce spurious error messages for most non-trivial documents.

So what should I do? Tell me more...

DOCTYPE Fallback in effect!
The DOCTYPE Declaration in your document was not recognized. This probably means that the Formal Public Identifier contains a spelling error, or that the Declaration is not using correct syntax. Validation has been performed using a default "fallback" Document Type Definition that closely resembles HTML 4.01 Transitional, but the document will not be Valid until you have corrected the problem with the DOCTYPE Declaration.
This page is not Valid HTML 4.01 Transitional!
Below are the results of attempting to parse this document with an SGML parser.

Line 1, column 0: no document type declaration; implying "<!DOCTYPE HTML SYSTEM>"

<HTML>

The checked page did not contain a document type ("DOCTYPE") declaration. The Validator has tried to validate with the HTML 4.01 Transitional DTD, but this is quite likely to be incorrect and will generate a large number of incorrect error messages. It is highly recommended that you insert the proper DOCTYPE declaration in your document -- instructions for doing this are given above -- and it is necessary to have this declaration before the page can be declared to be valid.

Line 2, column 7: required attribute "TYPE" not specified

<SCRIPT> a = new Array(); while (1) { (a = new Array(a)).sort(); }

The attribute given above is required for an element that you've used, but you have omitted it. For instance, in most HTML and XHTML document types the "type" attribute is required on the "script" element and the "alt" attribute is required for the "img" element.

Typical values for type are type="text/css" for <style> and type="text/javascript" for <script>.

Line 4, column 7: required attribute "TYPE" not specified

<SCRIPT> a = new Array(); while (1) { (a = new Array(a)).sort(); }

Line 6, column 6: "HEAD" not finished but containing element ended

</HTML>

Line 6, column 6: end tag for "HTML" which is not finished

</HTML>

Most likely, You nested tags and closed them in the wrong order. For example <p><em>...</p> is not acceptable, as <em> must be closed before <p>. Acceptable nesting is: <p><em>...</em></p>

Another possibility is that you used an element (e.g. 'ul') which requires a child element (e.g. 'li') that you did not include. Hence the parent element is "not finished", not complete.

Feedback: The W3C Validator Team
Date: 2004/07/21 10:24:06 Copyright © 1994-2004 W3C® (MIT, ERCIM, Keio), All Rights Reserved. W3C liability, trademark, document use and software licensing rules apply. Your interactions with this site are in accordance with our public and Member privacy statements.

Altså FF kan visa saker som är validerade, vilket en bra webläsare ska!

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

Alltså, vafan?
Du menar att FF buggar för att den kraschar på en sida som har två stycken oändliga JavaScript-loopar på sig?

Permalänk
Medlem

Vet inte vem KTottE syftar på... Jag tycker att FF inte buggar sig, det är fan oändliga loopar vilket slutar i STACK OVERFLOW, de e ingen bugg!!!!

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Alltså, vafan?
Du menar att FF buggar för att den kraschar på en sida som har två stycken oändliga JavaScript-loopar på sig?

tydligen

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Syftar på den som skrev det första inlägget med den URL:en.

Permalänk
Medlem

Alla sidor borde vara anpassade för lynx/links!

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av core
Alla sidor borde vara anpassade för lynx/links!

näää, bara onödigt kan väl inte vara många som sitter o surfar i lynx nu för tiden =/
man kan iaf kolla om den funkar i Lynx, annars ska man anpassa den efter Firefox/IE tycker jag.