Permalänk
Avstängd

Modemuppringning genom IP-telefoni

Eftersom jag snart (äntligen) ska fixa egen lägenhet tillsammans med en polare och vi kommer få 10mbit äkta bredband hade jag tänkt skaffa IP-telefoni för att folk ska kunna ringa till oss.

Sen fick jag en lite korkad idé kan man ta ett vanligt modem och koppla in i ip-telefonin och få det att funka på något sätt? Någon som testat?

Sen förslag på ip-telefonileverantörer hade också uppskattats.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Nej, det fungerar inte. Latensen kommer att få modemet att koppla ner.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

Varför vill man göra så?
Det finns tydligen folk som lyckats med det iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porridgeball
Nej, det fungerar inte. Latensen kommer att få modemet att koppla ner.

Fel, fel, fel...

Fungerar mycket bra att köra modem genom IP telefonin. T.o.m. så att det är bättre fart genom IP telefonin än jag hade med Telia på vanlig telefon.
Med Telia blev det max. 38 kbps, nu via IP får jag runt 48 kbps och dessutom stabilare (=mindre spontana nedkopplingar).

Även fax fungerar!

Jag kör Rixtelecom genom BBB LAN, mycket nöjd nu mera.

Det var ganska knackigt i höstas men efter årskiftet har det fungerat mycket bra, och ingen öppningsavgift för samtal samt 75 kr/månad inkl. gratis Sverigesamtal är svårslaget.

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Ja, modem är då ingen fara, jag kör ett 56k modem som faxmaskin via ip-telefoni.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

http://www.rixtelecom.se/generate.php?sid=34&r=m

I say no more...

Edit:

Man kan ringa från datorn om man så önskar. Alla på ett och samma nummer och samtidigt. Köper man en dosa och kopplar in den i huvudjackat så kan man använda dom vanliga telefonerna. Konfigurationen på dosan och vilken dosa beror på vilken typ av bredband och nätverk man har.

Visa signatur

ya rly!

Permalänk
Avstängd

tackar för all info

jo, det var ju bl.a. fax jag hade tänkt använda modemet för.

Tufft att det funkar

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon

Med Telia blev det max. 38 kbps, nu via IP får jag runt 48 kbps och dessutom stabilare (=mindre spontana nedkopplingar).

Det där beror helt på ditt modem, spontana nerkopplingar beror på att modemet förhandlar till sig en för hög hastighet (modem förhandlar om hastigheten ofta och mitt under pågående uppkoppling). Oftast beror det på att man har ett sunkigt internt modem som följde med sin fujitsu siemens lo-dator eller liknande och aldrig uppdaterade drivrutiner eller firmware. Ett modem av Intertex (Surfingburd, intertex och powerbit) eller ett USRobotics Courier V.everything på ett vanligt telefonabbonemang är svårslaget. Själv har jag med ett korrekt konfigurerat surfingbird suttit och haft 44666bps varje gång jag kopplat upp.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porridgeball
Det där beror helt på ditt modem, spontana nerkopplingar beror på att modemet förhandlar till sig en för hög hastighet (modem förhandlar om hastigheten ofta och mitt under pågående uppkoppling). Oftast beror det på att man har ett sunkigt internt modem som följde med sin fujitsu siemens lo-dator eller liknande och aldrig uppdaterade drivrutiner eller firmware. Ett modem av Intertex (Surfingburd, intertex och powerbit) eller ett USRobotics Courier V.everything på ett vanligt telefonabbonemang är svårslaget. Själv har jag med ett korrekt konfigurerat surfingbird suttit och haft 44666bps varje gång jag kopplat upp.

Hur har du fixat ditt "korrekt konfigurerade modem" ?? Vilka konfigurationer är det du gjorde?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Hur har du fixat ditt "korrekt konfigurerade modem" ?? Vilka konfigurationer är det du gjorde?

Det beror på lite hur ditt förhållande ser ut med linjekvalitet m.m. men uppdaterad med senaste firmware och initiera modemet med ATZ en gång, sedan initierar du det med ATM0 för att få det tyst...sen brukar det springa på som bara den, gör det inte det får man kolla i manualen och testa med lite andra initieringar, det är som sagt inte så lätt att få till det...däremot är det trial and error som räknas...funkar inte modemet efter en initiering kör man bara ATZ igen så nollställs det och man kan tuta i nästa. ATM0 gäller bara modem med samma chipset som Intertex/powerbit/surfingbirdmodemen, är det ett annat chipset så står det i manualen vilka initieringar man kan använda och vad de betyder.

Lycka till.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk

Ja, men snälla Porridgeball...

Sunkigt modem... Nu är det ju faktist så att det är samma modem jag kör med... Tidigare hade jag Telia via "vanlig" telefon. När jag bytte till IP Telefoni kopplade jag inte om någonting över huvudtaget, eller gjorde några andra inställningar annat än att byta till IP Telefonin.
Så det beror på "sunkiga" telefonledningar hos Telia snarare än ett "sunkig" modem...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...