Permalänk

Projekt: ColdWater [Bilder!]

Det här är mitt fösta riktiga bygge/modd. Och grunden till projektet är att jag ville kyla vattnet i vattenkylningnen till runt 30 grader med hjälp av peltier. Jag har nu byggt i snart två veckor och nu är jag klar, förutom målning av chassi osv.

Datorn ska ha två nätagg, en för att driva två 80W peltier som ska kyla vattnet och den andra nättagget ska driva hela systemet och ett peltier som ska vara på GPU.

Och nu lite bilder:

Dator i små delar

Kylare som ska användas till att kyla vattnet. Köpte de på kylning.se, kostade 39:-. Köpte sex stycken.

Chassi.

Vattenblockar till CPU är en Mitron och till NB är en Innovatek.

Så där har jag tänk, att den kalla sidan är i vattnet och den varma är i ...ja i luften

Jag använde borr, diamantslipcylinder och diamantkapskiva från jula för att göra hålen.

Här är lite saker från gtek.se, bZerk nätagg ska driva hela systemet och den här...

..ska driva de två peltier.

Limmade fast några flänsar på kondensatorer/resistorer.

Swiftech MCW50-T och DD vattentank från overclockers.se

Så ser det ut. Avände vanlig silikon för att täcka sprikorna på sidorna.

Jag ladde superhäftande fett från classohlson runt GPU för att det ska inte bli någon kortslutning om kondensation bildas.

Nu ska allt testas.

Limmade fast kopparflänsar på minnen och gjorde capmodd på minnet.

Efter lite testande blev resultat: Vattnet var 36grader i load och i idle var den runt 27grader!!
CPU blev 50grade load och 33 grader idle.
Temp. på grafik var mindre än 26grader. Temp.sensor på kortet kan inte vissa undre 26grader så jag vet inte vad temperaturen är men jag ska sätta dit ett exter temp. sensor.

Temperaturen på CPU va väldigt höjd tyckte jag, troligen är det för att pumpen är för klen. Ska köpa en till Hydor 20L pump och seriekoppla de båda.

Nästa steg är att måla chassit.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

looking good!:D

Visa signatur

♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
Bionicstyles©2003
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣

Permalänk
Medlem

Ambitiöst.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Satt och funderade lite över det superhäftande "fettet", vad e det?
Typ lim eller nått?

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant följer upp den här tråden.

Permalänk
Medlem

Fint gjort :).
Men borde inte fläktarna i toppen sitta åt andra hållet? Så att all varm luft inte blåses runt i lådan? :).

Permalänk
Medlem

Fint och seriöst bygge.
Du kanske skulle ha valt kopparflänsar istället...
Har en Volcano 9 med samma typ av fläns och den är
inte effektiv trots sin storlek.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Fint gjort :).
Men borde inte fläktarna i toppen sitta åt andra hållet? Så att all varm luft inte blåses runt i lådan? :).

Kancke, ska prova sen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-R
Fint och seriöst bygge.
Du kanske skulle ha valt kopparflänsar istället...
Har en Volcano 9 med samma typ av fläns och den är
inte effektiv trots sin storlek.

Ju, men hel koppar flänsar kostar minst 300kr/st. Jag behövde minst 4 st. Så rik är jag inte.
De flänsar jag använder nu har en kopparkärna.

Update: Jag lyckades klocka 6800LE till 491Mhz på core med 1,5 volt. Med capmodd på core borde jag komma över 500. Körde en snabb 3Dmark05, fick ~5100p.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

seriekoppla inte pumparna.. det svaga kommer att bromsa den stora..

köp en l30 istället kostar 50 lappen mer och ger 8,5L/min mer.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Intressant bygge :). Känns inte som det är så jättevanligt att folk kyler vattnet med peltiers, men det förekommer vilket du är ett bevis på :D. Fast blir det inte lite högljutt med alla de där fläktarna och ska inte allt vara inne i lådan?(syftar mest på agget som driver peltiersen. Om du lyckas få in allt det där i lådan så är du värd en eloge :).

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

Umhh, e det ine lite mycket slit för en sådan kass temp? Jag menar min ligger i ca 53 i load... Jaja, vet at man inte kan lita på mobots sensorer.

Men det var bra och snyggt jobbat!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Hmm du borde inte satsa på en radiator ?

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem

blir det någon stor skillnad på vattnets temperatur mot om du stänger av peltierna?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
blir det någon stor skillnad på vattnets temperatur mot om du stänger av peltierna?

precis, vill veta med ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

inte för att vara någon besserwisser, men du har lagt kylare på mosfest, inte på 'kondensatorer/resistorer'.

tycker du borde köpa dig en radiator, tillochmed en black ice pro skulle duga, du skulle få ner tempen ett par grader, och kör du en 120mm fläkt på 5V så störs du inte av ljudet heller. pumpen lär låta mer.

annars ser det finfint ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yargnitz
Intressant bygge :). Känns inte som det är så jättevanligt att folk kyler vattnet med peltiers, men det förekommer vilket du är ett bevis på :D. Fast blir det inte lite högljutt med alla de där fläktarna och ska inte allt vara inne i lådan?(syftar mest på agget som driver peltiersen. Om du lyckas få in allt det där i lådan så är du värd en eloge :).

Ju jag vet, det är därför jag bygge saken.
Högljudt!? ju lite, men när allt ska vara i lådan och klart så ska de vara runt 20-25dBa. Men bZerk nätagg låtter rätt mycket, specielt om det är belastad. Så jag kommer nog bytta ut fläktar på den mot nåt tystare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
blir det någon stor skillnad på vattnets temperatur mot om du stänger av peltierna?

Vattnets temperatur.

CPU blir ~70grader efter en halv timmes körning av 3Dmark01. och jag kör också med en Black Ice PRO med MIST 120mm under testet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
inte för att vara någon besserwisser, men du har lagt kylare på mosfest, inte på 'kondensatorer/resistorer'.

tycker du borde köpa dig en radiator, tillochmed en black ice pro skulle duga, du skulle få ner tempen ett par grader, och kör du en 120mm fläkt på 5V så störs du inte av ljudet heller. pumpen lär låta mer.

annars ser det finfint ut.

Tack, då vet jag hur de heter nu.

Ju, det borde jag, men jag ville prova om det går att kyla vattnet med peltier. Jag köpte dessa peltier väldigt biligt (90kr/st) så jag tyckte att det var värt pengarna att prova o bygga grejen. Jag gogglade om nån har bygga en liknande sak som jag, men jag hitta ingen, förutom nån som bara har gjort en sån bara för att prova, men inte så att den ska användas 24/7 inne i datorn.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Fint bygge, men hade det inte vart enklare med en radiator bara ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Tack, då vet jag hur de heter nu.

Ju, det borde jag, men jag ville prova om det går att kyla vattnet med peltier. Jag köpte dessa peltier väldigt biligt (90kr/st) så jag tyckte att det var värt pengarna att prova o bygga grejen. Jag gogglade om nån har bygga en liknande sak som jag, men jag hitta ingen, förutom nån som bara har gjort en sån bara för att prova, men inte så att den ska användas 24/7 inne i datorn. [/B]

Du kan gott och väl ha både peltierkylningen och radiatorn. Bara du får en bra balans på värmen, menar 50C på cpun är ingenting man är ute efter när man kör med vatten

Permalänk
Medlem

läckert bygge!
blir ju inte direkt 10p på utséende å funktion men den kreativa biten är ju underbar.
du hade nog kunna löst allt lite smidigare och använt dig av 120mm fläktar istället för 80mm.
aja, charmigt bygge iaf

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Mycket fint.. Kommer hålla ögonen på de här :D...

Vad tycker du om bzerk agget??

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
Du kan gott och väl ha både peltierkylningen och radiatorn. Bara du får en bra balans på värmen, menar 50C på cpun är ingenting man är ute efter när man kör med vatten

Nä jag vet, der är nog CPU blocket som är för dåligt. Men jag ska kolla upp det bättre.
Ju jag tänkte också kancke ha två värmeceller från volvo 240 på sidan, och sex 120mm fläktar som suger ut luften. Men jag får se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 20kr
läckert bygge!
blir ju inte direkt 10p på utséende å funktion men den kreativa biten är ju underbar.
du hade nog kunna löst allt lite smidigare och använt dig av 120mm fläktar istället för 80mm.
aja, charmigt bygge iaf

Nä, jag vet. Men det är bara så för att kunna testa hela systemet. Sen ska burken målas och allt ska in.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge
Mycket fint.. Kommer hålla ögonen på de här :D...

Vad tycker du om bzerk agget??

bZerk nätagg låter rätt mycket om den är belastad. Helt ok, men om man inte behöver massa Amp på 12v kabeln så ska man man ta Tagan 480. Tyst och väldigt bra.

Fast priset är kancke avgörande, så visst bZerk nätagg är bra. Men om man vill den ha 20 dBa så får man bytta fläktar själv.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

River upp denna lilla tråd, eftersom jag undrar hur du isolerade grafikkortet med peltiern.

Skulle du kunna fixa bilderna?

Eller åtminstone den bilden med isoleringen.

Permalänk

är det bara jag som inte ser bilderna?

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
är det bara jag som inte ser bilderna?

Jag ser inte.
Edit: Gammal tråd iofs.

Visa signatur

Ta inte mina inlägg som seriösa och allvarliga.

Permalänk

Bilderna syns inte

Visa signatur

Antec Sonata + Antec Sonata AcoustiPack / Abit IC7 + v. 23 BIOS / Pentium 4 @ 3.0 GHz + Zalman CNPS7000A-Cu / 2 x TwinMOS 512 Mb PC 3200 DDR Ram / Club 3D Radeon 9800 Pro + Zalman ZM80C-Hp + Zalman ZMOPT1 / D-Link 530 TX 10/100 Mbit/s
Samsung DVD SD 616E / Nec DVD +- RW1300A / Iomega Zip 100 / Samsung Diskettstation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pepsi15
Jag ser inte.
Edit: Gammal tråd iofs.

Tråden är ffs inte så gammal, startades 20feb, har man inte bilderna uppe i mera än 2veckor så borde man inte lägga upp bilder...

Permalänk
Medlem

jag kan inte se bilderna:S

Visa signatur

Men du e ett mongo, du

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnubbiZ
jag kan inte se bilderna:S

Måste alla påpeka det?

Är väl bättre att skriva när man kan se dom.

Permalänk

Det var en utläggning på overclockers.com om detta för ett par år sedan och jag tror kontentan av det hela var att det faktiskt var rätt ineffektivt...

Permalänk
Medlem

bilder??? ser dem ej... *snyft*

Visa signatur

OJ OJ OJ så mycket siffror!!!