Permalänk
Medlem

HTPC - Rekommendationer

Hejsan!

Jag går i tankar på att bygga en HTPC (Home Theater PC). Jag har redan tittat på ett chassi (klarar ATX och mATX moderkort) och nätaggregat som är gjort för HTPC, men nu så behöver jag lite tips om en billig budgetprocessor och moderkort. Allt datorn ska klara av är att spela upp DVD/DivX (o. dyl.) filmer, spela musik (MP3/CD) samt surfa på internet. Jag vet inte riktigt vad för pass hårdvara detta kräver därför ber jag er om tips så jag kommer så billigt undan som möjligt. Jag har redan ett grafikkort och ljudkort jag kan använda till detta och nätagg och chassi har jag valt ut. Så kom gärna med tips om billiga moderkort processorer och minnen. Ett stort plus är om moderkortet har inbyggt nätverkskort (vilket jag antar de flesta har nu).

Tack på förhand
/Wipe

P.S.
Såg artikeln om HTPC här på forumet. Han som byggde den verkade ha hittat väldigt billiga prylar (moderkort/processor). Jag letade runt på div. sidor men hittade inget nytt som kunde komma i närheten av hans prisklass. Anledningen till att jag vill ha nya grejer är att man inte vet hur det har varit med ESD skydd på begangade prylar.
D.S.

Permalänk
Medlem

Du kan komma undan rätt billigt även om du köper nya grejer. Du behöver ingen värstingprestanda. Det brukar dock bli en del utgifter på att få den tyst. Har du letat här på forumet? Det är en massa htpc-projekt igång.

Permalänk
Medlem

Tack, jag insåg att det fanns en del trådar redan. Kanske skulle sökt och kollat i dem innan sorry. Kändes bara som de jag tittat i inte tar upp var man kan få tag i riktigt billiga processorer och så. Behöver ju inte vara nåt märkvärdigt liksom.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är givetvis Via:s Epia kombinerade Moderkort/Processor (Mini-ITX)

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10123

En del modeller kan man dessutom köra helt fläktlöst.

Men man bör kolla nog upp så att den "orkar med" det man tänkt göra - en Via processor på 1000Mhz är inte lika snabb som en Intel/AMD processor på samma hastighet.

Permalänk
Medlem

Tack för länken pulver! *Tittar*