[Bilder] Hur du sleevar [Nätagg] med endast en skruvmejsel [Tips Osv]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
LÄS NEDAN =D

HUH??? Var?

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snus
Varför göra något enkelt svårare? Sitta och pilla ut alla sladdarna tar ju bara massa extra tid...
Såhär sleevar man ATX-kabeln enkelt och lätt (denna kabelstrumpa är köpt på G-tek):

Gör man så där böhöver man ta en större strumpa än vad som egentligen behövs, och då kommer den sitta sämmre, tycker jag i alla fall.

Permalänk
Medlem

+ att det måste vara som att sätta på en ekorr-kondom på en elefantsnopp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Gör man så där böhöver man ta en större strumpa än vad som egentligen behövs, och då kommer den sitta sämmre, tycker jag i alla fall.

Kabelstrumpan jag har använt är av samma dimension som det brukar vara i de flesta kit man köper! Nu använde jag ju dessutom bara en liten stump på bilderna, har man en längre bit drar den ihop sig bättre.
Givetvis ser det ju bättre ut om den sitter tightare, så man får väl göra en avvägning om man tycker det är värt besväret för att få strumpan att sitta som ett ålskinn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dekor
+ att det måste vara som att sätta på en ekorr-kondom på en elefantsnopp

Hur menar du då? Att den blir töjd eller?
Isf kan jag upplysa om att fibrerna kabelstrumpan är gjord av inte töjer sig det minsta, det är sammanflätningen av dem som medger dimensionsökningen. Drar du lite i den drar den ihop sig till "rätt" dimension igen!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massemannen
HUH??? Var?

inlägget under det förra som jag skrev.

Det här!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon_lorden
nej, nej. det räcker att lossa ett litet "lock" så s-ata kontakten. under det är kablarna bara nertryckta i små skåror. inga problem där inte. Själv så tycker jag att de var lättare att sleeva än molex-kontakterna.

Permalänk

Ahhh , tnx

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snus
Hur menar du då? Att den blir töjd eller?
Isf kan jag upplysa om att fibrerna kabelstrumpan är gjord av inte töjer sig det minsta, det är sammanflätningen av dem som medger dimensionsökningen. Drar du lite i den drar den ihop sig till "rätt" dimension igen!

Jao, men blir den inte ens lite töjd?
Men det är ju gode smidigt iaf så slipper man ta bort kontakten.......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dekor
Jao, men blir den inte ens lite töjd?
Men det är ju gode smidigt iaf så slipper man ta bort kontakten.......

Inte den jag har iaf... Testade att dra i en tråd och den gick rakt av utan att töja sig!

Permalänk
Hedersmedlem

fint, nu snurrar min 120mm fläkt på 5volt

Permalänk

Går det typ inte att göra som snus beskrev och sedan klippa av krympslangen (eller vad den heter) så att det blir en remsa och sedan linda den runt och sedan typ värma med en tändare under så att dem smältts ihop??

Permalänk
Medlem

Haemi: Du skrev att man skulle märka molexen oxå, men det tycker jag är rätt onödigt då det redan finns märkning på den Om du kollar på kanten av hålet där man sticker in kontakten (på baksidan) så står det 1, 2, 3 o 4

Och för att inte sleeven ska "noppra" upp sig i ändarna så kan man smälta en sekund med en tändare.

Men för att fästa sleeven inne i nätagget är det bäst med eltejp. Krympslangen sitter inte annars.. Inte för mig iaf

Permalänk

sata är nog dom lättaste att sleva.. bara å rycka loss sladdarna och sen trycka i dom igen..

Visa signatur

-Intel Core2duo E7500, 2x2GB corsair ddr2 800mhz, xfx geforce 9800gtx+, gigabyte matx, windows xp x64.

- Acer aspire one A150, 1gb ram, Vista ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lwse !
Haemi: Du skrev att man skulle märka molexen oxå, men det tycker jag är rätt onödigt då det redan finns märkning på den Om du kollar på kanten av hålet där man sticker in kontakten (på baksidan) så står det 1, 2, 3 o 4

Och för att inte sleeven ska "noppra" upp sig i ändarna så kan man smälta en sekund med en tändare.

Men för att fästa sleeven inne i nätagget är det bäst med eltejp. Krympslangen sitter inte annars.. Inte för mig iaf

Det finns siffermärkning på ATX-kontakten oxå!
Är lite fler sladdar att hålla ordning på bara

Permalänk
Medlem

tänkte sticka till elfa i dagarna och köpa kabelstrumpa men kan inte bestämma mig om jag ska ha 4-8mm eller 5-10mm?
Ska sleeva ett Antec 330w nätagg och det lär ju gå ett par meter, någon som vet ungeför hur många?

Permalänk
Medlem

Köpte från komplett och de funkar bra olika storlekar osv..
//Chrillanr

Visa signatur

Asus A8N-SLI Premium 939, Amd 64 3700+, Evga 7800gt 470mhz(orginal), OCZ platinum 2048mb.

Permalänk
Medlem

Buster
Jag köpte 5 meter 5-10mm, fungerade super... Förrutom då att de 'glömt' att lägga ner alla krympslangar jag beställde :/

Min sleevning blev iofs bara skit... Hade bara tändare och var lika trött varje gång jag råkat smälta krympslange att jag gav upp till slut :D:D

Observer att detta bara beror på mig, avskräcks inte av mitt exempel ;D

Permalänk

äntligen har jag kommi på knepet med molex kontakterna

Visa signatur

-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k_alle_127
äntligen har jag kommi på knepet med molex kontakterna

kändes lönt att skriva detta va?

Permalänk

måsta man sen sätta på den vita ´´conectorn´´ sen eller man kan låta sladdarna abra sitta i varan utan den vita saken?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ska jusst till att börja min moddning ( om prylarna kommer idag )
tänkte sleewa sladdarna, men har ett problem.

man har ju gärna krympslang vid varje ände på sleewen, men om man inte har tillgång till en värmepistol, finns de då något annat sätt att krympa slangarna på??

Permalänk
Permalänk
Medlem

jag blev nyss klar med alla kabelstrumpor mm. men nu startar inte datorn?
vad kan ha hänt?
har inte rört den stora som går till moderkortet så den borde ju starta!

vet nån vad som kan va fel

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se några bilder?

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Tråden är från 05...

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

jag kan inte se några bilder, skulle gärna vilja se dem!:(

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Tråden är från 05...

Haha my bad!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

denna tråd må vara över 5 år gammal, kan man fixa "nya" bilde? ^^

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Haemi:

Jag har sett att många sleevar (sätter på kabelstrumpa för att göra det hela nättare och snyggare) sitt nätaggregat med hjälp av diverse paket och molexverktyg. Men även de som försökt att ta av dessa molex med vanliga skruvmejslar, nlar och dylikt. Har ska jag beskriva hur man enligt min egna (enkla) metod som endast inkluderar en mycket liten skruvmejsel (typ klockmejsel, min är köpt på rusta, borde finnas på de flesta järnhandlar). Något som kan vara bra är tejp och någon sorts penna också för att märka kablarna.

Det som behövs: http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/PICT4868.JPG

Innan jag beskriver kan jag nämna att fläktkabel, floppykabel och molexkabel är inga problem, jag såg också att P4-kabeln ska gå, dock så skaver det lite på plasten, återkommer med resultat om jag testar sen. Huruvida man kan ta ur auxilary-kabeln vet jag inte, såg dock att det fanns clips av något slag.. Någon som vet kan ju gärna skriva..

Grundidé: alla kablarna har olika slags clips. Dessa böjer man in för att sedan kunna dra ut dem. Efter man har dragit ut (och eventuellt slevat) så böjer man försiktigt tillbaka clipset.

Gör så här: "vänd" på molexen, så du får sidan där pinnarna syns sticker upp. Om du nu tittar ner så ser du två clips. (Du kan även snurra lite på kabeln så du får clipset mot mellanrummet mellan pin 1 och två) Stick ner mejseln och tryck försiktigt in det ena clipset. Sen trycker du lite lätt på det andra så låter det klick och det är bara att dra ut.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/PICT4871.JPG

Så här nånting ska det se ut efter du tagit ut den
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/PICT4872.JPG

Vik sedan tillbaka clipset (-n) försiktigt och tryck sedan tillbaka:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/PICT4874.JPG

När du tar ur fläktkabeln eller floppykabeln trycker du bara in clipset uppifrån och drar ut.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/PICT4878.JPG

Tips: Märk de första två kablarna med 1. och 2. och likaså på molexen där de ska in, så slipper du sätta i fel. Dubbelkolla med en annan molex du inte har hållt på med.

Kom gärna med tips (hur man tar ur aux-kabeln ;), åsikter osv.

lol.. Bilderna funkar ej

Permalänk
Medlem

godmorgon gissa varför..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...