Tystaste fläkten som går att köpa för pengar?

Permalänk
Avstängd

Tystaste fläkten som går att köpa för pengar?

80MM
120MM

Hur mycket blåser/låter dessa fläktar? Tipsa på om bra och tysta fläktar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

köp en fläktcontroller och ställ in fläktens hastighet istället!

// Frenell

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frenell
köp en fläktcontroller och ställ in fläktens hastighet istället!

// Frenell

Men du blåser de lite sämre också. :/ Jag menar ställer jag ner mina deltor som ligger runt ~50 dB styck så låter det fortfarande ruskigt mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Papst fläktar är tysta som fan och blåser på bra.

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frenell
Papst fläktar är tysta som fan och blåser på bra.

Är det någon speciell fläkt ur deras sortiment du syftar på? Eller är alla så?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

120mm's fläktar är att föredra då man kan köra såna i lägre varv och fortfarande förflytta lika mycket luft som en motsvarande 80mm's men till lägre ljudkostnad.
Hur mycket dom blåser och låter varierar kraftigt mellan märkena och modellerna......Adda och Papst är för övrigt populära märken som ska vara relativt tysta.

Permalänk
Medlem

Noiseblocker ska väl också vara hyffsade på db/cfm.

Permalänk
Medlem

Större fläkt ger mer volym flyttad luft per ljudenhet eftersom de måste gå i lägre varv. Du kommer alltså ifrån motorljudet på fläkten, men du kommer inte ifrån ljudet som den flyttade mängden luft ger (swooosh-ljudet vid fläktgallret).

Kolla in silentpcreview annars, de har rätt bra med grejer. Dock lite dåliga på fläktar. Tycker annars papst eller adda verkar göra tysta fläktar.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag tror zalman är jävligt bra, ska själv köpa 5x90 mm fläktar skulle kosta ca 250 spänn allt sammans

http://www.scandisc.se/P12.m5n?prodid=102642&viewMode=0&catid...

http://www.scandisc.se/P12.m5n?prodid=102642&viewMode=0&catid...

Permalänk

En tyst fläkt är en avstängd fläkt...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 4Ghz // Gigabyte GA-890GPA-UD3H // Gigabyte Radeon AMD 6850 // Corsair Dominator DDR3 2x2GB PC12800 // Samsung SpinPoint F3 500GB // Corsair CMPSU-650TX 650W // Eizo FlexScan S2431W + NEC MultiSync LCD20WGX2 // Logitech Z-5400 // Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Julius
En tyst fläkt är en avstängd fläkt...

Haha

Papst gör tysta fläktar. Men jag tycker deras 80mm viftar för lite luft. Den går i 1500 rpm. Då kan man lika bra köpa en Zalman-fläkt för halva priset och sätta dit en resistor. Zalmanen blåser mer dessutom.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Köp helst fläktar som nån här har testat redan. Vissa fläktar kan låta rätt lite, men sen kan de ha något störande ljud av lagret eller nåt. En av mina fläktar som jag har bytt ut låter konstigt. Spelar inte så stor roll hur mkt varv man ställer den på, det låter ändå mkt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

www.silentpcreview.com !!!

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en burk med endast Papst-fläktar i (utom nätagget) Och det ända jag hör är just nätagget och när hdd'n laddar. Mycket bra fläktar, något dyra, men det är dem värda!

Visa signatur

• AMD 64 3000+@3500+ • Abit AV8 • 1GB TwinMOS PC3200 • GeForce 6600GT @ 580/1150 •

Permalänk
Medlem

själv är jag riktigt nöjd me mina Arctic Cooling som är temp. styrda...jag hör inte när dom är på...dessutom e dom billiga....35 kr på mycom
länk :
http://www.mycom.se/produkt/arctic_cooling_pro_tc_80x80mm_3_p...

Permalänk
Medlem

Säger bara Nexus. Finns nu på gtek.se

Köpte dem för ngt halvår sedan från tyskland. Har testat både 120, 92 och 80 mm som jag kört på typ 5v med en zalman fanmate. Har nu endast en 120 mm som casefan och en 92 mm på cpu kylaren. På typ en meters avstånd kan man inte höra om datorn är på eller ej (förutsatt att hårddiskarna snurrat ned).

Permalänk
Hedersmedlem

Bäst av de jag testat är Panaflo och Adda (båda vätskelagrade). Papst är överskattade och överprissatta. Nexus har jag inte testat.

Så 80mm - Panaflo 21, 28, 32 eller 38,2 dB (95kr på overclockers.se) och 120mm - Adda 16 eller 24,7 dBa (99kr på Datorbutiken resp. 119kr på GTek), eftersom 120mm Panaflo är svårt att få tag på i Sverige.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Vilket sätt vinner man mäst på? med tanke på dba/cfm
en adda 16 dba på 12v
eller
en adda 24,7 dba på 7 volt

Om man sätter ner en adda 24,7 dba på 7 volt hur mycket kommer den låta och blåsa då jämnfört med en på 16dba?

Permalänk
Medlem

Eller en Everflow för 29:- på webhallen. 1500 rpm snurrar den.

Visa signatur

_:_