Permalänk
Medlem

Video codecs

Hej, hoppas detta är rätt forum, jag har lite frågor om video codecs. Jag sitter på jobbet och har en videofil som jag redigerar lite, skall bli en instruktionsvideo, originalfilen är en okomprimerad avi.
(Video : 957 MB, 15687 Kbps, 29.970 fps, 720*480 (4:3), dvsd = Sony Digital Video)

1. Vilka codecs ingår som default i windows, och är några av dem bra?

2. Vilket codec är det vanligaste/mest spridda globalt?

3. Vilket codec rekommenderar ni, när man måste tänka på kvalitet, filstorlek och användarvänlighet (allra enklast är ju att inte behöva installera codec, men kan man komma runt det och ändå skapa bra och små filer?)

4. Vilken mjukvara är bäst/snabbast på att komprimera?
Sitter just nu med Pinnacle Studio, är det ngt att ha?

Tack!

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha komprimerade filmer så rekommenderas xvid som codec, den har bäst kvalitet/filstorlek. divx går väl också men den är inte gratis!
Jag har inte använt Pinnacle så jag kan inte uttala mig om den saken. Men kan man använda utomstående codecs i pinnacle??
Om du inte kan använda xvid i pinacle men vill kunna köra med xvid codecs så rekommenderas virtualdubMod (gratis). Men där kan man inte laga menyer!

En sidofråga: Jag använder DVDLab att laga Dvd filmer med menyer men det stöder inte subs (den nyare modellen skall väl göra det), men stöder Pinnacle subbar???

Permalänk
Medlem

Har testat lite och det verkar precis som du säger att xvid ger bäst filstorlek/kvalitet. Men nackdelen är att det då måste installeras hos 90% av de som skall se detta eftersom antagligen rätt många av de jag vänder mig till inte har xvid codec installerat redan. Finns det möjligen någon smidig xvid-installerare, helst bara ett dubbelklick, sedan klart? De codec-pack jag sett visar en massa valmöjligheter vad gäller codecs och spelare mm mm...

(Pinnacle klarar xvidcodec) Har inte lyckats utröna om subbar stöds, har inte meckat runt så mycket med programmet än. Menyer stöds i alla fall.

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Medlem

Om du komprimerar med xvid så skall det räcka med att de andra har xvid installerat och spela upp det in valfri spelare.
Vet inte om det finns någon "dubbelklicks" xvid men använder du Xvid-1.0-rc4-05042004 ???(det sista är datumet och om du komprimerar med nyaste xvid så måste alla ha nyaste för att se filmen), tycker det är bara att klicka ok ett antal gånger så är det installerat.

Eller menar du att det är en massa valmöjligheter när du skall komprimera?

Permalänk
Medlem

det klart, bara ladda ner en xvid kopia av nåt slag, alla är mer eller mindre likadana. Sen lägger du in det på skivan om det är en skiva du ska dra in filmen på :PPPP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
men använder du Xvid-1.0-rc4-05042004 ???(det sista är datumet och om du komprimerar med nyaste xvid så måste alla ha nyaste för att se filmen), tycker det är bara att klicka ok ett antal gånger så är det installerat.

Eller menar du att det är en massa valmöjligheter när du skall komprimera?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
det klart, bara ladda ner en xvid kopia av nåt slag, alla är mer eller mindre likadana. Sen lägger du in det på skivan om det är en skiva du ska dra in filmen på :PPPP

Jo, det jag menade var att de codecpacks som jag provat installera innehåller en väldans massa codecs och oftast en spelare därtill. Inga problem för mig att hantera som har rätt god datorvana men den videon jag gör skall distribueras runt till en massa folk, varav en del säkerligen är 60+ år och de vet med ganska stor sannolikhet inte vad en codec är ens efter förklaring. Alltså personer som t ex kallar datorchassiet för hårddisk.... Därför vill jag att de skall kunna installera (vid behov) på allra enklaste sätt, helst utan valmöjligheter överhuvudtaget. Jag laddade ner för en tid sedan XviD-1.0.1-05062004.exe, är det endast för uppspelning eller vad är det för version?

Tack igen...

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är någon större skillnad mellan min och din xvid codec utan det verkar som det är två olika grupper som släppt samma codec därav namnet olika. (men din var nyare). Den är för uppspelning och komprimering!
Om du installerar den på alla datorer så skall de kunna se på dina filmer som du komprimerar med xvid, utan några inställningar i valfri spelare!
Men sen är det viktigt att om du sedan någon gång i framtiden laddar ner en nyare version och komprimerar filmer, så måste alla uppgradera sin codec!

Permalänk
Medlem

Absolut enklast för Windows-användare är ju att komprimera till Windows Media format, förslagsvis med deras äldre codecs dessutom (ex v7), då slipper en hel del användare uppdatera för att kunna spela filen. Jag upplever att det ofta är betydligt viktigare för användarna än de 20-30% bättre kvalitét du får med Xvid och WMV9, men det beror ju också mycket på användarprofilen. Är det för en hemsida för ett företag ska du nog inte räkna med att kunderna är så pigga på/kunniga i att installera en codec som Xvid...

Noterade också att du satt och redigerade i NTSC-format? Är ursprungskällan i NTSC? OM det ska vara NTSC så måste du köra en inverse telecine och sen de-interlace på filen innan du skalar ner och komprimerar till ditt slutformat. Om källan INTE kommer från en amerikansk videokälla så har något gått fel och du måste tanka in materialet igen, fast i PAL-formatet.

Permalänk
Medlem

sant... gör den i wmv version 7. så blir den hyfsat liten och bör få bra kvalité.. sen kan du bara hoppas att det inte är nån liten haxxor som tagit bort alla codecs eller wmp eller annat

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska kolla in både enkel installation av xvid och prova wmv v7.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plongo
Noterade också att du satt och redigerade i NTSC-format? Är ursprungskällan i NTSC? OM det ska vara NTSC så måste du köra en inverse telecine och sen de-interlace på filen innan du skalar ner och komprimerar till ditt slutformat. Om källan INTE kommer från en amerikansk videokälla så har något gått fel och du måste tanka in materialet igen, fast i PAL-formatet.

Det är mycket riktigt en amerikansk källa, men utformatet spelar väl inte ngn roll om den skall ligga på websida?

Edit: Videon skall inte bara finnas på en websida, utan distibueras på CD osv...

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Medlem

@crazy_bd: Sant, ursprungsformatet spelar ingen roll för webben MEN du måste se till att du de-interlacar (varför i h-vete skrev jag inverse telecine? skyller på att jag har luftrörskatarr och feber och om det inte är för mycket rörelser i bilden kan du också testa att komprimera till 15 fps, det sparar ju en hel del bandbredd redan där och är ganska vanligt när ursprunget är amerikansk video.

Testa att göra olika version med Windows Media Encoder eller Virtual Dub för Xvid och se vad som blir acceptabelt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Beror på hur hög kvalite du tänkt ha, men ofta kan RM9 ge bättre kvalite än både xvid och wmv vid låga bitrates.

Och ska det ligga på en websida så är nog wmv eller realmedia att föredra, speciellt wmv då den brukar kunna plocka ner sin codec själv.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Väcker liv i en gammal tråd här... har kommit lite längre i mina efterforskningar.

Sammanfattning: Jag ville med min videofil nå till windowsanvändare, och ville alltså få bra komprimering och bra kvalitet, och framför allt bra kompatibilitet. Det bästa vore om videon gick att spela upp utan installation av codec/spelare etc.

EDIT: Videon skall inte bara användas på websida!

Så för att svara på ett par av mina egna frågor...

Codecs som ingår i Windows XP vid installation:
(med reservation för skillnader mellan version och hur ny utgåvan är osv)

Cinepak codec by radius
indeo codec by intel
indeo video 5.10
ir41_32.ax (indeo 4.4)
iyuv_32.dll (intel indeo iYUV r2.0)
Microsoft RLE codec
Microsoft Video 1
Microsoft H.261
Microsoft H.263
msyuv.dll (vet inte riktigt vad detta är, kan vara uncompressed codec av ngt slag)
tsbyuv.dll (vet inte riktigt vad detta är, kan vara uncompressed codec av ngt slag)

Att encoda video med dessa codecs avrådes ganska bestämt. Som exempel kan nämnas att Microsoft Video 1 producerade en fil som var 2 ggr större än det okomprimerade originalet. Cinepak halverade endast storleken. Några av dessa codec hade jag inte heller möjlighet att prova, då de behövde (enligt pinnacle studio) drygt 11GB för den färdiga filen. Förmodligen blir resultatet mindre, men jag har inte det utrymmet för tillfället.

Ett codecpack som jag installerade gav mig tillgång till en massa andra trevliga codecs, XviD ger mkt bra kvalitet med bra (liten) storlek på filen. Men då återkommer problemet att användaren måste installera det osv osv... så det går bort.

Men jag fick också tillgång till att komprimera med Microsoft MPEG-4 v2 codec (som ligger till grund för wmv-codecs om jag inte är helt ute och cyklar). Nästan lika god kvalitet och filstorlek som xvid, men nu verkar Windows kunna spela upp den utan att extra codecs laddas ner och installeras!? Alltså, även datorer som enligt listan i windows inte har detta codec installerat kan ändå spela upp videon!?

Har någon annan av er sett detta förut? Med andra ord, kan man anse att Microsoft MPEG-4 v2 är ett codec som är så gott som 100%-igt på Windowsmaskiner, trots att inga övriga codecs installerats?! Jag har provat på ett par "original-installationer" av Windows, både XP och 2000 och hittills fungerar det bra (bara man spelar upp det i Windows Media Player).

Har ni andra erfarenheter?

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.