Permalänk
Medlem

undringar kring nyköp av dator

hej.
har nu funderingar på att updatera min dator, eller snarare byta ut allt. så jag ahr lite frågor o hoppas ni kan hjälpa mig.

för mig e AMD64 ett självklart val men frågan är vilken, tänkte på 4000+ med 1MB cache, eller e det stor skillnad mellan 512 kb o 1 mb cache?

sen e det ju moderkortet, vilket är det bästa moderkortet för en AMD64, gärna klock vänligt oxå.
o då går jag direkt över till vad för minnen jag bör köra på?

graffet till detta blir antagligen ett radeon x850xt pe.

antar att jag får köra på ett PSU som e runt 450W, eller räcker det?

hoppas ni kan hjälpa mig med detta!
MVH erik

Permalänk
Medlem

Tester har visat att även Sempron med 128 eller 256kB är lika snabba som A64 vid samma hastighet. För A64 är det nästan bara MHz som gäller, extra cache eller dual channel betyder väldigt lite. Så vill du spara så köp inte 4000+, dessutom borde du vänta på revision E chippen som verkar vara mycket bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eric_R
Tester har visat att även Sempron med 128 eller 256kB är lika snabba som A64 vid samma hastighet. För A64 är det nästan bara MHz som gäller, extra cache eller dual channel betyder väldigt lite. Så vill du spara så köp inte 4000+, dessutom borde du vänta på revision E chippen som verkar vara mycket bättre.

Haha.....
Faktum är att 1mb chache kan hjälpa en hel del, ca 1000p o 3dmark01 gör det, dual-channel gör ju vädligt mycket för minnesbandbredden som också hjälper en del.
Och att en sempron skulle vara lika snabb som en a64 vid samma mhz är ju bara befängt.
Jag hade väntat på Venice kärnan som skall komma 4 april, den har uppdatera minneskontroller och klockar bättre än nuvarande processorer.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/print/sempron-2600.html

Titta igenom den testen, de flesta testerna visar obetydlig skillnad och
med överklockning till 2500MHz är sempron snabbare än 3500+ i flera tester.