Permalänk
Medlem

14.1 vs 15 tum

Jag satt på kneget och jämförde 2 olika laptops. De ena var en hp med 14,1 tums skärm och den andra en hp 15. 14 tummaren var extremt mycket smidigare och lagom skärmstorlek ändå. Nu verkar det dock inte som man kan få prestandamaskiner med 14 tummare, eller har jag fel? Det verkar vara 15 tum eller större om man kollar på tex zeptos datorer. Synd, skulle vilja ha en laptop med kräm, och ändå liten och smidig.
Tycker att 15 tum bara blir klumpigt och drar batteri i onödan.
Vad tycker ni andra ? Är störst bäst?
Ska snart köpa laptop, men vet ej vad ännu.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem

14 tum är fint om den är högupplöst.

Permalänk
Medlem

IBM T-serien är väl ok, men kostar som guld. Deras 14"-modeller är faktiskt mindre också, de flesta 14"-are jag sett de senare åren har varit lika stora som 15", men med en mindre lcd-panel i locket.

14" verkar bli allt mer utrotningshotat tyvärr... folk verkar tro att en 15.4" är definitionen på "smidig bärbar". Det är synd..

Permalänk
Medlem

vilka modeller är det du kikar på?

Permalänk
Medlem

hp

Modellerna jag satt och jämförde var den lilla smidiga godingen nc6000 och den grovhuggna och otympliga nx9010. Skulle vilja ha en burk i nc6000 storlek, fast med lite mer kräm. Typ med det nya chipsettet och fetare grafik. Gärna en zepto. Ser inte alls vitsen med att ha en fet 15" skärm på en bärbar i mitt fall.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem

en sak som jag inte förstår är ju att tekniken går ju framåt.. men man ser ju inte mer små kraftfulla datorer.. säg en typ 14" Wide med bra graffe.. med eget minne på 128MB klassen..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
en sak som jag inte förstår är ju att tekniken går ju framåt.. men man ser ju inte mer små kraftfulla datorer.. säg en typ 14" Wide med bra graffe.. med eget minne på 128MB klassen..

Har också tänkt på det där, känner att 15,4" är lite väl onödigt stor så jag är också sugen på en 14.1" widescreen.

Men jag har bara sett med 64 MB eget grafikminne (Radeon 9700 64 MB).. ngn som vet hur ett sådant kort presterar? Har läst att folk spelar HL 2 utan problem med det men då börjar man undra.

Visa signatur

{fujitsu siemens amilo 1630}{amd 64 3000+}{ATI MOBILITY Radeon 9700 128 mb}{1024 Mb}{60 gb hdd}