Permalänk

Tyst Dator tråden...

Intressant tråd som Magnus Thorén skrev om hur man skall göra sin dator tystare många bra tips som jag hoppas många nu tar till förfogande, för en tyst arbetsmiljö är avstressande och det är kanske onödigt att stressas av en sådan sak.

Jag ville bara tillägga till artikeln att man Inte bör ha helt öppna ytor ut från insugs fläkten de detta bidrar till att fläkten inte har något sug motstånd att jobba mot och ger då ljud ifrån sig då den går på övervarv mot spänningen den får.
För att hindra detta skall man som Magnus sa inte ha någonting mer än 1-2 cm framför fläkten men man bör ändå ha ett motstånd.
Så ta inte bort fronten helt och tro det blir tystare.

Jag har ett Cheftek midtower chassi som är väldigt likt de Antec chassi som Magnus använt här, fast jag tycker mitt är lite bättre då de tex. inte har några "tjuv-luft-hål".

Lycka till nu!
Let there be peace!

P.S.
Papst fläktar är bra.

Visa signatur

Shiggity Shiggity Shwa!!!

Permalänk
Medlem

Du hävdar alltså att en fläkt går på övervarv om den inte har ett motstånd som tex ett fläktgaller?
Jag skulle vilja hävda att en fläkt utan motstånd går på orginalvarv och att en fläkt MED motstånd går på undervarv.
Fast å andra sidan det ska till ett riktigt kasst chassigaller för att dra ner en fläkts varv/m att det blir ljudmässigt märkbart.

Att distansiera fläkten från chassigallret är för att slippa turbulens som är en riktigt ljudbov.

Allt motstånd är dåligt motstånd då det försämrar luftflödet och skapar turbulens

Permalänk
Medlem

Vad menas egentligen med "tjuvlufthål"?

Vad är de... uh... till för?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure"