Permalänk
Medlem

Tjutande RAM-minne?

Under de senaste veckorna har det börjat pipa om datorn när man kör spel, typ BF1942, C&C Generals, NFS:UG2 osv... Jag trodde i början det var tempvarningen för CPU:n, men det visade sig felaktigt. Kollade sen om det var nätagget, men inte det heller, det var felfritt.

Jag misstänkte moderkortet eller grafikkortet ett tag, och installerade PCMark04 för att testa. När testet kom till RAM-minnet, tjöt det till utav bara f*n... så nu tror jag att jag vet vilken komponent som är fel iaf...

Men hur kan ett RAM-minne pipa? Det är inte PC-speaker-ljud, eller högtalar-ljud. Det påminner starkt om tinnitus, men mycket högre.
Det är fruktansvärt irriterande, och det skär i öronen, så jag kan inte använda datorn i nån större utsträckning.

Dom på computing.net sa att jag inbillade mig och bad mig skära ner på drogerna, men det är inte bara jag som hör det, utan alla andra i min omgivning också. Nån som har nån idé om vad som kan vara fel?

Specs:
Abit IS7-E2
Intel P4 Prescott 3.0GHz
2x TwinMOS PC3200 512MB
Asus Radeon 9200SE 128MB (jag vet, klaga inte)
Seagate Barracuda 200GB
NEC ND-2500A DVD-RW

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Medlem

Låter nästan precis som problemet jag har med min burk. I mitt fall är det några kondensatorer som pajat på moderkortet. Ska testa att stoppa i ett annat ramminne imorrn nu när du nämner detta, men jag tror fortfarande det är kondensatorerna som e problemet. Mitt tips sålänge, använd hörlurar ;).

Edit: Värt att nämna är att detta ljudet nästan kan försvinna ibland i idle. Men så fort den blir belastad så, ja...

Permalänk
Hjälpsam

Snarare spole som sitter vid kondencatorn... Kondencatorer har en tendens att dö, men de brukar inte låta så mycket (har två kondingar i fickan just nu som skall få fräsha bröder på ELFA i morrn bitti). Dock så kan spolarna låta en hel del om de inte är 100% tighta, då vibrerar de med växleströmmen och kan låta så kul.

Döda kondingar är lätta att löda av köpa nya och byta ut. Om en konding är svullen på toppen och/eller har läckt så skall de bytas. Om det är en spole som låter så gå lös på den med en limpistol.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ingen av kondensatorerna verkar vara paj, men spolarna sitter ju löst...
Det har aldrig låtit så förr. Ska ett moderkort som knappt är ett halvår gammalt paja så?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Hjälpsam

Volvo 760 skulle inte gå av på mitten heller... Dessutom, den är inte trasig, bara lite iriterande glappig. Shit happens, gegga på limpistol på spolen så löser det sig nog.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kan ingen fixa upp en bild på hur en spole ser ut då mitt kort lider av samma problem?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Hjälpsam

Rund sak med 1-2mm koppartråd virad. Som en donut ungefär. De finns båda i nätagg och på moderkortet i samband med VRMen (ström omställaren tillsammans med mosfetarna, de varma svarta fyrkanterna med tre ben)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kommer in jag här me lite konstiga ljud ur lådan:D
Det är så att när jag typ minimerar,byter fönster,stänger ner nått fönster eller när den skall lada nått i ett spel eller dyligt så tjuter de ibland riktigt högt.
Kan de me va att nån kondensator e paj eller dyligt?
Mvh:kTa

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Hjälpsam

kTa, det är det många som har nämt här på forumet, främst att det är nätagget som låter när de gör sådant (?). Jag har inte forskat i varför men sök runt lite här det brukar vara ca en sådan tråd varannan dag.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Polarn kommer förbi senare idag med limpistol, så ska vi testa..

Det sitter tre spolar på mitt moderkort, alla "bakom" heatsinken, alltså mellan den och utgångarna på baksidan.
Är det dom jag ska kladda på?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Medlem

Har samma problem, iaf när jag kör SuperPi. Då kommer det ett högfrekvent ljud från, ja du. Ganska störande, nån som vet vad det kan vara kanske ?

Permalänk
Hjälpsam

LupusRex, jupp de är det. Täck en ordentlig ring runt, borde räcka, inte isolera hela moderkortet som om det vore en pajkastningstävling.

Låter som du ligger på gränsen joakim_r SuperPi är riktigt krävande av processorn, då drar du som mest ström och således bellastar VRMen (spolar och mosfets) som mest. (PS. vad föreställer din avatar?)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Fluf:
Jag tycker det ser ut som en liten vovve jag.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Låter som du ligger på gränsen joakim_r SuperPi är riktigt krävande av processorn, då drar du som mest ström och således bellastar VRMen (spolar och mosfets) som mest. (PS. vad föreställer din avatar?)

Det är en hund med peruk

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem jag med :S rätt wierd

Visa signatur

Drink da fAnta, Stay Bamb00zcha

Permalänk
Medlem

jag med, urbax :S Är det någon som har testat med smältlim? så att det verkligen hjälper.. har inte lust me o klappa ner mamman

Visa signatur

MSI K8N NE02, 3500+ @ 228x11, Zalman 7000B -Cu, Corsair Value S. 2x512, 6800Nu @ 410/850, Tagan 480w, Samsung 710N, 750 GB

Intel P3 1.2 - 512MB SDRam - FX5600U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Volvo 760 skulle inte gå av på mitten heller... Dessutom, den är inte trasig, bara lite iriterande glappig. Shit happens, gegga på limpistol på spolen så löser det sig nog.

måste man använda sig av smältlim ?

kan man inte använda sig av UHU allplast?! nå typ av super lim jag hittade som jag limma ihop en liten keramik-prydnads katt som "tappat" huvet tål värme 90 grader står det...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Nu är det fint med smältlim på spolarna, och en ny fin Zalman-fläkt på CPU'n.

Dock är ljudet fortfarande kvar när man kör PC Mark. :\

Irriterande...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T