Ni med pejl på kondingar, har glömt mina skol kunskaper ang dem.

Permalänk
Hjälpsam

Ni med pejl på kondingar, har glömt mina skol kunskaper ang dem.

Då vart det dax att dra till ELFA i morrn bitti och köpa lite nya kondingar till ett sött moderkort. Jag kollade upp specs på de gamla kondingarna och tyckte det borde vara lätt att hitta på ELFA.. men icke, det finns en hel uppsjö kondingar, men ingen prceis som jag ville ha dem.

Det är elektrolyt kondingar;
2700μF 6,3v 105c
1500μF 10v 105c

Hittade inte exakt vad jag ville ha, närmast 2700μF 6,3v 105c hittade jag;
67-232-74 eller 67-232-82
Närmast 1500μF 10v 105c kom hittade jag inget bra alternativ till alls.

Det är ont om plats för att paralellkoppla på moderkortet... Har ni några förslag?

Hur är det om man kör tex en 10v specas konding där det skall vara en 6,3 eller 16v istället för en 10v. Samt vad hände om man kommer över eller under spec i Farad?

Jättetacksam för bra och beskrivande svar.

EDIT;
Intrresant vetande om kondingar och varför en del exploderar.. Framför allt varför tex Abit hade sådana problem med kassa kondingar;

Citat:

The story behind this has all the makings of a conspiracy theory Hollywood movie. As reported in IEEE Spectrum Online, apparently a scientist stole an electrolyte formula from his employer in Japan and left the company. Shortly afterwards, this scientist took up with a Taiwanese electronics manufacturer and used the formula there, then went on to sell the formula to other firms. The problem was, the formula was wrong.

Missing were a few crucial elements in the chemical concoction that made up the electrolyte inside the capacitor. Without these additives, according to Dennis Zogbi of Passive Component Industry magazine, the capacitor will emit hydrogen gas and burst after a short operational lifetime.

http://www.geek.com/news/geeknews/2003Feb/bch20030207018535.h...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Testpilot

Det ska gå att köra med kondingar som har högre volttal, bara att dom brukar vara större fysiskt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hjälpsam

Så tex 67-234-64 1500uF 25v
istället för
1500μF 10v

och

67-228-47 2700uF 16V
istället för
2700μF 6,3v

Skulle funkat istället (om de fysiskt får plats på moderkortet)?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Så tex 67-234-64 1500uF 25v
istället för
1500μF 10v

och

67-228-47 2700uF 16V
istället för
2700μF 6,3v

Skulle funkat istället (om de fysiskt får plats på moderkortet)?

Ja, de skulle fungera utmärkt.

Permalänk
Hjälpsam

Jäklarna fick inte plats, det var främst 1500uF som behövde bytas... Naturligtvis hade ELFA bara 1500uF för ytmontering (sockel), och det orkade jag inte modda om med kablage o grejjer. Så jag slängde på ett handfull 1200uF 10v istället. Får se hur det funkar...

EDIT;
F-N, gick inte så bra alls verkar det som.. Någon som vet någon annan butik för kondencatorer, online eller i Göteborg helst. Jag behöver 2-5st 1500μF 10v (dimensioner ca 10x25mm). Ljud, radio butiker och så?

EDIT2;
1200uF uppenbargligen ger för studsig ström när det skall aggera som likströms utjämnare, jag tar och traskar ner till ELFA igen och testar med ett par 2000uF och ser om det lyckas bättre.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Köp en kondensator med låg impedans om du har problem att få det att fungera.

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Hjälpsam

Det var det jag gjorde, 300uF under spec, dvs den var för snabb på att ladda ur och likströmmen blev mycket oren.. Nu har jag precis kommit hem från elfa... igen... skall testa med för hög impedans istället.

Ideal impedans = rak linje
Låg impedans = taggig spänningsvåg
Hög impedans = böljande spänningsvåga

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Desto mer uF desto bättre

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Desto mer uF desto bättre

Inte helt sant. Om den har för hög impedans, dvs laddar ur för långsamt så hinner den inte ladda ur och skapa en jämn linje innan nästa våg kommer så att säga.

Inte helt värdelöst ännu, Windows98 installeras... på en 2,5" HDD mer info kommer om en stund.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI