Dålig laser på PS2 - Svår att byta?

Permalänk
Medlem

Dålig laser på PS2 - Svår att byta?

Känner en som vill sälja sin PS2 till ett rätt okej pris. Dock vill inte maskinen riktigt läsa alla skivor som ska spelas upp, inte förns efter ett par försök iaf..

Antagligen börjar väl lasern sjunga på sista versen. Så till mina frågor..

Kan man "reparera" lasern själv?
Vad kostar en ny laser (och vart köper man den)?
Är det knöligt att byta lasern själv, eller måste man lämna in maskinen? Har bytt laser ett antal gånger på olika ps1-maskiner, är det ungefär likadant?

Tacksam för svar!

Visa signatur

//Mattias

Permalänk

Här är till v1-4
http://www.chipper.se/index.php?main_page=product_info&cPath=...

Och här till v5-10
http://www.chipper.se/index.php?main_page=product_info&cPath=...

Men måste man inte kalibrera lasern när man sätter in den eller nåt?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk

700:- var ju långt ifrån billigt. Sen vill väl kompisen ha några hundralappar för sin maskin dessutom. Då kan du nog hitta fungerande PS2or till det priset eller t.o.m billigare.

Permalänk
Medlem

Behöver man löda för att byta laser?

Visa signatur

So Far So Good So WHAT!

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara ta och köpa en ny Ps2:a. En ny laser till ps2:an kostar minst 700 spänn. Så måste man stoppa in den också, och om du inte gör det själv, så går allt på 1300 spänn. Jag övervägde det, och komfram till att jag köper en ny istället, en sån platt jävel..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag bytade laser i en ps2:a häromdagen. Visst var det lite pilligt att göra det men inte så farligt faktiskt. Betydligt jobbigare att löda in ett chip i den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre
Jag bytade laser i en ps2:a häromdagen. Visst var det lite pilligt att göra det men inte så farligt faktiskt. Betydligt jobbigare att löda in ett chip i den.

Var du tvungen att kalibrera lasern eller löda nånting när du böt den?

Edit:

P37uR:
Du som bor i örebro kunde ju ha gått till chipper och få lasern installerad. Det går ju bara på 895. 695 för lasern och 200 för att få den installerad.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att lasern är smutsig och det är däför den läser dåligt? Då borde man kunna fixa det genom att helt enkelt torka av linsen.

Permalänk

Om enheten är gammal så kan en omkalibrering fixa biffen.
Dock måste man veta vad man gör då en felskruvning gör läsaren värdelös

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Om enheten är gammal så kan en omkalibrering fixa biffen.
Dock måste man veta vad man gör då en felskruvning gör läsaren värdelös

Och hur omkalibrerar man en laser då?
Finns det nån guide nånstans?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonPluring
Och hur omkalibrerar man en laser då?
Finns det nån guide nånstans?

Det är ingen barnlek direkt. Allra helst skall du sitta med ett oscilloskop och ha ett bra humm över hur vågorna i regel brukar gå på PS2:or. Krävs bra mycket erfarenhet för att få ett bra resultat. Det finns en del guider på PSXCARE:s forum, men det är så jävla tetigt att det är lika bra att låta ett proffs göra det.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Re: Dålig laser på PS2 - Svår att byta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
Känner en som vill sälja sin PS2 till ett rätt okej pris. Dock vill inte maskinen riktigt läsa alla skivor som ska spelas upp, inte förns efter ett par försök iaf..

Antagligen börjar väl lasern sjunga på sista versen. Så till mina frågor..

Kan man "reparera" lasern själv?
Vad kostar en ny laser (och vart köper man den)?
Är det knöligt att byta lasern själv, eller måste man lämna in maskinen? Har bytt laser ett antal gånger på olika ps1-maskiner, är det ungefär likadant?

Tacksam för svar!

Mordbrännare!!:rolleyes:

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Nej inte mordbrännare, ett förkortning av mitt efternamn (Aronsson)..

Nåväl, tror jag överväger att köpa en ny maskin istället! Tack för svaren.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Jag lödade eller kalibrerade ingenting, bara flyttade den nya rakt över till maskingen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre
Jag lödade eller kalibrerade ingenting, bara flyttade den nya rakt över till maskingen.

Ok. Vart köpte du lasern och hur mycket kostade den?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One