Permalänk
Medlem

Dämpkit till Sonata

Goddag!
Jag jobbar vidare på att få en så tyst burk som möjligt.
Nu har jag en Antec Sonata låda, en Zalman VF700-CU till graffen & en Artic Cooling Copper Silent 2M (som körs på lägsta speeden) till CPU'n. Tycker fortfarande att det låter lite väl mycket...

Undrar om ni tror att dämpkittet till Antec Sonatan skulle göra stor skillnad ?

Eller har ni några andra tips!

Permalänk
Medlem

Hur låter ljudet nu? Vad jag vet tar inte dämpmattorna bort ljudet, utan får det att låta mer djupare och behagligare istället.

Permalänk
Medlem

Det susar.
Antar att det är Hårddiskarna som låter mest.
Sitter jag och kollar på TV, typ fyra meter bort, så blir det irriterande.

Permalänk
Medlem

Vad är det för diskar du har? För sonata har ju gummibussningar som dämpar ljudet från hårddiskarna. Är det ganska högfrekvent tror jag du kan få ner ljudet lite med dämpmattor i alla fall, rätta mig någon om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Det är väll acousticase som gör det eller? Jag tycker det fungerar helt ok iaf. Men chassifläktarnas ljud blir inte lägre eftersom de har direkt kontakt med "omvärlden".

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43946...

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

Gör en gummisnoddsupphängning för diskarna så de inte fortplantar några vibrationer alls genom chassit.

Hur mycket låter nätagget? Kan vara det som är boven, även om sonata bör vara tyst.

Fläktgaller kan skapa turbulensljud, ha så mycket fritt utrymme bakom och framför som det går.

Nordbryggefläkten (om man har en) på moderkortet låter ofta förjävligt, se till att luftdraget genom chassit är bra och montera en stor passiv fläns.

Hmm nått mer tips kan jag inte komma med, men hoppas du får tyst på den

Permalänk
Medlem

Gummisnoddar torkar ut med tiden och till slut så går de sönder, inte kul. Om dom går sönder och hårddisken ramlar ner så finns risken att den tar skada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
Gummisnoddar torkar ut med tiden och till slut så går de sönder, inte kul. Om dom går sönder och hårddisken ramlar ner så finns risken att den tar skada.

Alltså gör man en upphägning med någon starkare tråd. Om man vill få bort hårdiskarnas vibirationer så kan man kolla här

Permalänk
Medlem

Diskarna är en IBM-DTLA-307075 & en Samsung SV1604N.
Nordbryggan har redan passiv kylning.
Diskplatserna har ju gummibussningar som sagt, så det är nog lugnt med vibrationerna.
Däremot låter ju diskarna i sig själv så klart.
Nätagget tyckter jag inte det verkar vara.
Har f.ö. bara orginal-chassi fläkten i lådan.

Men alla delar låter ju lite grann (nätagg, Gpu-fläkt, CPU-fläkt, Chassi-fläkt & HD.), hur man en bär sig åt.

Frågan är om dämpkittet skulle hjälpa eller inte ? Kostar ju endå nästan 500:-

Permalänk
Inaktiv

sätt ipp hårddiskarna med buntband, det torkar verkligen inte ut vill ja lova dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s016aq
Diskarna är en IBM-DTLA-307075 & en Samsung SV1604N.
Nordbryggan har redan passiv kylning.
Diskplatserna har ju gummibussningar som sagt, så det är nog lugnt med vibrationerna.
Däremot låter ju diskarna i sig själv så klart.
Nätagget tyckter jag inte det verkar vara.
Har f.ö. bara orginal-chassi fläkten i lådan.

Men alla delar låter ju lite grann (nätagg, Gpu-fläkt, CPU-fläkt, Chassi-fläkt & HD.), hur man en bär sig åt.

Frågan är om dämpkittet skulle hjälpa eller inte ? Kostar ju endå nästan 500:-

Du verkar ju inte vara speciellt säker på vad som egentligen låter, så du kanske ska öppna lådan och tex. stoppa nätaggsfläkten ett jätte kort tag för att kolla om den låter och samma sak med chassifläkten. Hårdiskarna kan du ju dra ut en och en för att kolla (stäng dock av datorn först).
Orginalfläkten till sonatan låter om du kör den på högsta varv, kolla om du kan fixa någon fancontroller till den eller någonting liknande så att du kan dra ner hastigheten. Fläkten som nu säkert sitter där bak kan du kolla om den sitter med vanliga skruvar eller med små gummipluppar. Att fästa en fläkt direkt mot chassisidan är inget tips.
Kylningen för GPU och CPU verkar du ha fått tyst på iaf. och det är bra, men kör du GPUfläkten på 100%? Vilket grafikkort har du?

Permalänk

Även jag undrar hur stor skillnad det blir med det där dämpningskittet för 500 kr. Nån som vet? Är det väl investerade pengar?

Tack!

Permalänk
Medlem

Dämpningskitet gör som nån skrev tidigare att ljudet blir lite dovare och mindre obehagligt att lyssna på. Vänta dig ingen jätteskillnad i ljudnivå, så om det är värt 500kr kan bara du själv svara på.

Visa signatur

Dator1: AMD XP2500+, 9600PRO
Dator2: AMD XP1800+, 9000PRO AIW

Permalänk
Medlem

Finns ju billigare mattor som funkar lika bra, typ på Biltema eller liknande. Körde på någon sån till mitt chieftec dragon tidigare, högfrekventa ljud försvann till till viss del faktiskt, med om det är fläktsuset som stör kommer det nog inte hjälpa, då har du fått andra tips som är bättre.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s016aq
Diskarna är en IBM-DTLA-307075 & en Samsung SV1604N.
Nordbryggan har redan passiv kylning.
Diskplatserna har ju gummibussningar som sagt, så det är nog lugnt med vibrationerna.
Däremot låter ju diskarna i sig själv så klart.
Nätagget tyckter jag inte det verkar vara.
Har f.ö. bara orginal-chassi fläkten i lådan.

Men alla delar låter ju lite grann (nätagg, Gpu-fläkt, CPU-fläkt, Chassi-fläkt & HD.), hur man en bär sig åt.

Frågan är om dämpkittet skulle hjälpa eller inte ? Kostar ju endå nästan 500:-

Kan ju vara hyfsat viktigt att försöka ta reda på vad det är som låter.. Prova att lyssna genom ett rör eller en strut som du riktar mot olika delar av datorn och se om du hittar källan...

Har dämpkit på min Sonata, men har alltid haft det, så jag vet egentligen inte hur den låter utan... Men... I jämförelse med min gamla låda och när jag kör med lådan öppen, så känns det som om dämpkittet tar 'eggen' av ljuden... Höga vinanden och andra 'vassa' ljud försvinner, men ljud med mer bas hörs fortfarande...

Den medföljande chassifläkten blåser rätt bra (79cfm) men är inte vidare tyst... Kör du den på Fan Only? Bytte själv till 'Fan Only' rätt nyligen, och den blev mycket tystare. Dock spinner nätaggets fläktar upp till högre varv efter ett tag och 'äter upp' en del av vinsten. (Tror idealet vore om Fan Only kunde kräma på litet mer på chassifläkten *innan* PSUn blir varm. Alternativt om jag byter till en ADDA och kör den på 12V hela tiden... men det är mina prylar.. ska inte störa er med det...)

Du kan även prova att byta till en Arctic silencer på graffet. Den har fördelen att den transporterar ut den varma luften ur lådan istället för att låta den vara kvar och värma upp andra komponenter (t.ex. nätagget, som då höjer varvet på sina fläktar).

Visa signatur

Gammal och gnällig