Permalänk
Inaktiv

SilverCrest WebCam...

Jag tänkte köpa en WebCam för att bygga om och mina händer föll på en SilverCrest från Lidl; trots att det står att kameran skall klara av att ta 1,3 megapixels bilder verkar den inte klara mer än 320x240 så en liten varning om ni skall köpa en liknande eller en Typhoon EasyCAM.

Jag ville ta bort ett filter som brukar finnas för att kunna använda near-ir, men jag hittade inget sådant filter och blev lite förvånad. För min tanke var att jag skulle ta bort detta filter och sedan se om man skulle kunna ersätta de sex lysdioderna med sex ir dioder.

Varför fanns det inget filter? Kan kameran filma IR men filtrerar detta på annat sätt? Skulle man kuna testa andra drivrutiner?

Sedan den sista saken. Ibland klagar den på att jag har felaktiga STI driver trots att jag instalerade de man fick med kameran. Men vad gör en STI driver?

Permalänk
Medlem

Webcam från Lidl, vad kan man vänta sig?

Permalänk
Medlem

köpte oxå camen på lidl. blev väldigt nöjd. klarar sig bra i t.o.m. mörker, räcker med ljuset från skärmen. sen finns ju oxå lysdioderna att ta till. 1.3 mxp är bara nys, det är 640x480 som förstoras upp. men visst klarar den mer än 320x240. den fixar 640x480, 30fps. enda som kunde önskat mer var inbyggd mic. men jag gjorde en liten snabbmod. tog itu en 19:- mic från biltema o fäste den på camfoten/clippen. jag har inte haft ngt krångel med drivrutiner. har sökt efter alternativa, men inte hittat. tycker de som är med är justa dock.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Inaktiv

Hm. Min kamera är usel i mörker just nu och den 640x480 bild jag får ser ut som den är uppbyggd utav stora block. Som sagt, en kamera från Lidl väntar man sig att man skall sätta en skruvmäjsel i och leka lite och det är därför jag söker lite tipps. En ny mic skall in iaff och jag föreslår att man även borrar upp hålet för ljus sensorn.

Pera: Vilka program använder du för att ta bilder från kameran? Själv har jag nästan bara det cap program man fick med samt MS-media encoder.

Permalänk
Medlem

Har också köpt en sånn...
Vrid på linsen.. själva den som sticker ut...

[||]
[||]]]]]] <---
[||]

Permalänk

Vad kostar den camen?

Permalänk
Inaktiv

Tackar; den satt hårt och jag trodde först att de hade limmat fast den. Kameran kostade 199:- och har 6 st led-light som styrs av en fotocell som stegvis ökar ljus styrkan beroende på hur mörkt det blir. Jag får mycket dålig kvalite ungefär som om 160x120, men det kan vara ett problem här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Hm. Min kamera är usel i mörker just nu och den 640x480 bild jag får ser ut som den är uppbyggd utav stora block. Som sagt, en kamera från Lidl väntar man sig att man skall sätta en skruvmäjsel i och leka lite och det är därför jag söker lite tipps. En ny mic skall in iaff och jag föreslår att man även borrar upp hålet för ljus sensorn.

Pera: Vilka program använder du för att ta bilder från kameran? Själv har jag nästan bara det cap program man fick med samt MS-media encoder.

Hej
installerade inte medföljande program. utan tar bilder med twain i paintshop pro. funkar ju bra med windows moviemaker o virtualdub oxå.
edit/har inte fått camen att funka ihop med timershot/powertoys, device not found. irriterande, har ngn ngt liknande gratisprogram på förslag?

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

tips : Philips toUcam 2 Pro 60fps..

60fps i 1024*768..

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

Den kostar 199:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
tips : Philips toUcam 2 Pro 60fps..

60fps i 1024*768..

väldigt bra cam, men en helt annan priskategori. hittar ingen annan i 200:- klassen som haft bättre bild.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
tips : Philips toUcam 2 Pro 60fps..

60fps i 1024*768..

vad kostar den?

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Jag hittar äns inte någon inställning för att kunna ta bilder i 1280x1024 som det var utlovat. Även om detta är interpolerat tycker man programen man fick med borde klara detta. Men som sagt, jag kan inte ta i så hög kvalité och alla som sett på kvalitén min kamera gör har sagt att det är bland det sämsta de sett.

Jag vet inte varför, men det står att det skall vara en CMOS och de har jag för mig skall vara lite bättre än CCD och kunna återge fler färger. Men trots att jag använde de drivisar man fick med och de medföljande programmen blir det inget bra för mig

Kanske beror på att jag kpoolade till min gamla dator som tyvär inte har USB2. Kan det vara felet varför jag får en dålig bild?