köp av hårddisk, tips?

Permalänk
Medlem

köp av hårddisk, tips?

jag tänkte köpa en tyst och stabil hårddisk att ha OS på.
JAG VET: LÄS GUIDEN!

men allting ändras hela tiden och man bör ha det bästa.
jag tänkte ha OS, program, (spel?). men den ska inte fungera som lagringsenhet av musik, bilder eller sådant. vad rekommenderar ni?
vad ska man ha på den för att det ska vara stabilt?
vart ska jag köpa den?
märke? kompatibelt med mitt system?
alla slags tips är jag tacksam för.

(AMD Athlon 64, MSI K8T neo..., 1024mb kingston, tänkte ha Win XP, ATI radeon 9800 pro)

Permalänk
Medlem

Ska du ha en disk till spel/program/os så gäller western digital raptor, finns 36gb och 74gb. Det är en sata disk,

Permalänk
Medlem

7200 varvarna wester digital, stor skillnad??

Permalänk

Köp inte en Hitachi, den skall man bara ha som lagring av icke viktig data.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vajlo
7200 varvarna wester digital, stor skillnad??

Ja det är stor skillnad accestiden. En raptor varvar 10000rpm. Vilket minskar söktiden, dvs allt på disken startar/loadar snabbare än om de vore på en 7200rpm disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Köp inte en Hitachi, den skall man bara ha som lagring av icke viktig data.

Kom inte med ett "köp inte Hitachi för ett antal GXP75/60diskar som IBM tillverkade krashade så därför måste alla Hitachi diskar också krasha" inlägg igen och förvandla detta till en "IBM suger" tråd.
Det är inget mer fel på Hitachis diskar idag än någon annan tillverkares diskar och eftersom du inte en tipsade om någon disk så hade du inte ens behövt posta inlägget.

Vajlo: Om du vill ha en tyst & snabb disk idag så är Hitachis 7k250 serie ett mkt bra val. Kör själv en sådan 160gb SATA som boot disk och den funkar mkt bra och den hörs inte när den arbetar. Annars så är Seagates 200gb diskar tysta & har snabb överföringshastighet men har sämre accesstid men har då 5års garanti istället. Maxtors diskar är också bra och deras Diamondmax 10 serie brukar ligga lite under konkurrenternas priser.
Det är egentligen inte så stor märkbar skillnad vilken disk du väljer av 7200rpms diskarna på marknaden idag.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Ska du ha tysta diskar är det Samsung spinpoint som gäller...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Maxtor 200 s-ata

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Mkt snack...

Läs detta: http://techreport.com/reviews/2004q4/seagate-7200.7ncq/index....

Efter det väljer du förmodligen en Raptor 74 framför en 36:a. Själv strök jag Raptor 36 efter att ha läst artikeln.

Väntar på Barracuda 7200.8 NCQ... Och om inte den dyker upp snart får det bli Diamond Max 10 NCQ.

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Ja det är stor skillnad accestiden. En raptor varvar 10000rpm. Vilket minskar söktiden, dvs allt på disken startar/loadar snabbare än om de vore på en 7200rpm disk.

Men nu var det inte acces tid han ville ha, utan tystnad. 10 000 varvare gör väl mer väsen av sig än 7 200.

Och såna där inlägg om att Hitachi suger köp en WD tycker jag inte heller om.

Vajlo: Lägre varvtal - lägre ljudnivå. Litet lagringsutrymme - låg ljudnivå. Stort lagringsutrymme - hög ljudnivå.

Det är egentligen inte diskens lagringsutrymme som är problemet, utan hur många platter den har. En relativt stor hårddisk idag, på ca.120-250GB använder sig av mer än en platta (jämförbar med en CD/DVD skiva) för att lagra data på. Ju fler platter den har desto mer hörs den när den byter platter, ungefär som en cd-växlare. Lite dåligt exempel kanske. Fast iofs så tror jag de har ett läshuvud för varje platta så att den slipper hoppa fram och tillbaka med ett läshuvud.

Men även om de har läshuvud för varje platta så är ändå diskar med färre platter och lägre lagringsutrymme tystare. Inte för att de behöver flytta på läshuvudet för att läsa från annan platta utan för att de har en längre radie att jobba på.

Köp gärna en hårddisk som har en motor med Fluid Dynamic-teknik. De har en särskild vätska som gör att motorerna snurrar mycket tyst. Jag vet att Maxtor har såna diskar, men jag kan inte ge dig någon direkt rekomendation då jag inte vet hur mycket program och spel du vill kunna spara på disken. Om du använder bara ett fåtal program så borde en 80GB kanske räcka. Jag förmodar att du har en annan hårddisk som du sparar musikfiler, video och såna saker på.

Jag använder enbart Maxtor hårddiskar, jag vet inget annat. Och jag är mycket nöjd med dem, har alldrig haft något strul med dem. Eller jo, en gång fast det var ju mitt eget fel. Den började spöka för mig, och mådde allmänt illa, windows började visa massa felmeddelanden och grejer men den krashade dock inte. Efter en lågnivåformatering så var den okej. Dock var detta mitt eget fel. Man skiljer allt på tillverkarna av en vana, men det är sällan det är tillverkarens fel. Så även en Hitachi disk kan vara minst lika bra som en Maxtor.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Hiatchi och Seagate är minsta lika bra som Maxtor och enl. min uppfattning tystare av de större diskar jag testat.

Nästan i stort sett alla diskar idag har Fluid Dynamic Bearing motorer, Seagate har haft det på samtliga de senaste åren, och ljudnivån har inget med lagringskapaciteten att göra utan diskens uppbyggnad, motorer, lager, läshuvuden, antal plattor m.m. De moderna, stora diskarna har plattor som datat är tätare packat, Seagate 100GB/st, Hitachi 80GB/st och WD 83GB/st) på så de behövder mindre antal plattor och kan ha en högre överföringshastighet pga av mindre antal huvuden och plattor och givetvis så finns det ett läshuvud på varje sida plattan. Ju mindre antal plattor och läshuvuden minskar ju också risken för hårdvarufel.

Gitzo: Om du läser testet du länkade till så visare det ju sig att NCQ inte ger ökad prestanda i många fall utan lägre prestanda.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Hiatchi och Seagate är minsta lika bra som Maxtor och enl. min uppfattning tystare av de större diskar jag testat.

Nästan i stort sett alla diskar idag har Fluid Dynamic Bearing motorer, Seagate har haft det på samtliga de senaste åren, och ljudnivån har inget med lagringskapaciteten att göra utan diskens uppbyggnad, motorer, lager, läshuvuden, antal plattor m.m. De moderna, stora diskarna har plattor som datat är tätare packat, Seagate 100GB/st, Hitachi 80GB/st och WD 83GB/st) på så de behövder mindre antal plattor och kan ha en högre överföringshastighet pga av mindre antal huvuden och plattor och givetvis så finns det ett läshuvud på varje sida plattan. Ju mindre antal plattor och läshuvuden minskar ju också risken för hårdvarufel.

Gitzo: Om du läser testet du länkade till så visare det ju sig att NCQ inte ger ökad prestanda i många fall utan lägre prestanda.

Korrekt, men huvudsyftet med länken var att påvisa, enligt test, hur dåligt Raptor 36Gb presterade. Ganska överraskande, iaf för mig... Att NCQ kanske inte lever upp till förväntningarna är en annan sak. Vill trots det ha en sådan disk men då är det mer 16 Mb cache som lockar. Gissar att det är en fördel då man som jag pillar en del med bilder och video.

God fortsättning!

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Hiatchi och Seagate är minsta lika bra som Maxtor och enl. min uppfattning tystare av de större diskar jag testat.

Nästan i stort sett alla diskar idag har Fluid Dynamic Bearing motorer, Seagate har haft det på samtliga de senaste åren, och ljudnivån har inget med lagringskapaciteten att göra utan diskens uppbyggnad, motorer, lager, läshuvuden, antal plattor m.m. De moderna, stora diskarna har plattor som datat är tätare packat, Seagate 100GB/st, Hitachi 80GB/st och WD 83GB/st) på så de behövder mindre antal plattor och kan ha en högre överföringshastighet pga av mindre antal huvuden och plattor och givetvis så finns det ett läshuvud på varje sida plattan. Ju mindre antal plattor och läshuvuden minskar ju också risken för hårdvarufel.

Gitzo: Om du läser testet du länkade till så visare det ju sig att NCQ inte ger ökad prestanda i många fall utan lägre prestanda.

1. "Hiatchi och Seagate är minsta lika bra som Maxtor" - Det var det jag sa???!

2. "och enl. min uppfattning tystare av de större diskar jag testat." - Betyder det att Hitachi och Seagate diskar är små eller att de har stora diskar som är tystare i jämförelse med andra tillverkares stora diskar?

3. "Nästan i stort sett alla diskar idag har Fluid Dynamic Bearing motorer, Seagate har haft det på samtliga de senaste åren" - Där ser man. Men Maxtor var väl först med såna diskar. Det var Maxtor som kom på det, om jag inte missminner mig. Det var iaf. först på Maxtor diskar jag såg den tekniken.

4. "och ljudnivån har inget med lagringskapaciteten att göra..." - Nej, jag vet därför la jag till: "Det är egentligen inte diskens lagringsutrymme som är problemet, utan hur många platter den har."

5. "...utan diskens uppbyggnad, motorer, lager, läshuvuden, antal plattor m.m." - Se svar 4.

6. "De moderna, stora diskarna har plattor som datat är tätare packat, Seagate 100GB/st, Hitachi 80GB/st och WD 83GB/st) på så de behövder mindre antal plattor..." - Ja, men fortfarande mer än en.

7. "...och kan ha en högre överföringshastighet pga av mindre antal huvuden och plattor och givetvis så finns det ett läshuvud på varje sida plattan." - Har du läst mitt inlägg? "Fast iofs så tror jag de har ett läshuvud för varje platta..."

Det verkar mest som att du bara kopierat allt jag sa.

"Gitzo: Om du läser testet du länkade till så visare det ju sig att NCQ inte ger ökad prestanda i många fall utan lägre prestanda." - Jag tror inte att man satsar flera miljoner på att tillverka något som ger sämre prestanda. NCQ kan ge en prestandaökning, men ändå inte. Det beror helt på vilken applikation den ska tillämpas för. "Native Command Queuing is perhaps best suited for multitasking and multi-user environments with more random I/O profiles." Men den ger alldrig en lägre prestanda än en hårddisk utan NCQ. "NCQ can only improve performance when I/O requests reference different physical locations on a disk, so it can't do much for streaming drive loads unless a drive is heavily fragmented." Det kanske inte ökar söktiderna något värst, men det ger en bättre säkerhetsnivå - mindre risk för dataförluster.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
1. "Hiatchi och Seagate är minsta lika bra som Maxtor" - Det var det jag sa???!

2. "och enl. min uppfattning tystare av de större diskar jag testat." - Betyder det att Hitachi och Seagate diskar är små eller att de har stora diskar som är tystare i jämförelse med andra tillverkares stora diskar?

3. "Nästan i stort sett alla diskar idag har Fluid Dynamic Bearing motorer, Seagate har haft det på samtliga de senaste åren" - Där ser man. Men Maxtor var väl först med såna diskar. Det var Maxtor som kom på det, om jag inte missminner mig. Det var iaf. först på Maxtor diskar jag såg den tekniken.

4. "och ljudnivån har inget med lagringskapaciteten att göra..." - Nej, jag vet därför la jag till: "Det är egentligen inte diskens lagringsutrymme som är problemet, utan hur många platter den har."

5. "...utan diskens uppbyggnad, motorer, lager, läshuvuden, antal plattor m.m." - Se svar 4.

6. "De moderna, stora diskarna har plattor som datat är tätare packat, Seagate 100GB/st, Hitachi 80GB/st och WD 83GB/st) på så de behövder mindre antal plattor..." - Ja, men fortfarande mer än en.

7. "...och kan ha en högre överföringshastighet pga av mindre antal huvuden och plattor och givetvis så finns det ett läshuvud på varje sida plattan." - Har du läst mitt inlägg? "Fast iofs så tror jag de har ett läshuvud för varje platta..."

Det verkar mest som att du bara kopierat allt jag sa.

"Gitzo: Om du läser testet du länkade till så visare det ju sig att NCQ inte ger ökad prestanda i många fall utan lägre prestanda." - Jag tror inte att man satsar flera miljoner på att tillverka något som ger sämre prestanda. NCQ kan ge en prestandaökning, men ändå inte. Det beror helt på vilken applikation den ska tillämpas för. "Native Command Queuing is perhaps best suited for multitasking and multi-user environments with more random I/O profiles." Men den ger alldrig en lägre prestanda än en hårddisk utan NCQ. "NCQ can only improve performance when I/O requests reference different physical locations on a disk, so it can't do much for streaming drive loads unless a drive is heavily fragmented." Det kanske inte ökar söktiderna något värst, men det ger en bättre säkerhetsnivå - mindre risk för dataförluster.

1. Det var ju inte det du sa. Du sa:
"Jag använder enbart Maxtor hårddiskar, jag vet inget annat." och "Så även en Hitachi disk kan vara minst lika bra som en Maxtor."
Jag tycker inte detta låter som att du har någon erfarenhet av det.

2. Jag har bara testat de större diskarna av de nyare serierna, där har Seagate & Hitachi varit tystare, och de mindre SATA varianterna av bl.a. Seagate knattrar mera än de större. De nyare, större Seagate 7200.7 Plus har dessutom de nyare plattorna. De större diskarna är ju ofta av en nyare generation än de mindre och kan därför vara konstrurerade så de är tystare.

3. Det var inte Maxtor utan det var Seagate som introducerade det i hårddiskarna, Maxtor började med det långt senare vill jag minnas:
"Because fluid bearings have no metal-to-metal friction, they can also handle much higher rotational speeds-enough to carry drive design through several more generations. Fluid-bearing motors were first introduced in disc drives in 1997 (by Seagate), and they have a proven reliability record over three generations of volume production. Recently, hard-drive manufacturers have achieved major reductions in fluid-dynamic bearing manufacturing costs. Fluid-dynamic bearings require only one-third as many parts as ball bearings, so they have the potential to be produced less expensively. With those reductions fully implemented, fluid-dynamic bearings should help hard-drive manufacturers maintain rapid increases in storage capacity and access speed over the next few product generations.

4. Precis. det har betydelse hur många & vilken data täthet de har plattor eftersom läsarmarna inte behöver röra sig lika mkt vid läsning/skrivning av data.

6. De äldre mindre diskarna hade inte plattor som rymde lika mkt data per platta så därför var de tvungen att använda flera plattor på små diskar, så även de nyare mindre diskarna kan ha flera eller lika många plattor som de större nyare har. T.ex. IBM GXP 75 serien hade 5st plattor och disken fanns som mest bara i 75gb storlek, att jämföras med Seagate 7200.7 Plus 200gb som har 2st plattor på 100gb/st. Hitachi har förövrigt 5st 83/gb plattor i sin nya 7k250 400gb.

7. Du trodde, jag bekräftade eftersom det är så.

Jag kopierade inte det du sa utan skrev som det är eftersom du inte verkade speciellt säker på din sak bl.a. eftersom du bara trodde att de hade ett läshuvud per sida plattan och förklaringen "Inte för att de behöver flytta på läshuvudet för att läsa från annan platta utan för att de har en längre radie att jobba på." Vad menar du med det? En större modernare disk har plattor med högre datatäthet och läsarmarna behöver därför inte röra sig så mkt och en mindre disk kan ha en platta men mindre datatäthet så armarna behöver röra sig mer på en sådan disk. Dessutom så har ofta de minde diskarna, beroende på storlek & tillverkare, lika många plattor som de större men de använder inte alla sidor på plattorna och saknar därför läshuvuden på ena sidan.

Du kanske skall ta och läsa igenom lite tester ang. NCQ innan du påstår att det inte kan ge sämre prestanda, förslagsvis den Gitzo länkade till:
http://techreport.com/reviews/2004q4/seagate-7200.7ncq/index....

"According to WorldBench's overall score, the Barracuda 7200.7 is actually a little slower with Native Command Queuing enabled"
"but as far as other multimedia applications go, NCQ is only marginally slower"
"WorldBench's ACDSee test definitely performs better with NCQ disabled, but Photoshop doesn't seem to mind"
"NCQ doesn't do much for load times. In fact, the Barracuda's a little faster without."
"However, it's a little alarming to see how much command queuing hurts performance in the file creation and read tests"

"Native Command Queuing is perhaps best suited for multitasking and multi-user environments with more random I/O profiles"
Om NCQ är bäst lämpad för detta ändamål så är det nog inte speciellt aktuellt för oss "vanliga" users idag, dessutom så behöver man ett kontrollerkort som stödjer NCQ, som de flesta nog inte har. Detta är som sagt hur det ser ut idag med dagens diskar och kontrollerkort.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Hehe, vad ni vräker på!

Grabben ville ju bara ha en hårddisk...

"dessutom så behöver man ett kontrollerkort som stödjer NCQ!" Är det så? Trodde att de senaste plankorna har stöd för detta? ASUS P5AD2 t.ex. och förmodligen Asus A8N-SLI DELUXE Neo4.

Men hursomhelst... NCQ är ju en option och går bra att stänga av. Om HD:n f.ö. är bra ser jag ingen nackdel med en sådan.

mvh

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Medlem

tack för alla fina svar... fått mig att tänka rejält
fortfarande några frågetecken...
Var bör jag köpa den? för/nackdelar?
bör jag partitionera den? (den är ju trotts allt rätt stor för bara OS) och isåfall hur?
nått annat att tänka på?

(muahaa va dryg jag känner mig)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vajlo
tack för alla fina svar... fått mig att tänka rejält
fortfarande några frågetecken...
Var bör jag köpa den? för/nackdelar?
bör jag partitionera den? (den är ju trotts allt rätt stor för bara OS) och isåfall hur?
nått annat att tänka på?

(muahaa va dryg jag känner mig)

köp en samsung 40gb som systemdisk garanterat tystast !

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

Jag har en IDE Seagate Barracuda 200 Gb partitionerad till 40 + 160, funkar mkt bra, är extremt tyst. Det enda jag kan klaga på är att den blir väldigt varm, om man tar på den efter en stunds uptime så bränner man sig nästan. Men nu har jag satt en 120mm-fläkt framför, då är den näst intill kall.

Visa signatur

:-Dennis

Permalänk

jag har en seagate 80gb disk som OS/programdisk... trodde först den gått sönder då jag inte hörde att den spann upp men så va ej fallet.

Visa signatur

celeron 2.6ghz@3.4ghz | 1x80gb seagate & 2x maxtor d-max 9 160gb | abit AI7 | kingston 256+512mb pc3200, 2-2-2-5 | sapphire 9800 397/423

Permalänk

Ja, Seagate är väldigt tyst. Båda har Fluid Dynamic Bearing men Maxtorn rasslar minst dubbelt så högt, och ändå tillhör inte Maxtorn de mest högljudda diskarna :).

Visa signatur

Win2kSP4| XP 2500+ | NF7-S Rev.2.0 | Corsair TWINX1024-3200LL 1024MB | Maxtor 80Gb 8mb | Sapphire 9800 Pro 128mb | Antec NeoPower 480W |

Permalänk
Avstängd

en 7200.8 från seagate är alltid trevlig

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Avstängd

Vad Ondjultomte skrev

Har några sådana, några äldre Seagate Barracuda IV, några Maxtor DiamondPlus9 och DiamondPlus10, två Hitachi 7k250, åtta Samsung Spinpoint och en Western Digital, alla på 160gb bortsett från Barracuda IV som ligger på 80gb.

Alla är mycket kvalificerade diskar men ska jag välja ytterligare en disk så kommer det bli en Samsung pga tystheten (den eller Seagate, priset får avgöra). Hitachi- diskarna är mycket bra men jag har fler Samsungs och Seagates så pga får de gå före. Maxtor DiamondMax9 knattrar när den läser medan DiamondMax10 och WDn är tyst fast de hörs när de skriver.

Det spelar just nu ingen större roll vilken disk du väljer. Raptorn om du ska ha snabbast möjliga men du förlorar ju yta per krona i jämförelse med de andra. Annars tror jag ärligt talat inte att du kommer märka någon större skillnad märkena emellan, så länge vi snackar om samma storlek.

Permalänk
Medlem

Den här diskussionen hade vi för över 3månader sedan, jag tror nog att Vajlo redan skaffat en disk.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W