Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Opteron har väl samma möjlighet som PowerPC att köra jättekluster. Dom är ju inte direkt begränsade till 8 processorer per moderkort. Det går att köra på med HT-länkar i massor.
Men Opterons har fortfarande en enorm fördel. Och det är Ramhanteringen. Det är mycket enklare att bygga system med snuskig bandbredd med opterons, rent teoretiskt skulle du kunna bygga enorma moderkort med bara en nordbrygga och ändå ha hundratals GB/s i minnesbandbredd. Ska man göra det på andra system så får man kasta in en massa minneskontrollers överallt.

Snacket om HT-länkar i massor skiljer ju inte PowerPC mot Opteron, så det kan du ju stryka rakt över. För det är ju samma teknik.

Jag menar skalbarhet i processorn. Inte hur många fullstora processorer du kan stoppa in i ett kluster, det är väldigt ineffektivt.
Det skulle bli ruskigt dyrt att ha sådant om man ska göra en viss uppgift bara. PowerPC är utvecklad till stor del som en embedded processor. För att kunna göras skalbar och lämplig till just en uppgift. Så man sänker kostnader och gör datorn effektiv till just den uppgiften den ska göra.
Det är PowerPC's övertag mot Opteron. Och just därför ligger PowerPC på så många bra placeringar bland superdatorerna.

Permalänk
Avstängd

Det var det jag menade med HT grejen. Att dom har samma övertag på den punkten. Jag trodde att det var det du menade när du pratade om skalbarhet i kluster. Men jag känner inte till så mycket om prestandaskillnader när man har hundratals processorer. Jag vet bara hur det är upp till 8-way.

Permalänk
Medlem

http://www.systemshootouts.org/processors.html

Där är btw en liten prestandatest. Opteron leder just nu som man kan se. Och det ska bli kul nu när det både kommer ut nya PowerPC och nya Opteron samt nya Pentium. Vem som tar hem ledningen.

Permalänk
Medlem

Att Mac OS X baserade maskiner tjänar mer på flera processorer än en vanlig windowsburk hade ju även några filurer på NASA gjort. Men känslan i magen säger att en SUN maskin med Solaris på troligtvis tjänar mest på att ha flera äggstekare i samma gryta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
Att Mac OS X baserade maskiner tjänar mer på flera processorer än en vanlig windowsburk hade ju även några filurer på NASA gjort. Men känslan i magen säger att en SUN maskin med Solaris på troligtvis tjänar mest på att ha flera äggstekare i samma gryta.

Eller PowerPC med AIX eller Linux. Feta kluster som Bluegene/L osv.
Men det är som sagt kluster och inte flera processorer i samma gryta...

http://www.top500.org/upcoming/bluegene/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Eftersom vår föreläsare har en civilingengörsexamen innom datavetenskap och dessutom backade upp det med en bok skriven av 2 professor innom data. Räcker det...?
(Mikalsen & Borgessen tror jag det var...)

Öööööhhhhhh, nej, det duger inte ett dugg, eftersom inte ett enda uns av argument om VARFÖR det ligger till på det viset har framkommit...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Varför är det så? Det enda som borde dra ner är när processorn byter tråd, men det tar ju inte mycket om man hanterar trådarna rätt, d.v.s. inte byter för ofta.
Tycker det där är mysko..

Båda trådarna körs samtidigt, och byts ju precis hela tiden...
Dessutom så kanske cache minnet inte är stort nog för båda trådarna utan dom behöver hämta info från ramminnet istället...

Låter inte ett dugg mysko, enkel logik...

Men som sagt, ett praktiskt exempel där man får över 100% prestanda ökning är nog svårt att få fram, men ett teoretiskt benchmark vore relativt enkelt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Öööööhhhhhh, nej, det duger inte ett dugg, eftersom inte ett enda uns av argument om VARFÖR det ligger till på det viset har framkommit...

men, vaf#*¤n, tror du på nått någon säger?
Hur ska man kunna plugga någonting om man inte tror på sina föreläsare och böcker? Hur ska man kunna trycka in all information om man måste kolla upp varje liten sak för att man är så paraniod att professorerna kan ha fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
men, vaf#*¤n, tror du på nått någon säger?
Hur ska man kunna plugga någonting om man inte tror på sina föreläsare och böcker? Hur ska man kunna trycka in all information om man måste kolla upp varje liten sak för att man är så paraniod att professorerna kan ha fel.

Jag känner till flera professorer som haft fel någon gång, men här handlar det om varför det förhåller sig så. Ifall vi skall vara rent analytiska är det inte ett bra argument att någon sagt att det är så eller för all del att det stod i en bok. Står det varför är det "bättre" men behöver inte vara "sanning" för det. Vi behöver inte gå långt tillbaka i tiden för att hitta böcker som innehåller massor med "sanningar" som vi idag "vet" inte är sanningar. Fast om några år är kanske våra "sanningar" helt fel

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Jag känner till flera professorer som haft fel någon gång, men här handlar det om varför det förhåller sig så. Ifall vi skall vara rent analytiska är det inte ett bra argument att någon sagt att det är så eller för all del att det stod i en bok. Står det varför är det "bättre" men behöver inte vara "sanning" för det. Vi behöver inte gå långt tillbaka i tiden för att hitta böcker som innehåller massor med "sanningar" som vi idag "vet" inte är sanningar. Fast om några år är kanske våra "sanningar" helt fel

jag antar att du syftar på saker i samma nivå med att jorden skulle vara platt eller att solen kretsar kring jorden, det var spekulationer och var inte bevisat. att bevisa att PowerPC tjänar 90% på dual-cpu om det nu är sant, är inte särskillt svårt alls. eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
jag antar att du syftar på saker i samma nivå med att jorden skulle vara platt eller att solen kretsar kring jorden, det var spekulationer och var inte bevisat. att bevisa att PowerPC tjänar 90% på dual-cpu om det nu är sant, är inte särskillt svårt alls. eller hur?

Precis det bör gå att "bevisa" om det är "sant", men jag kan påstå en massa saker och säga att jag läst det i en bok. Det gör inte direkt att alla automatiskt tror på mig eller hur? Finns gott om exempel på mer sannolika saker som visat sig felaktigt. Sen beror det även på hur man testar och i vad osv. Inte fel med kritiskt tänkande, sen måste man till slut avgöra vad man tror på. Vi gör alla antaganden om vad som är sant eller falskt. Börjar man tro på någon bara för att den har x-antal poäng på universitetet eller liknande så är man på fel spår. Eller för all del tror att allt som står i böcker är sant.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
men, vaf#*¤n, tror du på nått någon säger?
Hur ska man kunna plugga någonting om man inte tror på sina föreläsare och böcker? Hur ska man kunna trycka in all information om man måste kolla upp varje liten sak för att man är så paraniod att professorerna kan ha fel.

Om jag har en lärare på den nivån som bara säger hur saker och ting är utan att förklara varför så skulle jag blivit förbannad...

Är inte poängen med att läsa kurser lite mer att lära sig varför?
Så länge DU inte kan lägga fram argument om varför så kan du låta bli att lägga fram påståenden om att det ÄR så...

Det är möjligt att "läraren" sade något bra i det sammanhanget, men din vidarebefodran av den informationen känns för mig totalt poänglös då du inte har någonting att backa upp den med...

Det kanske är sant, vad vet jag, men när du inte ens själv vet vad det är du själv säger så tycker jag du ska låta bli...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Om jag har en lärare på den nivån som bara säger hur saker och ting är utan att förklara varför så skulle jag blivit förbannad...

Är inte poängen med att läsa kurser lite mer att lära sig varför?
Så länge DU inte kan lägga fram argument om varför så kan du låta bli att lägga fram påståenden om att det ÄR så...

Det är möjligt att "läraren" sade något bra i det sammanhanget, men din vidarebefodran av den informationen känns för mig totalt poänglös då du inte har någonting att backa upp den med...

Det kanske är sant, vad vet jag, men när du inte ens själv vet vad det är du själv säger så tycker jag du ska låta bli...

Anledning till att jag sa det var för att berätta att en mac tjänar mer, vilket den gör, om du vill tro på det eller inte är upp till dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Anledning till att jag sa det var för att berätta att en mac tjänar mer, vilket den gör, om du vill tro på det eller inte är upp till dig.

Backa upp med några argument och fakta vore ju inte fel, men sånt trams ägnar du dig kanske inte åt?

Som sagt, hurivida det är sant eller inte vet jag inte riktigt, men min stora invänding var åt ditt sätt att lägga fram argument på, det vill säga: "det har person x sagt, då ÄR det så."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Backa upp med några argument och fakta vore ju inte fel, men sånt trams ägnar du dig kanske inte åt?

Som sagt, hurivida det är sant eller inte vet jag inte riktigt, men min stora invänding var åt ditt sätt att lägga fram argument på, det vill säga: "det har person x sagt, då ÄR det så."

http://images.apple.com/se/powermac/performance/images/audio2...
http://images.apple.com/se/powermac/performance/images/bibble...

Sådär, slutsnackat om hurvida det är sant eller inte. Och anledningen är väl antagligen att det stöds bättre av operativsystemet samt att hårdvaran och arkitekturen tydligen utnytjar det bättre. fast det här är ju swec så då måste man ju redovisa varenda liten hz och byte och varenda bus för att folk ska tro på en. så ni får gärna fortsätta ifrågasätta om ni känner för det.

fler benchs finns på: http://www.apple.com/se/powermac/performance/

Permalänk
Medlem

Jag ser inte opterons i dom graferna, och du menar väll inte på allvar att du lägger fram benchmarks från apple själva som seriöst argument?????

Nä, det här med källkritik och kritiskt tänkande är nog något vissa borde läsa en kurs i...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag ser inte opterons i dom graferna, och du menar väll inte på allvar att du lägger fram benchmarks från apple själva som seriöst argument?????

Nä, det här med källkritik och kritiskt tänkande är nog något vissa borde läsa en kurs i...

handlade inte diskussionen om hur mycket apple vinner på dual cpu? självklart så litar jag inte på jämförelserna mellan pc och mac på dom bilderna. poängen var att man skulle jämföra apples 1.8 med 2x1.8. jag tvilvar på att apple skulle fejka sina egna resultat. det har dom inget att vinna på (ja jag menar resultaten på de egna datorerna och inte på pc-maskinerna).

Permalänk
Medlem

Diskussionen handlade om hurivida Mac tjänade mer än PC när man lägger till en processor till...

I dom graferna du postade länk till:
(Eftersom det på PC sidan är P4 i single och Xeon i dual så går det ju inte att jämföra ordentligt, men man får ju gå med den informationen som finns...)

I det första testet tjänar G5an 70% på att gå från single till dual, medans P4an tjänar 152%!!

I det andra testet tjänar P4an 69%, medans G5an tjänar 80%...

Jag tycker inte att dom testerna visade på någon tydlig tendens att MAC skulle tjäna mer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Diskussionen handlade om hurivida Mac tjänade mer än PC när man lägger till en processor till...

I dom graferna du postade länk till:
(Eftersom det på PC sidan är P4 i single och Xeon i dual så går det ju inte att jämföra ordentligt, men man får ju gå med den informationen som finns...)

I det första testet tjänar G5an 70% på att gå från single till dual, medans P4an tjänar 152%!!

I det andra testet tjänar P4an 69%, medans G5an tjänar 80%...

Jag tycker inte att dom testerna visade på någon tydlig tendens att MAC skulle tjäna mer...

Hur läser du graferna?
kolla en gång till...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Hur läser du graferna?
kolla en gång till...

Vad läste jag fel?

Första testet:

P4 = 42
Dual Xeon = 106

Single 1.8 GHz G5 = 85
Dual 1.8 GHz G5 = 144

Andra testet:

P4 = Referens, 0%
Dual Xeon = 69% snabbare

Single 1.8GHz G5 = 19% snabbare
Dual 1.8GHz G5 = 99% snabbare

Så, vad läste jag fel?

EDIT2: spydig kommentar borttagen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Vad läste jag fel?

Första testet:

P4 = 42
Dual Xeon = 106

Single 1.8 GHz G5 = 85
Dual 1.8 GHz G5 = 144

Andra testet:

P4 = Referens, 0%
Dual Xeon = 69% snabbare

Single 1.8GHz G5 = 19% snabbare
Dual 1.8GHz G5 = 99% snabbare

Så, vad läste jag fel?

EDIT2: spydig kommentar borttagen...

eftersom i pentiums fall är det 2 helt olika system och dessa går knappast att gämföras med varandra.
De enda som går att gämföra när det gäller en respektive 2 processorer är MACs G5a på 1,8 ghz eftersom det är samma system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
eftersom i pentiums fall är det 2 helt olika system och dessa går knappast att gämföras med varandra.
De enda som går att gämföra när det gäller en respektive 2 processorer är MACs G5a på 1,8 ghz eftersom det är samma system.

Missade du min parantes?
Jag kopierar in den här igen då:

(Eftersom det på PC sidan är P4 i single och Xeon i dual så går det ju inte att jämföra ordentligt, men man får ju gå med den informationen som finns...)

Och ja, graferna är helt värdelösa för det ändamålet dom postades, du måste ju ha något att jämföra med för att dom ska ge något...

Du kan ju inte på allvar påstå att dom visar att MAC är bättre i dual än PC?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Missade du min parantes?
Jag kopierar in den här igen då:

(Eftersom det på PC sidan är P4 i single och Xeon i dual så går det ju inte att jämföra ordentligt, men man får ju gå med den informationen som finns...)

Och ja, graferna är helt värdelösa för det ändamålet dom postades, du måste ju ha något att jämföra med för att dom ska ge något...

Du kan ju inte på allvar påstå att dom visar att MAC är bättre i dual än PC?

Jo, jag missade dina parantes eftersom dom var från inlägget innan!
Självklart kan man inte gämföra en serverprocessor (xeon) med en vanlig (p4) och dessutom så kanske allt annat som minnen och liknande skiljer på de systemen.

Nej vi kan hålla på å tjaffsa i all evighet här utan att komma någonstans.
Gundteserna står fortfarande fast
*mac tjänar mer på flera prollar
*du tycker inte att man ska skriva något om man inte har några argument medans jag tycker att det räcker med flera mycket pålitliga källor.

end of discussion!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Jo, jag missade dina parantes eftersom dom var från inlägget innan!
Självklart kan man inte gämföra en serverprocessor (xeon) med en vanlig (p4) och dessutom så kanske allt annat som minnen och liknande skiljer på de systemen.

Nej vi kan hålla på å tjaffsa i all evighet här utan att komma någonstans.
Gundteserna står fortfarande fast
*mac tjänar mer på flera prollar
*du tycker inte att man ska skriva något om man inte har några argument medans jag tycker att det räcker med flera mycket pålitliga källor.

end of discussion!

Eftersom graferna inte ger en möjlighet att att jämföra på något annat sätt så är altlså graferna värdelösa...

Hahaha

Lägg fram EN enda pålitlig källa som jag kan kolla så är jag nöjd...

"Person x sade det och då är det så" anser inte jag vara en direkt pålitlig källa...

För det har hittils i dikussionen inte framkommit...

Permalänk
Medlem

ifrågasätter ni allt som står i läroböckerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
ifrågasätter ni allt som står i läroböckerna?

Är det formulerat på det viset med dom argumenten, JA!

Men nu har jag aldrig stött på det i en lärobok så nej...

EDIT: Här handalr det itne om att ifrågasätta en lärobok, utan hörsägen om vad en person har sagt av en person jag inte känner på internet...

En lärobok har antaglien gett mig skäl att ha förtroende för den, medans personen snarare har gjort motsatsen...

Permalänk
Medlem

"Eftersom vår föreläsare har en civilingengörsexamen innom datavetenskap och dessutom backade upp det med en bok skriven av 2 professor innom data."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
"Eftersom vår föreläsare har en civilingengörsexamen innom datavetenskap och dessutom backade upp det med en bok skriven av 2 professor innom data."

Ok?
Vad hjälper det mig?

Hade han sedan lagt fram arguemnt från dessa böcker eller ens nämnt något argument öht så hade saken varit biff...

"Det ÄR så, för det läste jag i en bok..."

Snälla nån, tycker du på allvar att det där är stark och saklig fakta?

Permalänk
Medlem

nej visst är det inte det. men normalt sett brukar väl läroböcker vara ganska pålitliga. och jag som inte har läst boken i fråga skulle mycket väl kunnaspekulera i att boken kanske handlade om nätverk eller någonting i allmänhet och bara snuddade vid ämnet mac så att dom bara nämnde någonting i stil med "macintosh kan uppnå upp til 90% prestandavinst". om boken inte handlar om macintosh eller bara är lite ytlig så förstår jag om dom inte gör en full redogörelse fär varför det är så. om böckerna skulle förklara allting skulle en lärobok om säffles stadshus vara på 7000+ sidor, du fattar poängen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
nej visst är det inte det. men normalt sett brukar väl läroböcker vara ganska pålitliga. och jag som inte har läst boken i fråga skulle mycket väl kunnaspekulera i att boken kanske handlade om nätverk eller någonting i allmänhet och bara snuddade vid ämnet mac så att dom bara nämnde någonting i stil med "macintosh kan uppnå upp til 90% prestandavinst". om boken inte handlar om macintosh eller bara är lite ytlig så förstår jag om dom inte gör en full redogörelse fär varför det är så. om böckerna skulle förklara allting skulle en lärobok om säffles stadshus vara på 7000+ sidor, du fattar poängen

Jo, men jag fattar inte vad poängen har med detta att göra...

"Det är så för att han säger så" håller fortfarande inte som argument eller fakta...

Permalänk
Medlem

nej sant, men bilderna jag postade förut visade ju nästan 90% iaf. inte riktigt men 70-80 var det väl iaf.