Felsöka Maxtor Hårddisk

Permalänk
Medlem

Felsöka Maxtor Hårddisk

Jag har en Maxtor 200gb 7200 rpm (8mb cache) som jag är rätt säker är något sorts fel på!

Den efter att ha städat datorn så ville den inte starta windows utan bootade om sig själv hela tiden, formaterade den partitionen och installerade en fräsh version av Win XP Pro, den höll i 1.5 dag, sen startade den plötsligt om utan anledning..

När jag sen kommer till login rutan så kommer det ingen login ruta utan det är bara en blå bakrund utan någon text eller nånting alls, sen startar den om av sej själv om typ 10-20 sekunder..

har provat i annan dator förut och det va samma sak..nåt är fel med min Maxtor cp disk..och jag blir inte klok på skiten!

Nu söker jag program för att kontrollera och kanske fixa felen..så jag hittade denna sida:

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.5d2b41d3cef... Hard Drives/Desktop/DiamondMax Plus 9

frågan är vilket fel jag ska välja, vad tror ni? (efter det ni läst här ovan)

Kanske har ni ännu bättre tips eller program som hjälper en att kontrollera/felsöka en hårddisk..

KOM MED FÖRSLAG!

Tacksam för svar,,

/Danne

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Permalänk
Medlem

hmm, varför blir länkarna cp för?? =/

fler tips?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

jag har en maxtor dmax 10 och har typ samma problem. det började med att hårddisken knäppte och stannade sedan startades den om. har formaterat den 2 ggr. händer samma grej efter ett tag. tror att det är någon fil som inte kan läsas

Visa signatur

Dator: Intel 3.2Ghz socket 775, 1x 1024mb corsair ddr2, 256mb Sapphire Radeon x600 pci express, Abit aa8xe moderkort. Maxtor 200GB S-ata hårddisk. 4 80mm och 1 120mm fläktar.
Viewsonic 17" tft skärm Tsunami 5.1 ljud

Permalänk
Medlem

fixa PowerMax bara, och sluta kalla allting för CP, det är en hjärnskada och inget annat...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Menar det, ladda ner bara PowerMax så ska den nog fixa det.

Gå in på http://www.maxtor.com och sen Worldwide Support längst upp och välj sen Software Downloads från vänstermenyn, sedan väljer du PowerMax i [Diagnosics] rullningslistan under ATA Hard Drives.

Jag har en Maxtor DiamondMax Plus 8 som jag hade problem med en gång, fast inte så att den startade om av sig själv. Men man var ändå tvingad att starta om själv för att den var helt konstig och visade massa konstig felkod i windows xp. Så jag tog hem PowerMax och körde en lågnivåformatering så var problemet borta. Den rapporterade dock något allvarligt fel och menade att jag skulle lämna tillbaks den, men sen dess har den funkat klockrent ändå.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

okey, hittade programmet å la det på en diskette som jag bootade från..men när den gör typ "basic test" så ska den visa när det är färdigt: "Congraulations, your Maxtor disk is bla bla bla nånting"

men det gör den inte, nånting händer i testet, det står "status, in test" med gul färg..den hänger sej eller nåt..så man kan inte komma till menyn igen, helt stört..fattar inte va som blir fel..

ska tanka ner den som en ISO fil å bränna på cd istället å se om de blir nån skillnad.. annars vet jag inte va jag gör..

sry att du tog illa vid dig ultima.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

länkarna blir konstiga för att de som klistrar in dem inte stänger av smilysarna....

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Advanced Test är färdigt! Programmet hittade fel!

såhär står det:

Citat:

Errors have been detected on your drive. PowerMax can attempt to repair these errors. The data on these sectors may be lost running the repair. In most cases the data is alredy unreadeble and unrecoverable. PLEASE BACKUP ALL YOUR DATA BEFORE RUNNING THE REPIAR!

att alla data är "unreadable" stämmer inte då jag kan se på filmerna/bilderna o.s.v. jag har på disken..

Som jag fattat det, så verkar felet ligga i nån av sektorerna som den ena partitionen (windows) ligger i eftersom det alltid är windows som blir "trasigt" och allt annat på den andra partitionen kan jag läsa.

VAD SKA JAG GÖRA?

om jag tar backup på viktiga saker och går in i PowerMax igen, måste jag köra testet igen innan jag kan köra "repair"?

Jag har runt 190 gb "information" på den hårddisken (stora partitionen) som jag inte skulle bli så glad över att förlora..

Ska jag chansa eller vadå?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Jag hade likadant problem som du beskriver. Jag krde powermax och fick också upp det meddelande om att data kunde försvinna. Jag lät den försöka reparera det och det fixade sig helt efter det, jag blev inte av med någon data utan allt blev bra igen. Du får själv avgöra om du vill chansa eller inte.

Permalänk
Medlem

hmm..kanske hellre det än att skicka in disken till maxtor..då lär allting försvinna ändå..

dessutom kan man inte ta backup på 190 gb bara sådär..orka lixom

kanske chansar då..

Nån som vet ifall alternativet "Low level format" formaterar hela hårddisken eller bara nån partition (ifall man har den uppdelad)??

Tack för hjälpen!

EDIT: jag tryckte ändå på yes och den sa "are you sure", blev lite små närvös men tryckte yes, sen stod det "congratulations, your disk is now repaired" eller nåt liknande, körde jag basic test så sa den att den funkade oxå, så det verkar ha fixat sej.

Dock kan jag fortfarande inte komma in på XP (kommer ingen login fönster) men det kanske räcker med att reparera eller annars installera om XP..om det blir såhär igen efter jag installerat om (om jag gör det) så tänker jag fan slänga disken i väggen..:)

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k

EDIT: jag tryckte ändå på yes och den sa "are you sure", blev lite små närvös men tryckte yes, sen stod det "congratulations, your disk is now repaired" eller nåt liknande, körde jag basic test så sa den att den funkade oxå, så det verkar ha fixat sej.

Dock kan jag fortfarande inte komma in på XP (kommer ingen login fönster) men det kanske räcker med att reparera eller annars installera om XP..om det blir såhär igen efter jag installerat om (om jag gör det) så tänker jag fan slänga disken i väggen..:) [/B]

Kan bero på att du formaterade allt inklusive os. det stod något om att allt skulle försvinna om jag minns rätt och jag tror inte de tog hänsyn till os.

Visa signatur

Dator: Intel 3.2Ghz socket 775, 1x 1024mb corsair ddr2, 256mb Sapphire Radeon x600 pci express, Abit aa8xe moderkort. Maxtor 200GB S-ata hårddisk. 4 80mm och 1 120mm fläktar.
Viewsonic 17" tft skärm Tsunami 5.1 ljud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strider 90
Kan bero på att du formaterade allt inklusive os. det stod något om att allt skulle försvinna om jag minns rätt och jag tror inte de tog hänsyn till os.

aja, disken funkar ivf nu så..

ska installera om hela skiten nu strax, wish me luck

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Har en Maxtor Diamond Max10 som ger ifrån sig alla olika sorters ljud, Misstänker att något är sönder. Tänkte testa att köra en PowerMax fast när jaf rebootar står det "Not enalde to load DOS" eller nått liknande ?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Haziza,har du brännt det på diskette?

prova bränn det på skiva då, finns en sån .ISO fil på deras hemsida..

jag hade samma sak, good luck!

nån som vet varför mitt panda antivirus (köpt) plötsligt fått damp å visar error och vill inte starta?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

jo. jag gjorde samma sak men där kommer felkoden caaba 868 upp ngn det gör det också för.

Visa signatur

Dator: Intel 3.2Ghz socket 775, 1x 1024mb corsair ddr2, 256mb Sapphire Radeon x600 pci express, Abit aa8xe moderkort. Maxtor 200GB S-ata hårddisk. 4 80mm och 1 120mm fläktar.
Viewsonic 17" tft skärm Tsunami 5.1 ljud

Permalänk
Medlem

Hitta inget fel dock på Quick test, men jag hör ju att HD:en ger väldiga konstiga ljud ifrån sig ibland ungefär som när nån drar en kniv imot metal eller nått liknande.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

strider 90, kan du inte komma in i PowerMax på nåt sätt alls? jag vet faktiskt inte =/

Haziza, testa å kör advaced test, så du får det helt bekräftat..sen kan du köra 1-2 loops "burn in"...det kan nog va bra oxå..

annars får du ringa supporten..tyvär finns det ingen svensk support..dock engelsk.

EDIT: nån som vet varför vissa program startar upp till 20 sek efter andra i uppstarten? störande är det iaf..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Re: Felsöka Maxtor Hårddisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
[Den efter att ha städat datorn så ville den inte starta windows utan bootade om sig själv hela tiden, formaterade den partitionen och installerade en fräsh version av Win XP Pro, den höll i 1.5 dag, sen startade den plötsligt om utan anledning..

Hur gjorde du när du städade datorn? Dammsög du den? Isåfall har du nog pajat moderkortet med statisk elektricitet....

Permalänk
Medlem

Re: Re: Felsöka Maxtor Hårddisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Hur gjorde du när du städade datorn? Dammsög du den? Isåfall har du nog pajat moderkortet med statisk elektricitet....

ye right..dammsög ovanpå själva grejen som hårddiskarna sitter i (i chieftec lådan)

dammsög inte moderkortet utan blåste bara av dammet..

knappast att det va det som gjorde det..hårddisken va seg och skadad från början..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

eee jag kom i på programmet men felkoden caaba 868 och 878 komm upp id test

Visa signatur

Dator: Intel 3.2Ghz socket 775, 1x 1024mb corsair ddr2, 256mb Sapphire Radeon x600 pci express, Abit aa8xe moderkort. Maxtor 200GB S-ata hårddisk. 4 80mm och 1 120mm fläktar.
Viewsonic 17" tft skärm Tsunami 5.1 ljud

Permalänk
Medlem

huh? va menar du?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Någon som vet hur man felsöker en 40gb ibm disk ???

Visa signatur

**Intel Core i5 2500k @ 3.3 ** Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE ** XFX Radeon HD6970 2048MB ** Fractal Design Core 3000** Asus P8P67 PRO ** Win7 Ultimate * Intel 320 SSD 80gb *Samsung TFT 24" S24A350H LED* Xbox 360 Slim * Gamertag: Quill3s

Permalänk
Medlem

Här är "IBM"'s avdelning för felsökningsverktyg, lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

danke
kan det var så att min ibm disk inte mår bra som jag inte kan klocka min dqtor för när jag provar så står det unmounteble_boot_volume som en blue screen

Visa signatur

**Intel Core i5 2500k @ 3.3 ** Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE ** XFX Radeon HD6970 2048MB ** Fractal Design Core 3000** Asus P8P67 PRO ** Win7 Ultimate * Intel 320 SSD 80gb *Samsung TFT 24" S24A350H LED* Xbox 360 Slim * Gamertag: Quill3s