Extern grafisk LCD (Tutorial, Bilder + Prislista)

Permalänk
Medlem

Bra att det fungerar nu.

Jomenvisst har jag RAR;t ner allt.
Du kan högerklicka på ikonen nere i ikonfältet så kommer du att få upp en "meny" så du ser alla scripts som du har lagt till.

Hur vill du att jag skall skicka det som jag har rar;t ner?

Glad Påsk

Visa signatur

LEGO Rules

Permalänk
Medlem

Grymt!

Ser att du har en likadan låda som jag! Fast jag har ju den svarta modellen.

Permalänk

Betaine^ du har pm
hehe grymt legohus

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk

plug and play verkar utdöende

Visa signatur

VVV (Vilja, Våld och Vaselin) fungerar till allt som har med datorer att göra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Betaine^
Skippa alla 10k resistorerna och skippa späningen som skulle gå in där.
Så det ser ut som nedan.
http://www.fractronics.com/koppling_ks0108.gif
Det är chema nummer 1 från fractronics.com för 128*64 gLCD skärmen.
Hoppas att det fungerar...Du har annars ett helt påsklov på dig att trixa med den kanske:P
Glad Påsk

Tänkte fråga en sak, sett många sånna här lcd displayer... blivit riktigt kåt på att bygga en sån, men är inte en riktigt superdude på elektronik, (btw "har precis börjat läsa elektromagnetism 5p på universitet"), till frågan:

GND står för ground, jordning, om man nu gör som "Betaine" och använder sig ut av molex kablar är den gula kabeln jord då?
och är det inte likström i en dator?? hur kommer det sig då att det bara står 5+ överallt?

fråga 2:

där det står contrast 10k och sen står det A, E, S mellan det som ser ut som ett motstån i mina ögon, är det ett motstånd eller vad e det? och hur ser kopplingen ut isf mellan Vout / VO och GND isf?? tacksam för svar

för om det verkligen bara e att koppla som det ser ut i mina fantasier verkar det vara enkelt, men som sagt i mina fantasier är jag starkare än superman...

/noob hälsningar

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
Tänkte fråga en sak, sett många sånna här lcd displayer... blivit riktigt kåt på att bygga en sån, men är inte en riktigt superdude på elektronik, (btw "har precis börjat läsa elektromagnetism 5p på universitet"), till frågan:

Jag snubblade in på http://www.elektroform.se och de verkar ha en del prylar som kan vara av intresse. Kika till exempel under "LCD-tillbehör".

Visa signatur

-= Reklamplats uthyres =-

Permalänk
Medlem

Dundermannen:
Gnd står för jord, och det är en av de svarta kablarna i kontakten. den gula är 12 volt.
Lcd:n vill ha 5 volt, det får du ur den röda.
fråga 2 förstår jag inte, men det är en potentiometer, alltså ett varierbart motstånd.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Inaktiv

finns det inga plug and play lcd skärmar som man ej behöver hålla på och löda och dylikt?

Permalänk

Lite väl sent kanske, men man kan fråga sig varför du köpte just den regnbågsfärgade flatkabeln, då den inte har ett standardiserat ledaravstånd och är dyrare än den färgkodade flatkabeln som har 1,27mm standardiserat ledaravstånd?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=179947.htm

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Annars är de väl bara ta en gammal vanlig ide flatkabel? =P

Visa signatur

Reggad sedan: 2001-07-04 <> 01:or for life! | Antec P180 | Intel P4 630 3.0@3166 Mhz | GeForce 8800GTS | 4Gb PC5300 Twinmos DDR2 | MSI 945P-NEO

Permalänk

Mer bilder in action!

EXtremt välgjort och fint!!
Congratulations!

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
Tänkte fråga en sak, sett många sånna här lcd displayer... blivit riktigt kåt på att bygga en sån, men är inte en riktigt superdude på elektronik, (btw "har precis börjat läsa elektromagnetism 5p på universitet"), till frågan:

GND står för ground, jordning, om man nu gör som "Betaine" och använder sig ut av molex kablar är den gula kabeln jord då?
och är det inte likström i en dator?? hur kommer det sig då att det bara står 5+ överallt?

fråga 2:

där det står contrast 10k och sen står det A, E, S mellan det som ser ut som ett motstån i mina ögon, är det ett motstånd eller vad e det? och hur ser kopplingen ut isf mellan Vout / VO och GND isf?? tacksam för svar

för om det verkligen bara e att koppla som det ser ut i mina fantasier verkar det vara enkelt, men som sagt i mina fantasier är jag starkare än superman...

/noob hälsningar

Fråga 1 svar:
Det är dem svarta kablarna som är groung/jord och den gula är 12V+ och den röda är 5V+
Sedan att jag drog in 12V till min skärm var att jag har tre lysdioder (med inbyggt måtstånd) som skall drivas med 12V.

Fråga 2 svar: Det är i stort sett bara att koppla ihopa allt, fint eller mindre fint hur man vill.
den dära contrast 10k tror jag är ett motstånd som du kan reglera. Den reglera hur mycket som skärmens pixlar skall lysa.
Sedan det med "Vout / VO och GND isf" förstår jag inte vad du menar med...

Good Luck...

////////////////////////////////////////////

"Lite väl sent kanske, men man kan fråga sig varför du köpte just den regnbågsfärgade flatkabeln, då den inte har ett standardiserat ledaravstånd och är dyrare än den färgkodade flatkabeln som har 1,27mm standardiserat ledaravstånd?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok....;dok=179947.htm"

Humm, frågar du mig eller? isåfall har jag inte andvänt en färga flattkabel utan tog dem färgade kablarna från en söndrig LPT-kabel...Mycket lättare att hålla ordning på sladarna om man har färger.

Visa signatur

LEGO Rules

Permalänk

Snygga lödningar! Fint arbete bra planerat.

DunderMannen: 10 K är en Pott

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012578.htm?_64_365...

De gör så att man kan ställa in skärpan i displayen.

Visa signatur

MVH // eroth

Permalänk
Medlem

suck längtar tills jag får min kamera så att jag kan ta bilder på min nybyggda lcd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rixard
suck längtar tills jag får min kamera så att jag kan ta bilder på min nybyggda lcd

Bilder, Jippi...Skall bli kul att se hur du har fått ihopa din LCD.

Visa signatur

LEGO Rules

Permalänk
Medlem

själv tycker jag den e assnygg men det får ni avgöra vad ni tycker
kan oifs nämna att det är en oled display iställe för 4raders

Permalänk
Medlem

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge Rixard .

Visa signatur

LEGO Rules

Permalänk

tack för svaret, har checkat lite me kompisar och dom förstog inte heller kopplingschemat, dvs potentiometern. såg lite skum ut :P, men hur som hälst, potentiometern dvs den som kan ställa in skärpan, är det ngt jag måste ställa in så att skärpan är bra eller är det ngt skärmen själv gör?

om det jag sa innan:
"där det står contrast 10k och sen står det A, E, S mellan det "

i kopplingschemat står det bokstäver dvs A,E och S är det ngt som också står på potentiometerns ben?

och en till sak:

har tänkt att super modda mitt chassi under sommaren ngn som har fler förslag till moddingar förutom LCDn som är p G, hälst ska det vara ngt man löder själv för det tycker man juh om.

coola ideer sökes

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
tack för svaret, har checkat lite me kompisar och dom förstog inte heller kopplingschemat, dvs potentiometern. såg lite skum ut :P, men hur som hälst, potentiometern dvs den som kan ställa in skärpan, är det ngt jag måste ställa in så att skärpan är bra eller är det ngt skärmen själv gör?

Du skruvar på potentiometern så ändras skärpan på skärmen ja.

om det jag sa innan:
"där det står contrast 10k och sen står det A, E, S mellan det "

i kopplingschemat står det bokstäver dvs A,E och S är det ngt som också står på potentiometerns ben?

Humm, jag mins inte hur jag lödade min potentiometer, skall checka i min ritning så får du reda på det snart...

och en till sak:

har tänkt att super modda mitt chassi under sommaren ngn som har fler förslag till moddingar förutom LCDn som är p G, hälst ska det vara ngt man löder själv för det tycker man juh om.

coola ideer sökes

Jag tycker hellt klart att du skall ha en LCD, sedan kan du leka lite med plexiglas (har ej gjort det själv). Men annars är det rätts så tufft att bygga en "mobilstart" , så du kan ringa upp datorn så startar den:D...Det har jag iallfall byggt...

Visa signatur

LEGO Rules

Permalänk

fyfan va klockrent ngt att kolla upp
hur kopplade du då? wake on LAN eller ngt liknande?
fler ideer!!
den me mobilen var juh klockren!

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk

Inte så ofta man behöver ringa sin dator, de är ju alltid på

Visa signatur

MVH // eroth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
fyfan va klockrent ngt att kolla upp
hur kopplade du då? wake on LAN eller ngt liknande?
fler ideer!!
den me mobilen var juh klockren!

Hehe, jag har kopplat det till start-knappen. Wake on LAN fungera med.
Sedan så tar jag signal från vibratorn på mobilen när det ringer, och så vibbs, startar dator...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eric_eroth
Inte så ofta man behöver ringa sin dator, de är ju alltid på

Tänk om den bara får för sig att stänga av sig och så sitter man i skolan och måste komma åt den med radmin:D...Då är det bra att ha:D

Visa signatur

LEGO Rules

Permalänk

fler ideeer!!!! vill jag ha

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
fler ideeer!!!! vill jag ha

Skall tänka på idér när jag skall sova nu..hehe:D

Visa signatur

LEGO Rules

Permalänk

men komigen nu har du haft nåra dagar på dig o brainstorma o e helt 100% på att du har suttit timmar o tänkt kommit på ngt?

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plogen2002
Jag satte precis ihop min men allt är inte som det skall....

http://dump.grendosa.com/DSC006554.JPG

Fattar det inte jag har kopplat allt rätt och jag har mätt upp allt.
Är inte så glad just nu...

Har mätt och kollat och lött om och använt mig av båda schemana och får fortfarande samma problem med en linje av icke fungerande pixlar.
Har kollat på baksidan av displayen och där finns det lite byglingar som någon har lött dit men inte på alla och sedan 0-motstånd och ett ställe där det fattas ett motstånd på…

Är det någon här som kan göra mig jäkligt stor tjänst...
Jag skulle vilja ha ett foto av baksidan av eran Grafiska LCD från fractronics.
Eller beskriva om det går var som inte är byglat/lött på och om det fattas något motstånd eller något sådant på era displayer.

Skulle vara till stor hjälp för att hitta felet på min display… Om jag inte hittar något då som in är som det borde så gissar jag att displayen var trasig från leverantören och då får man ju ingen ny direkt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plogen2002
Har mätt och kollat och lött om och använt mig av båda schemana och får fortfarande samma problem med en linje av icke fungerande pixlar.
Har kollat på baksidan av displayen och där finns det lite byglingar som någon har lött dit men inte på alla och sedan 0-motstånd och ett ställe där det fattas ett motstånd på…

Är det någon här som kan göra mig jäkligt stor tjänst...
Jag skulle vilja ha ett foto av baksidan av eran Grafiska LCD från fractronics.
Eller beskriva om det går var som inte är byglat/lött på och om det fattas något motstånd eller något sådant på era displayer.

Skulle vara till stor hjälp för att hitta felet på min display… Om jag inte hittar något då som in är som det borde så gissar jag att displayen var trasig från leverantören och då får man ju ingen ny direkt

http://dump.grendosa.com/DSC006554.JPG

Skall hjälpa dig när jag kommer hem från skolan idag...Typ 5 tiden...

Visa signatur

LEGO Rules

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Betaine^
Skall hjälpa dig när jag kommer hem från skolan idag...Typ 5 tiden...

Gött, själv så är man hemma sjuk... Och man vet att medarbetarna får jobba som fan och till och med jobba på lördag

EDIT: kan vi ta det imorgon kl 5

Visa signatur
Permalänk

skulle gärna vilja ha bilderna

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Bilderna funkar inte för mig. skulle gärna vilja se hur du har gjort och kopplat eftersom jag själv är intresserad av denna display.

Visa signatur

I don´t want to be here when the shit hits the fan