Athlon64 dualcore - X2

Permalänk
Melding Plague

Athlon64 dualcore - X2

<font style="font-size: 10pt"><b>Athlon64 dualcore - X2</b></font> <small class="small">torsdag 14 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Hårdvarusajten <a href="http://www.hexus.net/#AMD-dual" target="_blank" >Hexus</a> har lyckats få tag i lite mer information om AMD:s kommande processorer för detaljhandeln.<br /><br />Serien kommer heta Athlon64 X2 och de första modellerna som kommer se dagens ljus är Athlon64 X2 4400+, 4600+ och 4800+. De kommer att ha frekvenser om respektive 2,0, 2,2 och 2,4 gigahertz per kärna. Hur mycket PR-märkningen har ändrats vet vi tyvärr inte, men det verkar som om AMD använder sig av ett system där de tar ut frekvenser på en processor och multiplicerar det med två. Athlon64 X2 4800+ har exempelvis en frekvens på 2,4 gigahertz vilket gör att det blir 4,8 gigahertz om man multiplicerar frekvenstalet.<br /><br />Det är ännu inte helt klart om processorerna totalt kommer ha 1 eller 2 megabyte nivå-cache.<br /><br />De kommer passa på samtliga sockel 939-baserade moderkort med en BIOS-uppdatering och de använder sig av en HyperTransport-buss på 2 gigahertz (1 gigahertz DDR).<br /><br />Athlon64 X2 kommer dock komma senare än Opteron-modellerna med Egypt-kärnan som enligt den senaste informationen dyker upp denna månad. Det pratas om 21 juni.<br /><br /><i>Uppdatering:</i> Enligt <a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20050414062927.html" target="_blank" >denna</a> artikel hos X-Bit Labs har AMD:s VD Hector Ruiz bekräftat 21 april som lanseringsdatum för de nya Opteron-processorerna med dubbla kärnor.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att PR-märkningen är frekvens * 2 stämmer ju bara på 2.4GHz-modellen, så det är mer slump än något generellt, annars skulle ju de andra heta 4000+ och 4400+

Edit: först för första gången

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem

"Det är ännu inte helt klart om processorerna totalt kommer ha 1 eller 2 megabyte nivå-cache. Möjligen kommer AMD att välja att ha 1 megabyte nivå 2-cache på sina vanliga processorer och 2 megabyte för Athlon64 X2 FX-modellerna."

Ehem. *Harkel, harkel*. AMD kommer inte att släppa några "FX" eller extremeedition processorer med dualcore i år. Alla AMD's dualcore processorer som annonserats kommer att ha en halv megabyte cache per kärna vilket ger totalt en megabyte för hela dualcore processorn.

Beklaglit hur illa informerade sweclockers skribenter är. Men men.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
Ehem. *Harkel, harkel*. AMD kommer inte att släppa några "FX" eller extremeedition processorer med dualcore i år. Alla AMD's dualcore processorer som annonserats kommer att ha en halv megabyte cache per kärna vilket ger totalt en megabyte för hela dualcore processorn.

Beklaglit hur illa informerade sweclockers skribenter är. Men men.

Informationen kommer från Hexus, vilket i sin tur har källor nära AMD. Men du kanske har fått en officiell kommentar från AMD angående denna ej lanserade produkt?

Vem säger att det inte kommer att komma en X2 FX-processor? Jag tror att AMD kommer använda sig av Egypt-kärnan och köra FX-modeller senare i år, helt klart, vilket också Hexus indikerar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vill ha.

Men de kommer nog kosta en slant eller två också.

Permalänk
Medlem

Jag kommer börja spara redan nu, skippar nog Venice som jag annars hade planerat att uppgradera till.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nyfiken på priserna...

Men när jag köper ny dator snart så blir det nog inte dualcore, utan köper typ den billigaste som finns, sen om ett år så kastar jag den och köper en prisvärd dualcore...

Jag har enligt flera beräkningar kommit fram till att en dator som köps i 2 steg blir mycket prisvärdare än om man köper allt på en gång...

Permalänk
Medlem

ooh en sådan här kommer det nog bli senare när dom kommer lägga spelen på 1 pocessor och programmen på en annan blir nog bra, om dom nu kommer passa via k8t800 pro chippen

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Oj, vilket "vill-ha-behov" det ger...!

Permalänk
Medlem

kommer ng bli någo varmt med 2st kärnor

Permalänk

PR märkningen har spelat ut sin roll nu. Saknar all relevans och AMD borde ha slutat med det för länge sedan.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

dregglar redan.... mycket dreggel even.. ett måste ha... gjorde misstaget att investera i intel en gång för 2 år sedan.. det misstaget kommer inte upprepas igen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Informationen kommer från Hexus, vilket i sin tur har källor nära AMD. Men du kanske har fått en officiell kommentar från AMD angående denna ej lanserade produkt?

Vem säger att det inte kommer att komma en X2 FX-processor? Jag tror att AMD kommer använda sig av Egypt-kärnan och köra FX-modeller senare i år, helt klart, vilket också Hexus indikerar.

"Our source in Greenbriar also confirms that AMD currently has no plans to introduce 'FX' variants of its dual-core desktop processors." från: http://forums.hexus.net/showthread.php?t=43048

???

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

skulle vara schysst om man själv kunde fördela arbetet på kärnorna. typ sätta en dedikerad spelkärna och en som står och tuggar andra program i bakgrunden. fast det kanske i stort sett blir så även när operativsystemet håller i trådarna (pun intended:D).

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

Blir bara mer och mer sugen. Inte bra för plånboken =/

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Detta kommer att bli min nästa uppgradering...tillsammans med ett nVidia G70 (lika stort nVidia fanboy som AMD fanboy)

Så länge väntar jag på min bärbara AMILO 3700+ bra CPU, mindre bra grafik (ATI 9700) men det får duga, resonerade att 64 bitars CPU ökar datorns livslängd men Dualcore får bli nästa steg

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Då är det bara att börja spara pengar då

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Avstängd

Tycker det nya ratingsystemet är kasst.
Det ska heta 4000+x2 inte 4800+x2.
Hur blir det annars när man ska jämföra med dubbla P4?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
"Det är ännu inte helt klart om processorerna totalt kommer ha 1 eller 2 megabyte nivå-cache. Möjligen kommer AMD att välja att ha 1 megabyte nivå 2-cache på sina vanliga processorer och 2 megabyte för Athlon64 X2 FX-modellerna."

Ehem. *Harkel, harkel*. AMD kommer inte att släppa några "FX" eller extremeedition processorer med dualcore i år. Alla AMD's dualcore processorer som annonserats kommer att ha en halv megabyte cache per kärna vilket ger totalt en megabyte för hela dualcore processorn.

Beklaglit hur illa informerade sweclockers skribenter är. Men men.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock

"Our source in Greenbriar also confirms that AMD currently has no plans to introduce 'FX' variants of its dual-core desktop processors." från: http://forums.hexus.net/showthread.php?t=43048

???

Ganska vanligt att dom inte läser igenom så noga, eller feltolkar detdom läser. Fast det har blivit bättre. Och när dom väl tolkar en nyhet rätt så är dom dåligt pålästa i ämnet och känner inte till andra saker som inte uttryckligen står på sidan.
Förr gick det knappt en hårdvarunyhet som man inte hade synpunkter på. Men dom har blivit bättre måste jag säga... var ett tag sen sist nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
Ehem. *Harkel, harkel*. AMD kommer inte att släppa några "FX" eller extremeedition processorer med dualcore i år. Alla AMD's dualcore processorer som annonserats kommer att ha en halv megabyte cache per kärna vilket ger totalt en megabyte för hela dualcore processorn.

Beklaglit hur illa informerade sweclockers skribenter är. Men men.

Toledo skall ha 1MB L2 per kärna. Opteron 866 har även den 1MB per kärna. Det är möjligt att vissa kommer att ha 512kB, men alla kommer inte att ha det.

Permalänk
Medlem

men herre gud hur länge har amd pendlat mellen 1,8 å 2.2ghz ... Kommer dom aldrig över 3ghz
Men intel är lika, kommer inte heller över 4ghz
Jag vet att det inte blir bättre per mhz men ändå. nä jag ska inte försöka göra nått bättre =P

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
men herre gud hur länge har amd pendlat mellen 1,8 å 2.2ghz ... Kommer dom aldrig över 3ghz
Men intel är lika, kommer inte heller över 4ghz
Jag vet att det inte blir bättre per mhz men ändå. nä jag ska inte försöka göra nått bättre =P

Här ser du att AMD planerat att komma över 3GHz första kvartalet 2006 (http://www.c627627.com/AMD/Athlon64/)

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

Enligt den roadmappen tänker dom komma över 3GHz redan i år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Enligt den roadmappen tänker dom komma över 3GHz redan i år.

Vad snackar du om?? 3.200 GHz Q1 2006 står det ju...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

läs igenom den igen, kolla efter fx59, 3.00GHz q4 2005, är inte det iår?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag är väldigt nyfiken på priserna...

Men när jag köper ny dator snart så blir det nog inte dualcore, utan köper typ den billigaste som finns, sen om ett år så kastar jag den och köper en prisvärd dualcore...

Jag har enligt flera beräkningar kommit fram till att en dator som köps i 2 steg blir mycket prisvärdare än om man köper allt på en gång...

köp en halv core, och komplettera med andra halvan sen, så blir det prisvärt med dual core..;-)

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem

Hmmm... tykte om det som stod längst ner... Windsor... *dreglar*... men synd bara att den inte kommer förren 1Q 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Vill ha.

Men de kommer nog kosta en slant eller två också.

dubbel kärna = dubbel pris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cango
köp en halv core, och komplettera med andra halvan sen, så blir det prisvärt med dual core..;-)

hehe, jag är inte så skicklig på att lödda...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ostrimissimo
dubbel kärna = dubbel pris

Knappast...
Läs anantechs artikel t.ex...

Eftersom Intel har kört fast i sitt race efter högre hastigheter så har dom bestämt sig att multicore är framtiden, och dom vill få över så många användare som möjligt till dualcore på så kort tid som möjligt för att programmakarna ska anstränga sig mer att utveckla kod som tjänar på flera trådar...
Och dom kommer därför att sätta priserna bara något över single-core...

Och AMD tvingas göra likadant annars lär dom inte sälja särskilt mycket...

Nu är det ingen som vet men 2xkärnor = 2x pris tror jag inte, sanningen ligger troligen iaf någonstans emellan där...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ostrimissimo
dubbel kärna = dubbel pris

Det var ett skämt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
läs igenom den igen, kolla efter fx59, 3.00GHz q4 2005, är inte det iår?

Läs igen, vi sa ÖVER 3.00 GHz, inte 3.00 GHz!!!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8