Permalänk

Snabb fråga? Skissprogram ?

Hej.

Vet att många använder schetechup eller något..

Hur stavas det? Det verkar enkelt att rita och skissa i 3d studio är lite jobbig tycker jag.

Mvh Lennis

Permalänk
Korsordsguru

SketchUp är det du söker.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
SketchUp är det du söker.

Tack så mkt

LÅs tråden

Permalänk

Någon som har tuts? Jag fatta rinte hur man ädnrar vinkel, gör 3d

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.

Permalänk

om ni ska skissa o håla på med 3d så andvänt er utav 3ds max, eller det svenska programed archicad eller autocad, finns inga genvägar till 3d, tro mig jag jobbar med detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acidflash
om ni ska skissa o håla på med 3d så andvänt er utav 3ds max, eller det svenska programed archicad eller autocad, finns inga genvägar till 3d, tro mig jag jobbar med detta

Och vi leker runt med detta. Det finns genvägar.
Sketchup är utmärkt för snabba skisser i 3d, det gäller bara att bli van med det.

Permalänk
Medlem

det absolut bästa programmet att göra konstruktioner i 3d och 2d är solidworks.

Permalänk
Avstängd

Å sen kan vi fortsätta att diskutera vilka program som är bäst så kommer den här tråden bli ett fjasko.Klart folk säger programmet dom håller på med?Eller har jag fel,Som Intel vs AMD - Nvidia vs ATI osv.Räkte med att nån sa sketchup, 3ds max va det nån som nämnde och har man 40 papp att slänga ut för att kunna göra en låda i 3D så visst.Är du student går det på 1500 annars 40 loppor så det va en kass ide.Maya PLE annars Wing3d,Milkshape osv osv

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk

Kul att läsa alla 3d människors åsikter, det brukar låta så
Även om någon sitter i Bryce så är just detta det bästa programmet på marknaden :/

Jobbar dagligen med Arkitektur Visualiseringar och VR, och för just mitt användningsområde så finns det ett program som jag tycker är överlägset bäst, och eftersom jag jobbat med det i snart 10 år så är det klart att jag kan det bäst samt tycker att det är bäst.

För vissa saker passar vissa program och för andra saker passar andra program, thats it.
Man kan inte säga att SolidWorks knäcker i alla lägen, eller att Lightwave är det absolut bästa programmet oavsett om du ska göra mekanisk cad eller animera en seriefigur.

Dock så håller jag med åsikten om att det inte finns några genvägar till 3D.
Sketchup är så olikt andra, förlåt mig nu, "riktiga" 3d program, vilket innebär att ni troligen kommer bli intresserade av 3D om ni börjar med sketchup.

Jag tycker att en bättre väg att gå är tex att börja med Rhino3d ( http://www.rhino3d.com/ ) Där finns en bra Trial att ladda ner.
Där lär du dig grunderna i 3D. Rhino är inget jätteprogram som Maya, Solidworks ect, så det är mindre risk att du virrar bort dig i funktioner och inställningar du inte har användning av.

Så om i de flesta av fallen kommer att modellera datorer och sådant så är Rhino ett bra val.
När du sedan är full-lärd i Rhino och kanske vill titta mer på avancerad texturering, animering, rendering så kan du gå över till Maya, Lightwave, 3Dsmax eller liknande. Mitt personliga val skulle vara Maya eller Lightwave, har aldrig gillat 3dsmax.

Summa sumarum, likväl som det finns olika bilar för olika användningsområden och smaker så finns det olika 3d program för olika användningsområden och smaker.

Antingen så hittar man sin favorit direkt och stannar vid den eller så provar man sig fram tills man hittar rätt..

mvH Patrik